2026-05-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Denna? https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5873599/zoom:10

Ja, det måste ju vara digerdöden-skeppet.
Citera
2026-05-07, 08:51
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fel. En svensk på båten enligt tiktok-video.

Varför är det fakta?
Citera
2026-05-07, 08:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Med tanke på att inkubationstiden är ca 8 veckor läste jag någonstans så känns det som att karantän för alla som varit på båten är det bästa.
Citera
2026-05-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Ja, det måste ju vara digerdöden-skeppet.
Japp. Står bara Canary islands.
Vilken av öarna blir det? Teneriffa var det senaste jag hörde.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-07 kl. 08:55.
Citera
2026-05-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Måste vara en rejält sunkig båt om de inte kan hålla rent från sorkar och skadedjur borta.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/infektioner-i-njurar-och-urinvagar/sorkfeber/

Granskande reportage om exakt vad som hänt med videodokumentation av sorkarna, dammet och deras bon på båten, och hur de åtgärdar problemet?

Nu sprids ju detta virus mellan människor också då det troliga är väl att personer som varit smittade gått ombord och smittat resten.
Citera
2026-05-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Varför är det fakta?

Står ju även i artiklar i tidningar.
Citera
2026-05-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Lite oklart om det verkligen är gnagare, verkar vara ett gäng äldre människor på en "lyxbåt" för fågelskådning där man misstänker fåglar som ev smittväg? Oklart. Sedan verkar den här varianten av Hantaviruset ( finns många olika) attt kunna spridas mellan människor finns tidigare mindre utbrott på det sorten mellan människor, även kallat mer specifikt Andesvirus . Den du uppger från 1177 är den varianten vi har i Sverige (Puumalavirus) , inte riktigt samma men tillhör samma grupp.

Är väl samma förvirring som rådde i början av covid 19 pandemin. Då hette det ”Corona” för att det var ett coronavirus. Finns väl en massa sådana precis som det finns en massa hantavirus?
Citera
2026-05-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Finns väl en massa olika hantavirus antar jag. Detta är väl andesvirus, alltså inte sorkfeber utan ett som smittar mellan människor och är allvarligare. Sorkfeber har väl inte så hög dödlighet som 40%? Men de tillhör kanske samma virusfamilj, alltså hantavirus?
Ja det är samma "familj"
Det där Andesviruset hade jag aldrig hört talas om förut
Citera
2026-05-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Ännu ett påhittat "virus" som kommer lägligt med oljekrisen ... Hoppas endå verkligen på en ny "lockdown", var så skön period i mitt liv. Jobba hemma alla dagar och lugnt på flygplatser/destinationer när man var ute och reste. Samtidigt som man kunde le' lite inombords åt alla som sprang omkring med masker.

Är fan böjd att hålla med där.

Hade två fantastiska år. Det var så jävla lugnt och skönt överallt och som du säger sjukt kul att se folk i cyklop huka sig i buskarna längs promenadstråket och stå och trängas i täta köer till vaccineringen.
Citera
2026-05-07, 09:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Varför är det fakta?
Det är det inte. Jag bara meddelar.
Citera
2026-05-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför går inte båten till sin hemmahamn, i Argentina, igen där även smittan kommer ifrån?

Tänkte samma sak men det handlar väl om byråkrati.. nu har de spridit runt de där viruset till Europa .. inte ens i EpiShuttle kapslar transporterar dom de sjuka.. jävla idioter!

Här landar virusplanet i Amsterdam..
https://tv.aftonbladet.se/video/400202/smittade-av-hantaviruset-landade-i-nederlaenderna
Senast redigerad av Menea 2026-05-07 kl. 09:53.
Citera
2026-05-07, 10:03
Medlem
Två britter sitter i frivillig isolering då de var med på resan men flög hem från Sankta Helena, enl BBC.

Så nu finns smittorisk i Sydafrika, på Kap Verde, Storbritannien, Nederländerna och Schweiz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in