Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Ah det var grejen som började i Asturien! Ok så vi i Sverige har ju några original som var med i Spanska inbördeskriget som anarkisten Nisse Lätt bland andra som också hade ett djupt rotat hat mot Stalinisterna (som var dom som huvudsakligen klippte präster) och som skrivit en hel del om det här.
Han Peterson vet jag inte vem det är...
Antiklerikanism låter som det gott kan betyda litet vad man vill. Och detaljerna kring det verkar litet flummigt.
AFA Stockholm har skrivit om personen här:
Länk Det kommer säkerligen skapa många konflikter med tanke på att Christian ringde till en morsa och lade ut det i videon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anybodykiller
Usch, det är skrämmande hur människors värde reduceras av vissa ideologier eller religioner. Gräva upp död liksom?
Jag har aldrig hört termen förut men efter en googling så verkar det vara en vedertagen term. Skillnaden på det och antikatolicism är att antiklerikalister angriper kyrkans inflytande på ett strukturellt plan. Tanken är inte att utrota religionen utan att minska institutionens inflytande.
Det kan dock innebära allt från fredliga demonstrationer till regelrätta mord. Förekom under allt från franska revolutionen till mexikanska revolutionen.
Ja, det finns människor som är kapabla att göra vansinniga saker i syfte att skrämma fienden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sharkkman
Det förekom absolut förföljelser av katolska präster från anarkisterna och kommunisternas sida under spanska inbördeskriget. Huruvida gravar har grävts upp låter jag vara osagt.
Enligt Google så dödades 3000 nunnor och prästar under kriget.