2026-05-09, 22:06
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Ljus lager dominerar för att det är billigt, lättdrucket och passar till all mat.

Andra ölstilar har dock vunnit mark de senaste 15-20 åren iom att hantverksöl blev lite trendigt att dricka.
Citera
2026-05-13, 23:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ok...

Du återkommer gång på gång till att skriva att det smakar öl.

Kan du beskriva vad öl smakar?
Alltså hur definierar du smaken av öl?

Att öl med tillsatser - exempelvis frukt - kan ta smak av dessa tillsatser är ju en sak. Men exempelvis IPA eller Porter och lageröl som Helles eller Pilsner har i grunden inga tillsatser utan byggs av samma typ av ingredienser (Vatten, malt, humle och jäst.) och smakar ändå allt som oftast väldigt olika.

Att dessutom tysk pilsner och tjeckisk pilsner är relativt olika i sin karaktär och inte smakar riktigt likt varandra men båda är pilsner gör det dessutom än mer intressant för min del...

Bryter man ner det ytterligare och jämför olika tyska pilsner med varandra eller olika tjeckiska pilsner med varandra märker man ganska snabbt att det finns otroligt många olika sätt att tolka varje enskild stil. Men då får man ju lägga lite energi på att smaka på ölet och inte bara hälla i sig det utan att ta in vad man håller på med...

Så, för min del ser jag uttryck som "det smakar öl" som ungefär lika oseriöst som ett påstående likt "det ser inte ut att vara levande" när man tittar på en älg och jämför denna med en Maskros.

Tillägg angående humle och malt. Det en del nog inte tänker på är att det finns mängder av olika sorters malt och humle. De kombineras i olika grad så att smaken skiftar kraftigt. En del öl har väldigt maltig karaktär, andra inte. Kombinerar man flera sorters malt med en eller flera sorters humle blir resultatet helt annorlunda. Vattenkvaliten påverkar också smaken på ölet. Dessutom kan det i sin tur kombineras med olika sorters jäst som påverkar smaken.

"Öl ska smaka öl" är ungefär lika intetsägande som att säga "mat ska smaka mat".
Citera
2026-05-13, 23:55
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Ljus lager dominerar för att det är billigt, lättdrucket och passar till all mat.

Andra ölstilar har dock vunnit mark de senaste 15-20 åren iom att hantverksöl blev lite trendigt att dricka.
Nåja. Pubarna med hantverksöl har fler år på nacken än så. Systembolagets ölsortiment har utökats enormt sen mer än 30 år.
Citera
2026-05-14, 11:09
Medlem
Tsingtao började som Germania-Brauerei Tsingtao, Kirin grundandes av en norrman och därmed är alla större avancerade civilsationer täckta.

Är det bra nog åt Karl den store, admiral Togo, Gustaf II Adolf, ordförande Mao och Adolf Hitler då är det gott nog åt svenskar.

Kvar finns vämjeliga och löjliga företeelser som Indian Pale Ale som har med britter att göra.

Ingen normal människa dricker det där anglofila kattpisset.
Citera
2026-05-14, 13:13
Moderator
Neksnors avatar
Varför skulle svenskar avvika från övriga världen när det gäller öl? Globalt sett verkar ljus lager vara standardölen. Två undantag som jag hittat är Nya Zeeland (Lion red, en ale) och Irland (börjar på G och är ganska svart).
Citera
2026-05-14, 13:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Detta är inte ovanligt i ett europeiskt perspektiv – cirka 70–80 % av all öl som dricks i Europa är lageröl. Globalt sett är andelen ännu högre, runt 80–87 % av all öl som konsumeras i världen är lager.

Det finns en anledning till varför vi i Sverige dricker mest lageröl, och det är att svenskarna ofta går på antingen reklamen (till exempel Mariestads) eller priset.
Mariestads Export är inte direkt någon höjdare om man jämför med andra öl av Dortmunder- eller Helles-typ. Tittar man på listan över European / Dortmunder Export Lager på BeerAdvocate ligger den på plats 99, vilket inte är särskilt smickrande.
https://www.beeradvocate.com/beer/top-styles/20/

Om man gör ett blindtest mellan Mariestads Export och Norrlands Guld (som inte är en Dortmunder/Helles utan snarare en internationell lager) så föredrar många Norrlands Guld. En del som blindtestar upplever till och med att det är svårt att skilja dem åt – färgmässigt finns det skillnader och den ena är lite torrare än den andra. Gör ett test så får ni se.

En 50 cl Mariestads Export kostar runt 17,50 kr + pant, medan 50 cl Norrlands Guld ligger på cirka 15,90 kr + pant. På krogen är Mariestads Export dessutom ofta runt 10 kr dyrare. (Reklamen har definitivt lurat en del folk, enligt mig.)

Det fanns en tid då Sofiero var det mest sålda ölet på Systembolaget, och det hade mycket med priset att göra. Folk köper ofta det billigaste de kan få tag på, och lagertyper av öl är vanligtvis bland de billigaste alternativen.

Lageröl har flera olika underkategorier, men originalet är Pilsner Urquell.

Som sagt smakar inte en tysk pilsner likadant som en tjeckisk. Vill ni jämföra så köp en Becks och en Pilsner Urquell – båda är bra representanter för sin stil och ni kommer märka skillnaden direkt.

Personligen föredrar jag en lageröl under 5 % en varm sommardag framför en ale, men jag dricker ändå många olika ale-typer. Till exempel gillar jag Anspach & Hobday London Black mer än den tunna Guinness-stouten.

Fuller's ESB är också riktigt bra.

Just nu dricker jag Strongbow British Dry Apple Cider

/Skål
Lägg till att leverantörer, alltså i praktiken bryggerierna, hjälper krogarna med utrustning. Nu jobbar jag inte i branschen, men ska man starta en krog behöver man en en del kylar, ölkranar och lite annat. Sådant kostar pengar, alltså kan leverantörerna erbjuda "abonnemang" på utrustningen, som då endast får användas med leverantörens varor. Man kan även ha öltankar som fylls av tankbilar vilket är smidigt då ett vanligt fat, som är tungt, bara innehåller runt 75 stora stark. En variant går tydligen ut på att man har två tankar, de fylls på av leverantören vid behov och plomberas. Krögaren betalar först när en tank öppnas.
Ovanstående är en kort sammanfattning av mångårig kunskap inhämtad från andra sidan baren, detaljfel kan förekomma.
Sammantaget gör sådant att det är lättare för krogen, som dekorerats med reklamskyltar mm, att sälja stor stark, av något fabrikat. Och då vänjer vi oss vid sådan öl och köper samma sak på Bolaget eller i Flensburg.
Citera
2026-05-15, 23:11
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nåja. Pubarna med hantverksöl har fler år på nacken än så. Systembolagets ölsortiment har utökats enormt sen mer än 30 år.

Tänkte på hipstertrenden runt 2010-2012.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in