2026-05-06, 17:32
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naer-Mataron
Chat gpt:

"Kort svar
👉 Mest sannolikt:
barnet hamnar någonstans mellan föräldrarna kognitivt"

Vi kan alltså dra slutsatsen att vi alla är avkomlingar från föräldrar varav en är förståndshandikappad och en är geni. Något jag själv listat ut långt innan AI.

Najs då gäller det att föröka sig med nån som är smartare än en själv så ungarna också blir smarta. Synd bara att smarta brudar inte settlar för nån som är sämre än de själva om de inte lider av nån grav psykisk ohälsa.
Citera
2026-05-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Är väl ytterst relevant att utreda hur intelligens ärvs från föräldrar så man vet vem man ska och vem man absolut inte ska göka med om man vill att ungarna ska bli smarta.
Självklart. Är du i tankarna om att skaffa barn?

Jag skojar ju lite, som du förstår.

Det finns dock en hel drös med faktorer (fler än man kan överblicka) att ta hänsyn till, så det blir lite mer komplicerat än frågeställningen i TS.

Det handlar inte bara om föräldrarnas intelligens, utan också bland annat om familjemiljön de växer upp i, miljön de går i skolan, umgänge etc.

Man kan ju fostra en bortskämd dummy även om man har två rika intelligenta akademiker som föräldrar eller annat.

Jag tror att bland det viktigaste när man väljer partner är att det är någon som ser på världen och barnuppfostran någorlunda lika som en själv. Det skapar mindre konflikter och gör att fostran blir mer konsekvent.

Sen är nog en kärleksfull uppfostran med tydliga gränser viktig. Sure, intelligens kan vara genetisk till en viss del, men får fröet inte plats att växa, och samtidigt de rätta motgångarna för att bli stark genom utmaningar, så spelar det inte så stor roll. My two cents.

Om det är så att du tänker skaffa barn, så var jävligt försiktig. Utseende och sexliv är en minimal faktor för framgång. Du behöver en partner som kan växa till att bli en bra förälder. Det andra är en bonus, även om det också är viktigt, om än mindre viktigt än andra kvaliteter.

Jag kanske är gammaldags, men jag siktar på att vara med modern till mina barn tills min avgång från denna världen.
Citera
2026-05-13, 09:37
Avstängd
Det är att vissa gener får genomslag så ättlingen kan bli dummare än geniet men smartare än dumbomen nog. Fast kan också bli lika smart som geniet. Gener ger utslag ganska likt en random() funktion i programmering.
Citera
2026-05-13, 09:38
Medlem
Ghastens avatar
Skicka så det utreds staten slänger säkert in 100 miljoner.
Citera
2026-05-16, 10:00
Medlem
LojtnantWerners avatar
Enligt boken The Bell Curve som handlar om studier om ras och intelligens, mycket handlar om ras,
om ett geni skaffar barn med ett geni betyder det inte att barnet blir ett geni, det blir troligen en medelmåtta, det fungerar helt enkelt inte så.
Citera
2026-05-16, 10:05
Medlem
Ichwills avatar
Kolla bara på Jennifer Lopez och Ben Afflecks son, där har ni en riktigt retarded avkomma.
Två modeller som skaffar barn som ser ut som ja jag vet inte vad.
Så det borde vara samma med intelligens också, att det kan gå åt helvete där med.
Allt hänger väl på arvsmassan, eller?
Citera
2026-05-16, 16:32
Medlem
Knivur-273s avatar
Det kan bero på om geniet är en man eller kvinna. X-kromosomen anses bära kodning för hög intelligens. En kvinna har två x-kromosomer, men en man bara en, plus y-kromosomen. Således är kvinnor vanligen ej efterblivna men ej heller extremt intelligenta, för de har hela två X-kromosomer under det att män bara har en, och kvinnornas dubbla x-kromosomer anses på något vis ta ut varandra, men män med bara en X-kromosom kan bli blixtrande intelligenta, eller dumma i huvudet, eller i bästa fall normalintelligenta.

Det finns fler pappskallar bland män än kvinnor, men också fler genier.

En kvinna med två intelligenta X-kromosomer torde kunna föda flera intelligenta människor, söner eller döttrar.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-16 kl. 16:47.
Citera
2026-05-17, 12:21
Medlem
Timoteuss avatar
Det beror väl delvis på varför den mindre begåvade parten är just mindre begåvad?

Har vederbörande en genetiskt orsakad intellektuell funktionsnedsättning finns väl viss risk för att barnen ärver. Då är det ju inte själva "intelligensen" som ärvs utan det handlar om kromosomavvikelser och fel i kroppens processer som påverkar hjärnan mm. Dessa gener kan ju också geniet bära på.

Är den mindre klyftiga parten bara ovanligt "vardagsdum" lär det väl inte bli ungefär som när ett geni och en normalintelligent får barn: statistiskt sett blir det en rörelse mot mitten?
Dvs i normalspannet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in