Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
Jag håller med dig ang. värdet på serier fram över.
Men Cobolt släpper ju grejjer för att folks skall kunna läsa dom.
Jag har inte växt upp med thorgal och blueberry, linda och valentin, men jag har länge velat läsa dem så när de släppte samlings volymerna så köpte jag allt i ett svep och har läst dem med stor behållning.
Jag tycker dom och albumförlaget gör ett jättebra jobb med att översätta och släppa franska serier.
Ursäkta sent svar! Citera gärna så blir det lättare att upptäcka.
Jag var nog måhända på litet grinigt humör när jag skrev mitt inlägg. De baseras på min inställning att serier och rockmusik primärt ska fokusera på att attrahera barn och tonåringar. När det inte längre gör det anser jag att det inte längre finns något existensberättigande för dessa kulturformer.
Det jag i första hand tänker på är dyra inbundna seriealbum och (för rockmusiken) samlingsboxar. Kul att du uppskattar serieutgivningen men det är nog ingen överdrift att påstå att bägge fenomenen mest drar till sig gamla gubbar. Barn och tonåringar lär knappast ha råd att köpa det.
Något som inte är detsamma som att jag vill förbjuda gamla gubbar att läsa serier. Jag börjar själv så smått närma mig de 60 och läser fortfarande serier. Min poäng är dock att utan en ung publik blir det mestadels ett tomt slag i luften att vräka ut en massa gamla serier.
Inget av det här har väl någon direkt anknytning till topic om serier som investering utan ska mest ses som en förklaring till mitt tidigare magsura inlägg.