2026-05-03, 22:23
Medlem
Om man tittar på alla fotbollsmål som någonsin gjorts, är det omöjligt för två mål (från och med stunden den spelaren som gör mål rör bollen) att se likadana ut? Alltså gjordes från exakt samma plats och på exakt samma sätt och hamnade på exakt samma ställe i målet osv. 100% identiska.
Citera
2026-05-03, 22:26
Medlem
Beror på vilken precision du kräver, och även exakt vad du menar med själva frågan.

Är det möjligt att två videofiler från två olika mål är exakt identiska på bitnivå? Ja, men chansen att det händer är mikroskopiskt liten. Men den ökar naturligtvis om du väljer lägre upplösning.
Citera
2026-05-03, 22:27
Medlem
Smekarn87s avatar
Haha typiskt något en fotbollsdåre skulle säga. Vadå på samma plats liksom :-p i samma plankavstånd eller?
Citera
2026-05-03, 22:30
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Om man tittar på alla fotbollsmål som någonsin gjorts, är det omöjligt för två mål (från och med stunden den spelaren som gör mål rör bollen) att se likadana ut? Alltså gjordes från exakt samma plats och på exakt samma sätt och hamnade på exakt samma ställe i målet osv. 100% identiska.

Det beror på vilken skala du pratar om.
Decimeterprecision, absolut.
På centimetern, möjligt, men kanske inte sannolikt.
På milimeternivå är det är det osannolikt, men teoretiskt möjligt.
Ska det vara ännu exaktare så får svaret nog vara nej.
Citera
2026-05-03, 22:51
Medlem
Citat:
Jag brukar ibland kolla på en youtuber som analyserar schack-matcher.

Varje match han analyserar så säger han efter 5-15 drag att detta läge som brädet har är första gången någonsin av alla matcher som någonsin spelats.

Då tänker jag att varje fotbollsmål som någonsin gjorts oxå är helt unika.

Youtubern heter förövrigt: agadmator
Citera
2026-05-03, 23:01
Medlem
I ett kontinuerligt fysiskt system kräver 100 procent identiska mål exakt samma initialvillkor ner på atomnivå, vilket i princip är omöjligt på grund av kaos och små störningar. Men inom mätprecision kan två mål vara så lika att de är praktiskt identiska.
Citera
2026-05-03, 23:14
Medlem
Stenballes avatar
Störst sannolikhet för "identiska" mål bör ju vara vid straffläggningar.
Avstånd och vinkeln mot mål är ju ungefär desamma då.

"Straffen slogs och bollen rullade i mål 5 cm från vänstra stolpen."
Om man inte är så noga så ser två straffar som kan beskrivas kallas för att vara identiska.

Men den ena bollen var ju 4,9 cm från stolpen och den andra 5,1 cm.
Därtill har du ju hastigheten på bollen med flera faktorer.
Citera
2026-05-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det beror på vilken skala du pratar om.
Decimeterprecision, absolut.
På centimetern, möjligt, men kanske inte sannolikt.
På milimeternivå är det är det osannolikt, men teoretiskt möjligt.
Ska det vara ännu exaktare så får svaret nog vara nej.

Det måste vara på millimeternivå och helst ännu mindre. Jag tror att om vi får svar på denna fråga då löser vi de stora frågorna inom fysik.
Citera
2026-05-03, 23:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Det måste vara på millimeternivå och helst ännu mindre. Jag tror att om vi får svar på denna fråga då löser vi de stora frågorna inom fysik.

Nej, det gör vi inte, för det handlar bara om skala.
Liknande frågor är hur lång är Sveriges kust eller hur exakt kan en karta vara?
Citera
2026-05-04, 08:29
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag brukar ibland kolla på en youtuber som analyserar schack-matcher.

Varje match han analyserar så säger han efter 5-15 drag att detta läge som brädet har är första gången någonsin av alla matcher som någonsin spelats.

Då tänker jag att varje fotbollsmål som någonsin gjorts oxå är helt unika.

Youtubern heter förövrigt: agadmator

Jag har väldigt svårt att tro att detta påstående stämmer då schack är begränsat till x antal val. Då det spelats miljontals matcher bör det vara teoretiskt omöjligt att inte samma match upprepar sig. Jag kan förstås ha fel.

I fotboll finns det oändligt antal utfall så där bör sannolikheten vara obefintligt.
Citera
2026-05-04, 08:51
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Jag har väldigt svårt att tro att detta påstående stämmer då schack är begränsat till x antal val. Då det spelats miljontals matcher bör det vara teoretiskt omöjligt att inte samma match upprepar sig. Jag kan förstås ha fel.

I fotboll finns det oändligt antal utfall så där bör sannolikheten vara obefintligt.

Jo, du har fel där.
Efter 10 drag kan pjäserna ha flyttats på 69 352 859 712 417 olika sätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_number
Citera
2026-05-04, 09:14
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, du har fel där.
Efter 10 drag kan pjäserna ha flyttats på 69 352 859 712 417 olika sätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_number

Men samtidigt är det väldigt osannolikt att elitspelare väljer mellan 69 352 859 712 drag.

Jag håller med om att jag antagligen har fel men jag vägrar att vika mig att samma match inte spelats mer än en gång. Framförallt matcher med upp till 20 drag då schack mestadels handlar om inlärda drag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in