2026-05-27, 08:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysko-x
Om du behöver ställa en sån fråga är det nog du som inte bör ge kategoriska råd i ämnet..

Berätta då, vad är risken menar du? Menar du att du löper större risk för "psykos" vid en större dos?

Citat:
Ja. Detta rör alltså dels för-screenade människor (för att sortera bort de som ligger i riskzon för t.ex psykos, schizofreni och hjärtproblem) - och det sker ffa med förberedande terapisessioner och sedan med professionella/erfarna sitters närvarande under trippen.

Nej, det har ingenting med saken att göra. Det finns exakt noll procent större risk för schizofreni vid en större dos än vid en lägre dos.
Citera
2026-05-27, 10:54
Avslutad
Men lägg ner, du är ju oseriös (vad väntar jag mig på FB )

Du har antingen ingen egen erfarenhet, eller tror att din egna erfarenheter går att applicera på alla andra individer, och det är faktiskt fel. Dina påståenden är fullkomligt orimliga, om nu inte din baktanke är att TS ska utsättas för stora risker (tänker mest på förvärrat psykiskt mående) förstås.

Liknelsen med alkohol (sup dig redlös så kommer du inte ens att klara av att ramla över kanten på perrongen) är väl beskrivande, även om farorna är andra rörande den här drogen såklart. Ingen har pratat om att TS kan riskera att dö av en "fysiologisk" överdos av psilocybin.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Berätta då, vad är risken menar du? Menar du att du löper större risk för "psykos" vid en större dos?

Skärp dig nu, sluta flumma, vi försöker vara seriösa och hjälpa till här.

Nej, det har ingenting med saken att göra. Det finns exakt noll procent större risk för schizofreni vid en större dos än vid en lägre dos.
Citera
2026-05-27, 11:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Men lägg ner, du är ju oseriös (vad väntar jag mig på FB )

Du har antingen ingen egen erfarenhet, eller tror att din egna erfarenheter går att applicera på alla andra individer, och det är faktiskt fel. Dina påståenden är fullkomligt orimliga, om nu inte din baktanke är att TS ska utsättas för stora risker (tänker mest på förvärrat psykiskt mående) förstås.

Liknelsen med alkohol (sup dig redlös så kommer du inte ens att klara av att ramla över kanten på perrongen) är väl beskrivande, även om farorna är andra rörande den här drogen såklart. Ingen har pratat om att TS kan riskera att dö av en "fysiologisk" överdos av psilocybin.

Du har forfarande inte bemött mitt argumernt. Om du kan använda telefonen så kan du både accessa långtidsminnet och synka långtidsminnet med talfunktionen vilket betyder att du är i lågdosområdet. Kan du gå ut på stan så har du tagit en lågdos. Kan du gå på fest har du tagit en lågdos. Kan du ta dig till sjukhuset har du tagit en lågdos.

100% av alla olyckor på klassiska psykedelia sker i lågdosområdet. Inte 99% utan 100%. Det är argumentet du ska bemöta, inte vad du tycker om alkohol.
Citera
2026-05-27, 14:38
Avslutad
Citat:
Du har forfarande inte bemött mitt argumernt. Om du kan använda telefonen så kan du både accessa långtidsminnet och synka långtidsminnet med talfunktionen vilket betyder att du är i lågdosområdet. Kan du gå ut på stan så har du tagit en lågdos. Kan du gå på fest har du tagit en lågdos. Kan du ta dig till sjukhuset har du tagit en lågdos.

100% av alla olyckor på klassiska psykedelia sker i lågdosområdet. Inte 99% utan 100%. Det är argumentet du ska bemöta, inte vad du tycker om alkohol.

Men en sak är ju att skada sig genom att man snubblar "på väg till sjukhuset". Det ser jag som harmlöst.

Det är troligen väldigt mycket värre om någon annan måste hjälpa dig genom att ringa på ambulans till psykakuten, för att du inte klarar av det själv? Eller om du får såna psykiska men att du får svårt att fungera i arbetslivet i flera år efter en mycket stor dos psykedelika, det måste du väl förstå?

Du verkar tolka "skada" som enbart fysiskt, att man ramlar i princip. Det är ett väldigt snävt synsätt, och knapppast det som anses utgöra största risken på detta område.

Och även om du inte råkat illa ut så kan du inte förutsätta att samma tolerans (?) gäller hela befolkningen.

Hantera detta med försiktighet, det är det vi försöker säga, och jag har mycket svårt att se det orimliga i detta.
Senast redigerad av Hongka995 2026-05-27 kl. 14:47.
Citera
2026-05-27, 14:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men en sak är ju att skada sig genom att man snubblar "på väg till sjukhuset". Det ser jag som harmlöst.

Du ställde dig inte ens frågan varför du skulle ta dig till sjukhuset öht när du tagit en psykedelisk drog?

Citat:
Det är troligen väldigt mycket värre om någon annan måste hjälpa dig genom att ringa på ambulans till psykakuten, för att du inte klarar av det själv? Eller om du får såna psykiska men att du får svårt att fungera i arbetslivet i flera år efter en mycket stor dos psykedelika, det måste du väl förstå?

Jag skrev inte att du skulle ta en heroisk dos första gången, jag skrev att du inte skulle ta en lågdos. Om du tror att du på något sätt riskerar en flerårig psykos av att ta 50% mer svamp än tröskeldosen så är du inte kompetent att uttala dig om knark. Och oavsett så är det inte värre än att göra dig illa fysiskt oavsett hur läskigt du upplevde det.

Citat:
Och även om du inte råkat illa ut så kan du inte förutsätta att samma tolerans (?) gäller hela befolkningen.

Jag diskuterar inte tolerans. Jag skriver att den absolut största risken är att ta en lågdos. Det finns inga belägg för att det ska vara mer riskabelt att ta en högre dos. Det finns inga belägg för att en psykos av en svamp är mindre traumatiskt än en dos av 10 gram. Det är bara snack.
Citera
2026-05-27, 14:52
Avslutad
Jag skulle nog säga att psykos-risken inte är den största risken, med undantag för om det finns genetisk predisposition. Det finns större risker för andra psykiska problem isåfall, på kort sikt (varför tror du att man pratar om "sitter", "set/setting", tror du att det är trams?) o även lång sikt.

Citat:
Du ställde dig inte ens frågan varför du skulle ta dig till sjukhuset öht när du tagit en psykedelisk drog?

Jag skrev inte att du skulle ta en heroisk dos första gången, jag skrev att du inte skulle ta en lågdos. Om du tror att du på något sätt riskerar en flerårig psykos av att ta 50% mer svamp än tröskeldosen så är du inte kompetent att uttala dig om knark. Och oavsett så är det inte värre än att göra dig illa fysiskt oavsett hur läskigt du upplevde det.

Jag diskuterar inte tolerans. Jag skriver att den absolut största risken är att ta en lågdos. Det finns inga belägg för att det ska vara mer riskabelt att ta en högre dos. Det finns inga belägg för att en psykos av en svamp är mindre traumatiskt än en dos av 10 gram. Det är bara snack.
Citera
2026-05-27, 14:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag skulle nog säga att psykos-risken inte är den största risken, med undantag för om det finns genetisk predisposition. Det finns större risker för andra psykiska problem isåfall, på kort sikt (varför tror du att man pratar om "sitter", "set/setting", tror du att det är trams?) o även lång sikt.

Precis, "set & setting" men det garanterar inte att ditt ego gör något dumt, och ditt ego är mycket mer benäget att göra något dumt när du tar en lågdos. Det är inte så svårt att ta in vad jag skriver. Den största risken med psykedelia är att ditt ego gör något dumt och det sker bara på lågdoser, därför ska du inte ta lågdoser om du inte är erfaren.
Citera
2026-05-27, 19:21
Avslutad
Citat:
Precis, "set & setting" men det garanterar inte att ditt ego gör något dumt, och ditt ego är mycket mer benäget att göra något dumt när du tar en lågdos. Det är inte så svårt att ta in vad jag skriver. Den största risken med psykedelia är att ditt ego gör något dumt och det sker bara på lågdoser, därför ska du inte ta lågdoser om du inte är erfaren.

Vad menar du med att "den största risken är att ditt ego gör nåt dumt"? Risken att man ringer chefen hög på svamp?

I sammanhanget är den risken, eller att du snubblar på dansgolvet, ett mycket banalt problem. Vid större doser är risken för oönskade psykiska följder bra mycket större än vid lägre doser, och i de allra flestas värld, är sådana följder, som kan vara långtgående, väldigt mycket mer problematiska än att man ska göra bort sig inför grannen eller liknande.

Det låter på dig som att du mest brukar supa till, och tror att detta funkar på ungefär samma sätt. Det gör det inte.

Tugga i dig 300 gram cubensis så kan vi diskutera sen.
Citera
2026-05-27, 19:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad menar du med att "den största risken är att ditt ego gör nåt dumt"? Risken att man ringer chefen hög på svamp?

Nej, att du tar livet av dig med flit eller av misstag är väl den största risken.

Citat:
Tugga i dig 300 gram cubensis så kan vi diskutera sen.

Jag har trippat mer än 600 gånger, och då räknar jag inte mikrodoser, tröskeldoser och misslyckade trippar.
Citera
2026-05-27, 22:52
Medlem
mysko-xs avatar
Citat:
Nej, att du tar livet av dig med flit eller av misstag är väl den största risken.

Nej, det är verkligen inte största risken. Värsta risken kan vi nog alla vara överens om, men det är en risk så minimal, vid rimliga förhållanden, att den inte är värd att prata om öht. Har nog aldrig hört någon prata om det som en risk att ta i beaktning faktiskt, före du.

Största risken om man tar sig vatten över huvudet med psykedelia är, som Hongka pekar på, att man inte lyckas integrera upplevelsen efteråt på lång tid, och får diverse psykiska problem (när målet var att minska sina psykiska problem).
Det behöver inte handla om sådant som kunde kallas psykos, men att man isolerar sig från vänner och familj, blir paranoid, mer deprimerad och förvirrad osv. Det finns så mycket nyanser som du, trots din väldiga erfarenhet, tycks bortse från, mellan död och det lyckliga livet.

Fint att du verkar bry dig om dina medmänniskor och försöker hjälpa dem att må bättre med hjälp av dessa fantastiska (ja, rent magiska) redskap som psykedelia är. Men för de allra flesta så är det klokt att närma sig nya kraftfulla substanser med respekt och försiktighet. Och gör de så, så kommer de i de flesta fall kunna få något väldigt gott ur det, samt undvika "self harm" och problem.
Senast redigerad av mysko-x 2026-05-27 kl. 23:12.
Citera
2026-05-27, 22:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysko-x
Största risken om man tar sig vatten över huvudet med psykedelia är, som Hongka pekar på, att man inte lyckas integrera upplevelsen efteråt på lång tid, och får diverse psykiska problem (när målet var att minska sina psykiska problem).

Det är ingenting som du skyddas från att ta en lägre dos och det är heller ingenting som kommer skada dig fysiskt. Du är efterbliven om du tycker att det är värre att misslyckas integrera en tripp med att ta livet av sig.
Citera
2026-05-27, 23:27
Medlem
mysko-xs avatar
Citat:
Det finns inga belägg för att det ska vara mer riskabelt att ta en högre dos.

Vet inte om du diggar vetenskapliga studier eller vad du menar med "belägg"? Här finns iaf t.ex en sådan om negativa svampupplevelser: Self-reported negative outcomes of psilocybin users: A quantitative textual analysis

Citat:
This suggests that emergencies were linked to single high doses of psilocybin, which is relevant in terms of identifying the safety profile of the substance, also establishing a potential benchmark that may increase unwanted consequences accompanying consumption.

Annars om man "googlar" typ 'are bad trips on mushrooms dose dependent' så finner man diverse belägg. Så nu överdriver du, lite.

Citat:
Du är efterbliven om du tycker att det är värre att misslyckas integrera en tripp med att ta livet av sig.

Nu märker jag förvisso att du läser text som fan läser bibeln, så undrar om du ens är kapabel, eller ja, villig handlar det väl snarare om, att ta in något nytt, som att dina egna erfarenheter inte nödvändigtvis gäller för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in