Citat:
Ursprungligen postat av
glockenrein
Är väl ytterst relevant att utreda hur intelligens ärvs från föräldrar så man vet vem man ska och vem man absolut inte ska göka med om man vill att ungarna ska bli smarta.
Självklart. Är du i tankarna om att skaffa barn?
Jag skojar ju lite, som du förstår.
Det finns dock en hel drös med faktorer (fler än man kan överblicka) att ta hänsyn till, så det blir lite mer komplicerat än frågeställningen i TS.
Det handlar inte bara om föräldrarnas intelligens, utan också bland annat om familjemiljön de växer upp i, miljön de går i skolan, umgänge etc.
Man kan ju fostra en bortskämd dummy även om man har två rika intelligenta akademiker som föräldrar eller annat.
Jag tror att bland det viktigaste när man väljer partner är att det är någon som ser på världen och barnuppfostran någorlunda lika som en själv. Det skapar mindre konflikter och gör att fostran blir mer konsekvent.
Sen är nog en kärleksfull uppfostran med tydliga gränser viktig. Sure, intelligens kan vara genetisk till en viss del, men får fröet inte plats att växa, och samtidigt de rätta motgångarna för att bli stark genom utmaningar, så spelar det inte så stor roll. My two cents.
Om det är så att du tänker skaffa barn, så var jävligt försiktig. Utseende och sexliv är en minimal faktor för framgång. Du behöver en partner som kan växa till att bli en bra förälder. Det andra är en bonus, även om det också är viktigt, om än mindre viktigt än andra kvaliteter.
Jag kanske är gammaldags, men jag siktar på att vara med modern till mina barn tills min avgång från denna världen.