2026-05-04, 08:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man behöver ju inte heller jobba för att ha en inkomst. Det kan vara a-kassa, aktivitetsbidrag eller liknande. Skulderna försvinner inte för att man ignorerar dem utan de växer istället. Deklarera måste man göra och det kommer ju dessutom besked om detta i god tid.

Detta borde barnen faktiskt få lära sig i skolan. Skrämmande okunskap gör att de hamnar i dåliga situationer.
Citera
2026-05-04, 08:52
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar
Är det bäst och lättas att bara betala det swish nu direkt? vad säger ni.. Eller ska jag forska vidare imorgon.
Betala bara så du slipper problem.
Citera
2026-05-04, 09:08
Medlem
TS, kanske lite offtopic men sista dagen att deklarera är idag. Hoppas du har gjort det men det var kanske därför du var inne på skatteverket
Citera
2026-05-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det en gammal skuld eller?

För inkomståret 2025 så är det bara att betala. Tror att den ska vara betalad efter sommaren.
Ring Skatteverket och fråga så snart som möjligt är mitt tips.

Det brukar va nån senast inbetalt datum 12 September (med ränta då).

Så han har inte fått nån kronis-skuld för 2025 iallafall.
Citera
2026-05-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Betala bara så du slipper problem.

Exakt.

Betala, och kolla upp i efterhand.
Man har ju 5år på sig att ändra sin deklaration om man vill.
Citera
2026-05-04, 09:45
Avstängd
Citat:
Jag ser ingenting varför när jag loggar in på skatteverket. Står inte något nytt meddelande

Allt står på deklarationen.. btw sista inlämning är idag 4 maj! Annars blir de böter.
Citera
2026-05-04, 10:24
Medlem
Citat:
Fick meddelande på kivra innan med mina "kontoutdrag" två gånger. Sen efter brevet att jag måste betala så har jag fått ett till med kontoutdrag.

Jag behöver hjälp. Det står inte varför jag har en skuld.? Snälla någon hjälp...

Har du deklarerat i år? Skulle du få tillbaka eller betala mer enligt den deklaration du lämnade in?
Citera
2026-05-04, 10:30
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Fick meddelande på kivra innan med mina "kontoutdrag" två gånger. Sen efter brevet att jag måste betala så har jag fått ett till med kontoutdrag.

Jag behöver hjälp. Det står inte varför jag har en skuld.? Snälla någon hjälp...

skulle gissa på att du har blivit skönstaxerad. Av någon mystisk anledning är det väldigt svårt för skattemyndigheten att se det i deras system. (råkade själv ut för en massa år sedan, tog en jävla tid i mitt fall att ens få ett svar)
Citera
2026-05-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTorsten
Varför inte bara ringa Skatteverket och fråga?
Dom har mycket kompetent personal som svarar utförligt på de allra flesta frågor som inkommer.

Verkar vara ett antal olika saker som behöver redas ut för din del.
Skatteverket är faktiskt väldigt bra och hjälpsamma och prata med. Det enklaste är nästan alltid och dra iväg ett mail eller ringa. När man sedan har några som man mailar lite med där så kan man bara dra iväg ett eller få ett direkt nummer till dom.
Speciellt om man driver bolag kan man ha mycket hjälp av att små känna några där som kan hjälpa en med lite tips och trix om man säger så 🙈
Dom är som en hora dyrt och gå dit men skönt när det är klart
Citera
2026-05-04, 17:21
Medlem
Citat:

Som konstaterats har du fått en förseningsavgift för förra årets deklaration. Eftersom du inte betalat den så har den gått till fogden.

Du måste ha varit jätteduktig på att stoppa huvudet i sanden när du missat all kommunikation från Skatteverket om att du skulle deklarera 2025.
Citera
2026-05-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Skatteverket är faktiskt väldigt bra och hjälpsamma och prata med. Det enklaste är nästan alltid och dra iväg ett mail eller ringa. När man sedan har några som man mailar lite med där så kan man bara dra iväg ett eller få ett direkt nummer till dom.
Speciellt om man driver bolag kan man ha mycket hjälp av att små känna några där som kan hjälpa en med lite tips och trix om man säger så 🙈
Dom är som en hora dyrt och gå dit men skönt när det är klart

Jag hade under många år, en kille som hjälpte mig med min deklaration.
Han jobbade även på skatteverket.

Jag kan säga att han tjänade in sin femhundring i kostnad/år väldigt många ggr om.

Skaffade revisor när jag var 22 och har tjänat ganska många tusen per år på det. De flesta har varit grymma på vad man får och inte får göra avdrag för.
Citera
2026-05-05, 11:19
Medlem
Sockerssons avatar
Till TS: Lyssna inte på alla blackpillers i tråden. Finns ingen vits med att kontakta Skatteverket, de kommer inte hjälpa dig. Jag skulle avvaktat bara, ignorerar man deklaration och betalningskrav tillräckligt länge kommer de glömma bort dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in