2026-05-07, 14:53
Medlem
tråden är så gammal nu så du tillför ingen ny åsikt.

jag önskar tråden kunde läggas ner nu för detta är utagerat och massor har nått mig med sin åsikt =)

Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Du säger det ju själv- du är inte pålitlig eller en trygg person i en stressad situation. Hon har kanske tröttnat på att du blir sur/grinig/trött när hon säger till och att det kanske tar längre tid att åtgärda än nödvändigt så hon får stress av att se dig INTE göra det?

Sen verkar du ju ganska omogen i din konflikthantering så jag förstår varför hon vänder sig till någon annan.
Citera
2026-05-07, 21:19
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

Hon ville provocera dig såklart, väl medveten om att det sårar din manlighet.

Hon tycker du är en nolla, och vill få grannskapet att tycka samma.
Citera
2026-05-08, 12:06
Medlem
Citat:
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

”Män” är så lättkränkta…
Citera
2026-05-08, 12:07
Medlem
ok
vad hade du gjort?
låtit snubben laga cykeln på 15 min medan du satt å lekte med barnen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lamp-Knapp
”Män” är så lättkränkta…
Citera
2026-05-08, 12:13
Medlem
Citat:
ok
vad hade du gjort?
låtit snubben laga cykeln på 15 min medan du satt å lekte med barnen?
lagar cykeln själv
Citera
2026-05-08, 12:14
Medlem
hade jag inte reagerat hade ju snubben gjort det
vakna

Citat:
Ursprungligen postat av Lamp-Knapp
lagar cykeln själv
Citera
2026-05-10, 22:21
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem

Vad är det du säger? Har hon en elcykel som behöver service VARJE HELG? Vad är orsaken att den behöver service så ofta? Punka? Brukar bero på att det kommit glaskross innanför däcket. Kan du inte uppgradera till punkteringsfritt?

Hon kanske också tycker det är konstigt och vill därför gå till ett proffs som kanske kan fixa felet bättre. Du måste väl förstå att det inte är normalt att man måste serva en cykel varje eller varannan helg??? Hon kanske vill umgås med dig på helgerna istället för att du ska hålla på med evighetsreparationer på en cykel, så det verkar rätt knäppt att du inte tar detta som en komplimang utan att du istället blir svartsjuk på en professionell reparatör. Du kan såklart ha ett människovärde utan att du måste kunna konkurrera med någon som lagar cyklar på heltid???

Det du kallar "old school" verkar i själva verket vara något knäppare än så.
Citera
2026-05-11, 09:11
Medlem
Som jag skrev, den behöver att ses till var helg om vintern då det saltas mycket här, vi parkerar under bara en carport hemma, och under bar himmel på hennes jobb. Rosten kommer direkt.

Detta är cykelbutikens rekommendation så om du vill fronta detta mer så kan du ringa en sån.

Nu på vårsommaren kollar jag till den varannan helg bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vad är det du säger? Har hon en elcykel som behöver service VARJE HELG? Vad är orsaken att den behöver service så ofta? Punka? Brukar bero på att det kommit glaskross innanför däcket. Kan du inte uppgradera till punkteringsfritt?

Hon kanske också tycker det är konstigt och vill därför gå till ett proffs som kanske kan fixa felet bättre. Du måste väl förstå att det inte är normalt att man måste serva en cykel varje eller varannan helg??? Hon kanske vill umgås med dig på helgerna istället för att du ska hålla på med evighetsreparationer på en cykel, så det verkar rätt knäppt att du inte tar detta som en komplimang utan att du istället blir svartsjuk på en professionell reparatör. Du kan såklart ha ett människovärde utan att du måste kunna konkurrera med någon som lagar cyklar på heltid???

Det du kallar "old school" verkar i själva verket vara något knäppare än så.
Citera
2026-05-11, 09:16
Medlem
LKKINGENs avatar
Finns så många faktorer, hon kanske inte tror på din kompetens av erfarenhet.
Var bråttom och du kanske var upptagen eller har haft mycket annat att tänka på.
Att det skulle va där att få lite kuk som andra hintat om tror jag inte på men vem vet.

Så det kan faktiskt finnas en tanke om omsorg när hon inte bad dig.

Det bästa är nog om du frågar henne så att du inte får en TIA av allt tandagnisslan de.
Citera
2026-05-11, 23:23
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Som jag skrev, den behöver att ses till var helg om vintern då det saltas mycket här, vi parkerar under bara en carport hemma, och under bar himmel på hennes jobb. Rosten kommer direkt.

Detta är cykelbutikens rekommendation så om du vill fronta detta mer så kan du ringa en sån.

Nu på vårsommaren kollar jag till den varannan helg bara.

Om man läser bruksanvisningar så skriver de alltid såna saker för att skydda sig själva. "Denna gardinstången måste tas ner och smörjas minst två gånger i månaden, om du inte gör detta kan inte vi hållas ansvariga för olyckor" typ.

Det måste vara ett otroligt dyrt nöje att vintercykla om man måste "se till" en jävla cykel sådär ofta. Nästan så att taxi hade varit billigare? Men jag gissar att du vill känna dig behövd... Det var DÄRFÖR du blev så upprörd över att hon var "otrogen" genom att gå till en ANNAN cykelfixare för att få en second opinion.

Vad är det ens du gör när du "ser till" hennes cykel, hackar du bort vägsalt som skrapar mot däcken eller? Är det verkligen så hemskt om det blir ytrost på någon skruv, det är väl bara att byta dem om de börjar falla isär. Men jag vågar påstå att det inte finns NÅGOT vinterrusk där en cykelskruv rostar bort på snabbare tid än 3-5 år.

Du vet förmodligen inte att ytrost bildar ett skikt som SKYDDAR mot ytterligare rost. Samt att rostprocessen påskyndas om man tar in cykeln i stugvärmen.
Citera
2026-05-14, 19:51
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Frugan ringer alltid sin pappa när det är något, oavsett om jag kan hjälpa till eller ej. De litar helt enkelt inte på oss

Klassikern är:
"Den här funkar inte längre!"
"Inga problem, då gör man bara såh-"
"Nej! Rör den inte, jag ringer pappa"

I början blev jag också ganska arg men det är nog bara så kvinnor är.

Skulle aldrig ringa min farsa, antingen löser jag det själv, eller frågar min man som är händig
Å andra sidan skulle jag inte komma dragandes med något sent, som helst behöver fixas igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in