2026-05-03, 21:34
Avstängd
Severlohs avatar
Jag skapade en helt seriöst menad tråd där jag skrev att jag har en unge i Vitryssland och undrade hur jag skulle kunna se till så att han lär sig svenska.

https://www.flashback.org/t3728732

Moderator Blomvattnare papperskorgade tråden nästan direkt med motiveringen "trams". Jag har genuint ingen aning om vad han menar med det, och jag frågade varför, men det var ungefär lika givande som man kan tänka sig:

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Varför korgar du min tråd? Den enda som tramsar är du.

Ursprungligen postat av Blomvattnare
Hela startinlägget osar trams, men absolut avgörande är detta:

Citat:
Jag funderar på att köpa en billig bostadsrätt åt honom i någon norrländsk bruksort när han blir tillräckligt gammal för att bo själv (typ 12 kanske), och så kan han spendera somrarna där och gå på SFI eller något.

Nej det är inte trams, återställ min tråd omedelbart.

Ursprungligen postat av Blomvattnare
Nej.

Vad i helvete är "tramsigt" med att fråga hur man kan lära sin unge i utlandet svenska? Eller att köpa en billig lägenhet i Sverige åt honom?
Citera
2026-05-03, 21:38
Medlem
franges avatar
Därför att det är en uppenbar jävla tramstråd.
Citera
2026-05-03, 21:44
Moderator
Maviels avatar
Som medmoderator i delforumet instämmer jag i den bedömningen. Av mig hade du möjligtvis också fått en varning för 0,03.
Citera
2026-05-03, 21:49
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att det är en uppenbar jävla tramstråd.

"Trams" som i att det är påhittat? Vad i helvete är det som är osannolikt med att ha ett barn utomlands som inte kan svenska? Idiot.
Citera
2026-05-03, 21:53
Medlem
Att du skriver att barnet är gammalt nog att bo själv i en egen lägenhet i en norrländsk bruksort när han är 12 år gammal är väl det som fäller avgörandet.

Helt uppenbart trams, och du vill att det ska vara tydligt att det är trams. Var syftet redan från början att få starta en tråd här och gnälla?
Citera
2026-05-03, 21:54
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
"Trams" som i att det är påhittat? Vad i helvete är det som är osannolikt med att ha ett barn utomlands som inte kan svenska? Idiot.

50% av dina trådar är trams, 50% är gnäll över att dina tramstrådar papperskorgas.

"Hurka durka jag ska köpa en bostadrätt till en 12åring från vitryssland så han kan bo där själv och gå SFI"

Mongoloid.
Citera
2026-05-03, 22:34
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Att du skriver att barnet är gammalt nog att bo själv i en egen lägenhet i en norrländsk bruksort när han är 12 år gammal är väl det som fäller avgörandet.

Helt uppenbart trams, och du vill att det ska vara tydligt att det är trams. Var syftet redan från början att få starta en tråd här och gnälla?

Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
50% av dina trådar är trams, 50% är gnäll över att dina tramstrådar papperskorgas.

"Hurka durka jag ska köpa en bostadrätt till en 12åring från vitryssland så han kan bo där själv och gå SFI"

Mongoloid.

Vad är tramsigt med att låta en 12-åring spendera en sommar i Norrland för att lära sig svenska? Jag bodde själv i långa perioder när jag var 12.

Det var bara ett förslag och jag ville diskutera olika metoder att lära ungen svenska, men det fick jag inte.
Citera
2026-05-04, 01:39
Medlem
Citat:
Vad är tramsigt med att låta en 12-åring spendera en sommar i Norrland för att lära sig svenska? Jag bodde själv i långa perioder när jag var 12.

Det var bara ett förslag och jag ville diskutera olika metoder att lära ungen svenska, men det fick jag inte.

och det gick ju inte så jävla bra, uppenbarligen

Vill du diskutera hur du ska lära ett barn svenska på distans, så skriv ett seriöst inlägg om saken.
Om du inte förstår skillnaden på ditt första försök och ett seriöst försök, så, tja, då är det väl bara för dig att inse att du saknar förmågan.

Sen kan jag förvissa instämma i att din trådstart inte var tramsigare än många andra trådstarter som överlever, men det gör ju inte din trådstart mindre tramsig. Det säger bara något om hur tramsigt flashback och dess moderatorer är i många andra fall. För en gång skull ett helt korrekt agerande av moderatorn här, får jag säga.
Citera
2026-05-04, 01:51
Medlem
kalkryggars avatar
Tramsig tråd. Tramsigt gnällande och tramsig tanke att låta en tolvåring bo ensam i Norrland när han inte ens kan språket.

Trams trams trams -> papperskorgen papperskorgen papperskorgen.

Sluta gnäll å tramsa nu så moderatorerna orkar med att fortsätta att moderera.
Citera
2026-05-04, 18:36
Medlem
Vad har det för betydelse om TS fråga anses omdömeslös? Flashback är ett diskussionsforum där även sådant bör få dryftas.

Saxat från regelverket.

https://www.flashback.org/regler
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.
Citera
2026-05-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Länge sen yttrandefriheten var prioriterad
Citera
2026-05-05, 09:14
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vad har det för betydelse om TS fråga anses omdömeslös? Flashback är ett diskussionsforum där även sådant bör få dryftas.

Saxat från regelverket.

https://www.flashback.org/regler

Fast sedan har vi ju ändå regler att förhålla oss till. Och trådstarten bryter mot regel 0,03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in