Citat:
Ursprungligen postat av
Stiert-Munning
Det beror väl ytterst på om man anser att i detta fallet staten har våldskapital och/eller politisk vilja att ta tag i människors vigilantering. Vi såg ju under många år med TV-avgiften att så inte var fallet. Vi ser idag att polisen inte åker till vissa områden även i de fall där brott begås där. Staten förlorar mot buset.
Absolut, jag är med dig. Men du missförstår mig. Jag menar, om du personligen skulle bevittna en äldre dam bli trakasserad eller attackerad av en ensam gärningsman, hade du ingripit? Om ja, varför? Om nej, varför inte?
Citat:
Sedan har ingen någon skyldighet till någonting. En skyldighet, dvs ett tvingande krav, regleras även det av omgivningens våldskapital. Att som kvinna skyla sig istället för att gå runt i bikini i Saudiarabien eller Pakistan blir ett sådant tvingande krav. Att likställa det med det sociala tvånget att ingripa om någon begår ett brott blir fånigt. Ingen kan tvinga mig att börja tackla flyende bankrånare eftersom deras skarpa beväpning skrämmer mig mer än domstolens straff. Här förlorar alltså rättsstaten mot buset eftersom man inte har samma våldskapital som exempelvis Arklöv hade. Förstår du? Får jag välja mellan att bli skjuten utanför bankentrén eller tio månader på en öppen anstalt i mysbyxor och tre mål mat om dagen är mitt val lätt. Staten förlorar mot buset. Så nej, det finns ingen sådan skyldighet eftersom ni är svagare än era motståndare på andra sidan lagen för oss som står neutrala.
Du presenterar ett, åtminstone för mig, väldigt intressant perspektiv som jag själv varit inne mycket på. Mitt egna perspektiv är att jag som människa har vissa moraliska skyldigheter och sociala plikter. Sen vad dessa beror på, alltså Guds budord, lagen, mina personliga övertygelser eller samhällets normer är för mig i just nu ganska irrelevant.
Arklöv är ju ett intressant exempel. Han har ju suttit i 30 år om inte mer. Första 8 åren isolerad i en bunker. Jag har träffat Arklöv när jag själv satt kåken, han är ingen människa längre. Han är ett exempel. Du tror att gängen och bovarna är hjärtlösa och råa? Vänta bara tills du gör något oförlåtligt emot myndighet, politiker eller establissemanget. Dom har tiden och resurserna. 8 år isolerad i en liten cell i en bunker. Hade du klarat det? Bara för att sedan avtjäna 20 år? Han har inte ens fått tidsbestämt ännu. Han är så nedbryten psykist att det knappt går att ha ett samtal med honom. Kurdiska räven? Springpojke åt iranska underrättelsen. Staten är största maffian.