Citat:
Ursprungligen postat av
Cutthethroat
Vad hjälper det att be om ursäkt när man gjort bort sig, gjort är gjort liksom...
Att be om ursäkt, det för bara över ditt problem på motparten, denna ska då godta ditt fel och ursäkt för att du själv ska kunna må bra igen.
Blir lite fegt och konstigt, i alla fall känns det så för mig.
Ärligare att man står för det man gjort och tar konsekvenserna.
Kom underfund med detta tidigt i livet, att bättre inte göra sådant man behöver be om ursäkt för, än att tvingas be om ursäkt.
Sen har jag väl bett om ursäkt ändå, men inte ofta, för mindre saker, något elakt ord som flugit ur mig osv.
Att be om ursäkt kan vara bra.
Det kan visa att man förstår vad man gjort och vilka konekvenser det fått.
Och att man ångrar sig.
- ångra sig? Man kan ju inte göra saker ogjorda!
Nä, men man kan ångra sig.
Att den förfördelade ser att motparten tar på sig skulden och ångrar sig kan kännas bra.
Detta är en bra grund att stå på för att få tillbaka relationen.
Man skall naturligtvis fortfarande stå för det man gjort och ta konsekvenserna. Det finns inget motsatsförhållande där som du menar.
Men ett "förlåt" eller "ursäkta" räcker ju endast om det är en liten förseelse.
T ex missade att hålla upp dörren eller glömde att köpa mjölk igen.
Är det större grejer krävs inte sällan att man gottgör personen man skadat och kan påvisa att det inte kommer att upprepas.
Att först be om förlåtelse och FÅ förlåtelse och därefter upprepa samma beteende skadar ännu värre.
Som en alkoholist som ångrar sig för det hen gjort, ber om förlåtelse, är nykter några veckor men sedan upprepar sitt omåttliga drickande och begår samma dumheter igen.