2026-05-05, 20:32
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ts, ring myrorna eller nåt. Dom kommer att ta allt dom kan sälja. Då slipper du det, så kan du städa själv.
Inget att rekommendera, hos en vän (Hennes vän hade gått bort, hon tog hand om dödsboet) hade de bla slängt alla böcker på golvet för att komma åt bokhyllan som var fin som bara den. De hade plockat åt det som var värd pengar, lämnat resten o det var mer kaos efter dem än innan.
Citera
2026-05-05, 20:45
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är som sagt en återvinningscentral och inte en återvinningsstation det handlar om.
https://goteborg.se / Regler för ÅVC-kort
Passerkort för dödsbon
Har du hand om ett dödsbo kan du ansöka om ett passerkort som ger dödsboet tillträde till våra återvinningscentraler.

Mejla följande uppgifter till kundservice@kretsloppochvatten.goteborg.se:

intyg på att du är dödsbodelägare
personnummer på den avlidne
adress dit vi ska skicka kortet
Du får kortet inom 5 arbetsdagar från att vi tagit emot alla uppgifter.
Citera
2026-05-05, 21:24
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Hur många timmar bedömmer du att städningen kommer ta om du gör den själv?

Kostnaden för en anställd med en timlön runt 170 kr (städare privatanställd) är runt 300 kr. (Sedan behöver en ackordsstädare ha högre timpeng än vid kontinuerligt uppdrag för att täcka upp för lågsäsong).

Att få möblerna med mera bortkört är en tjänst som är dyr. Men du kan säkert sälja allt på Marketplace. Ta lite bilder, sätt allt till 10 kr styck, hämtas datum mellan klockan X och Y. Swish eller jämna pengar.
Resten som blir kvar kör du som brännbart i grovsoprummet. Kolla vad som gäller för det som eventuellt finns i huset. I vårat så kan allt (inklusive möbler) förutom matavfall och miljöfarliga vätskor lämnas.

Vad jag tycker om priset? Är det vitt är det väl helt rimligt då det handlar om tömning, bortforsling och städning. Speciellt om du får offert där det är specificerat att det är en flyttstädning med de moment som verkligen kräver har specificerats. Ja då tycker jag att det är rimligt
Citera
2026-05-05, 21:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byrolodan
Jag tycker det låter dyrt. Ring runt lite.
Min vän har precis flyttat inom Stockholm. Flyttstäd 2500kr, flytt 2 rum och kök ca 50m2 3000kr.
Nerpackning i kartonger ingår inte om man inte betalar för det också.

Vilken firma var det?
Citera
2026-05-05, 21:45
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Är 10.000kr för flyttstäd och att slänga en del grejer (bord, säng och soffa) på tippen rimligt? Lägenheten på ca 50m2 i Göteborg. Han som kom och kollade påpekade att golven är mycket smutsiga, men det kanske de säger oavsett.

Redigering: Som jag tolkade det är 10.000kr det totala priset efter moms. Och då finns inte möjlighet till ROT-avdrag eftersom personen som hyrde lägenheten har avlidit. D.v.s. om ROT-avdrag var möjligt så hade priset landat på ca 5000.

Är väl fri prissättning är ju upp till dig att ta budet eller leta upp någon annan, jag betala 9000kr för ett mindre hus på två plan dock va han totalt kass så va inte värt 5kr
Citera
2026-05-05, 21:46
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Utan RUT-avdrag. Min pappa hyrde lägenheten och har avlidit. Som jag förstår det innebär detta att vi inte kan utnyttja RUT-avdraget? Jag och mina syskon vill förstås komma undan så billigt som möjligt eftersom vi kommer ärva pappa.
Gör en fuling. Säg upp lägenheten om ni inte redan gjort det, ta rätt på de saker ni vill behålla av lösöret och låt resten vara kvar. Skaffa eftersändning av posten så ni inte missar brev från försäkringsbolag. Posta nycklarna till hyresvärden och gör bouppteckningen själva så fort som möjligt. Alla brev från hyresvärden returnerar ni med påskrift "avliden".

Så gjorde jag när brorsan dog, pröjsade inte ett öre för flyttstädning eller bortforsling av möbler och annat som stod kvar i lägenheten.

Ett annat tips är att beställa direktkremering, utan kista, ceremonier och annat som begravningsbyråer tar svinigt mycket pengar för.
Citera
2026-05-06, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, TS är inte ansvarig. Det är dödsboet som är ansvarigt.

Och dödsboet är då…?
Citera
2026-05-06, 07:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och dödsboet är då…?

"Kalle Larssons dödsbo", om vi säger att han hette Kalle Larsson.
Citera
2026-05-06, 11:23
Medlem
Citat:
Är 10.000kr för flyttstäd och att slänga en del grejer (bord, säng och soffa) på tippen rimligt? Lägenheten på ca 50m2 i Göteborg. Han som kom och kollade påpekade att golven är mycket smutsiga, men det kanske de säger oavsett.

Redigering: Som jag tolkade det är 10.000kr det totala priset efter moms. Och då finns inte möjlighet till ROT-avdrag eftersom personen som hyrde lägenheten har avlidit. D.v.s. om ROT-avdrag var möjligt så hade priset landat på ca 5000.
Tips städa själv om du har tid. Hatar när folk slarvar
Citera
2026-05-06, 12:31
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, TS är inte ansvarig. Det är dödsboet som är ansvarigt.

Det stämmer. Men vi vill förstås fortfarande att allt ska gå rätt till så att dödsboet inte drar på sig onödiga skulder, eftersom det kan påverka arvet negativt (pappa hade betydligt mer tillgångar än skulder).
Citera
2026-05-06, 13:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Använd tiptapp (appen).

Du borde få grejerna kastade för 1500kr, och du borde kunna få det städat för 3500kr (tvätta fönster, tvätta golven flera ggr).

Då har du nog ändå betalat överpris.

Det viktiga med flyttstädningen är sen att om man får backning på den så är det jävligt skönt att bara kunna säga att det ligger på städbolaget. Kan bli knepigt om man hyrt in privata via tiptapp.

Sopkörningen är absolut en möjlig lösning den vägen. Bör kunna bli billigare ändå om det är någorlunda enkelt att komma fram med bil med släp och inte flera mil till återvinningsstation.
Citera
2026-05-06, 13:55
Medlem
Roidberts avatar
Jag har pratat med återvinningscentralen. De bekräftade att det är okej att såga sönder möblerna och släpa dit allt bråte till fots. Så länge jag klarar av det på 12 separata besök, vilket inte ska vara något problem. Blir några timmars arbete för mig, men annars helt gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in