Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Man kan mycket väl se värdet i någonting fast man inte har haft en personlig relation till det som barn. Världen är full av sådana saker som folk ger ett värde ändå!
Du flyttar dessutom målstolparna för diskussionen på ett rätt märkligt sätt. I ditt förra inlägg insinuerade du att det är nog bara 80+åringar som köpte KA1 i sin barndom som skulle vara intresserade av att samla på det. Samtidigt som du lanserar den helt absurda teorin att för 50-åringar skulle en Don Rosa vara mer eftertraktansvärd än KA1...
I ditt nya inlägg drar du OCKSÅ direkt ur röven någon märklig föreställning som inte alls nödvändigtvis stämmer med verkligheten och upphöjer den till någon slags trådsanning.

Alltså helt plötsligt att det INTE är 80-90-åringar som är mest intresserade av KA1 utan 60-talister!
M a o, du svamlar och ser inte det jag påpekade i mitt svar. KA1 har växt bortom tid och rum och serieintresserade barn och blivit en ikon som KOMMER att vara värd mycket pengar en lång tid framöver!
Jag vill bestämt hävda att värdet på ka1 är generationsberoende. I takt med att folk dör, blir för gamla kommer värdet att stå still/minska med inflationen eller tom tappa värdet i rena kronor. Det har vi redan sett i tråden. Ka1 gick för ett högre belopp för 25år sedan. Detta var när 40/50talisterna var i sitt prime.
Ja saker och ting kan ha ett värde bortom sina ursprungliga generationer. Men då måste kommande generationer hitta och bygga ett nytt intresse för föremålen, de måste lixom vara relevant på ett eller annat sätt för kommande generationer. Jag tvivlar på att dagens unga kommer hitta tillbaka till kalle anka serietidningar, och jag tror inte kalle anka som figur kommer få någon större renässans.
Sista stora generationen som läste kalle anka måste vara födda typ 85. Det är i 40års åldern idag, det här är prime time åldern när det kommer till samlarsaker av populärkulturell natur när det kommer till värde. 40-50åringar har lite mer tid eftersom barnen är äldre och man är etablerad på arbetsmarknaden med större ekonomiska resurser, samtidigt som man vill återbesöka de man växte upp med av nostalgiska skäl. Men som jag sa, så är jag inte så övertygad om att de vill köpa ka1 om de känner sig nostalgiska inför kalle anka. De kan ju lika gärna höja värdet för de kalla anka tidningar som de växte upp med, eller köpa samlings böcker.
Jag tror inte de som är födda senare än 85 har samma relation till kalle anka. De har växt upp med kabel tv, tv/dataspel och senare internet, sociala medier, tik tok.
Mina barn tittar inte ens på kalla anka på julafton.
Och på sikt kommer intresset och antalet samlare av kalle anka att minska för att folk blir äldre och dör bort. Och då kommer också värdet på ka1 att minska, kanske primärt genom inflationen, men troligen även i rena kronor.
Jag skulle vara väldigt förvånad om någon som har budat på ka1 har varit född efter 1980.