2026-05-03, 22:07
Medlem
Funderar på att eventuellt i framtiden plocka ihop en egen kandidat via fristående kurser istället för att gå ett program, och undrar hur det funkar i praktiken. Egentligen är jag mest intresserad av att läsa det jag vill och lära mig, men tänker att om man ändå kan plocka ihop en examen längs vägen så är det ju lika bra att hålla den möjligheten öppen.

Som jag förstått det tar man examen där man skriver kandidatuppsatsen, så fokus är att uppfylla kraven där. Men hur funkar det om man har läst kurser på olika lärosäten innan dess?

– Kan man läsa A- och B-kurser på olika högskolor och sen göra C + uppsats på ett annat?
– Hur noga är det att kurserna matchar när man söker till C-nivå?
– Är det svårare att bli antagen till uppsatskurs om man har en mix av kurser från olika skolor?

Och spelar själva universitetet någon roll i det här läget? Alltså om man har läst spritt men vill avsluta på ett visst lärosäte – tittar de på var tidigare kurser är tagna, eller mest på att man uppfyller behörigheten?

Någon som gjort detta och kan säga hur det funkar i praktiken?
Citera
2026-05-03, 22:10
Avstängd
Vilka program har du valt hittils?
Citera
2026-05-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Vilka program har du valt hittils?

Jag har redan en annan utbildning, är det den du frågar efter?
Citera
2026-05-03, 22:16
Medlem
(Tillägg: Jag är intresserad framförallt av statsvetenskap tror jag, jag siktar inte på någon specifik karriär typ ambassad eller arbete på myndighet utan vill läsa detta utifrån rent intresse. Jag är helt enkelt mer intresserad av att förstå hur offentlig sektor faktiskt funkar: vad som styr verksamheter, hur beslut fattas, hur olika delar hänger ihop osv. Tänker att kurser i statsvetenskap vore rätt kul av den anledningen då det är fråga om samhällsvetenskap, politik, ekonomi, juridik m.m.

Testade lite företagsekonomi (eller snarare en kurs i bokföring och redovisning) men tyckte det inte var jätteintressant, dessutom vet jag inte hur väl det bidrar till att förstå offentliga verksamheter.)
Citera
2026-05-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterskymning
Funderar på att eventuellt i framtiden plocka ihop en egen kandidat via fristående kurser istället för att gå ett program, och undrar hur det funkar i praktiken. Egentligen är jag mest intresserad av att läsa det jag vill och lära mig, men tänker att om man ändå kan plocka ihop en examen längs vägen så är det ju lika bra att hålla den möjligheten öppen.

Som jag förstått det tar man examen där man skriver kandidatuppsatsen, så fokus är att uppfylla kraven där. Men hur funkar det om man har läst kurser på olika lärosäten innan dess?

– Kan man läsa A- och B-kurser på olika högskolor och sen göra C + uppsats på ett annat?
– Är det svårare att bli antagen till uppsatskurs om man har en mix av kurser från olika skolor?

Och spelar själva universitetet någon roll i det här läget? Alltså om man har läst spritt men vill avsluta på ett visst lärosäte – tittar de på var tidigare kurser är tagna, eller mest på att man uppfyller behörigheten?

Jag har gjort detta. Det går helt OK att läsa A och B-kurser på olika högskolor och sen göra C-uppsats på ett annat
När man ansöker om C-uppsats eller liknande så söker man kurs precis som alla andra, så det har med dina gymnasiebetyg eller högskoleprov eller likande att göra om du kommer in eller inte.

Men ett tips är väl att kontakta ett universitet och kolla med dom hur du bäst kan gå till väga och göra upp en plan i förväg som känns rimlig.

Viktigt är det även att du kikar att ämnet du tänkt läsa 90 hp i finns att läsa 90 hp som fristående kurs. Är ganska få kurser det går att göra det i
Citera
2026-05-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag har gjort detta. Det går helt OK att läsa A och B-kurser på olika högskolor och sen göra C-uppsats på ett annat
När man ansöker om C-uppsats eller liknande så söker man kurs precis som alla andra, så det har med dina gymnasiebetyg eller högskoleprov eller likande att göra om du kommer in eller inte.

Men ett tips är väl att kontakta ett universitet och kolla med dom hur du bäst kan gå till väga och göra upp en plan i förväg som känns rimlig.

Viktigt är det även att du kikar att ämnet du tänkt läsa 90 hp i finns att läsa 90 hp som fristående kurs. Är ganska få kurser det går att göra det i

Ah okej, ibland söker man ju på kurspoäng och dylikt, men jag antar att de bara tittar efter behörigheten? Jag vet ju inte om jag vill plocka ut någonting, så frågan är om det är dumt att göra en plan? Det tar säkert många år att plocka ihop eftersom detta vore någon slags hobbysyssla. Vet inte ens om jag orkar utöver mitt sedvanliga arbete, men jag läser på mycket om sådant på fritiden ändå så…
Citera
2026-05-03, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinterskymning

Nej inte gjort det själv men vet hur det fungerar.

Nej spelar ingen roll vilket universitet.
Ja du kan läsa kurserna på valfritt universitet.
De skiter fullständigt i vart du läst tidigare, är du antagen så är du antagen så länge du tackar ja/väljer att behålla din plats. Att du läst på olika universitet påverkar heller inte chansen att bli antagen utan betygen/meriterna. Kurser du läst utanför EU/EES är dock lite mer komplicerat och inget jag vågar yttra mig om.

Du kan också skriva/söka kursen för C-uppsats så länge du har lite förkunskaper i ämnet (tror det ligger på 60HP men kan vara bra att kolla upp). Även om det är något man rekommenderar till sist.

Det tar absolut inte flera år att plocka ut en vanlig "fil.kand." (180HP, 3 års heltidsstudier) utan dessa går antigen snabbare eller långsammare då man själv bestämmer tempot, än ett "standardprogram" eftersom man inte har något terminsuppehåll och de flesta lärosäten erbjuder sommarkurser m.m vilket öppnar upp fler möjligheter.

De ska såklart inte spela någon roll men hade definitivt övervägt att skriva examensarbetet i antigen Lund eller Uppsala, oftast bredare kontaktnätverk och bättre handledare, beror givetvis på vad du studerar/inriktning.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-03 kl. 23:08.
Citera
2026-05-03, 23:47
Medlem
Kurser ska inte överlappa med samma innehåll. Spar kursplaner som visar kursinnehåll för gamla kurser, eftersom kurser med åren kan komma att modifieras och efter ett antal år kanske inte de gamla kursplanerna finns att få tag i. De måste bifogas ansökan om examen om du ska medräkna kurser från andra skolor.
Citera
2026-05-04, 13:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Enstaka kurser i statsvetenskap är meningslöst om du inte är med i ett parti. Och där skulle du gått med som barn pga vårt politiska system.

Sorry...
Citera
2026-05-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Enstaka kurser i statsvetenskap är meningslöst om du inte är med i ett parti. Och där skulle du gått med som barn pga vårt politiska system.

Sorry...

Jag vill inte bli politiker eller diplomat eller ens handläggare, jag vill kunna förstå min ”organisation” lite mer. Det är bara för kul skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in