2026-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Man behöver inte bevisa sånt som är grundläggande och elementärt. Det är bara tramsigt att kräva bevisa på att 1+1 = 2. Men du visar ju vilken nivå du står på.

Dessutom har jag en känsla av att du kommer fortsätta ifrågasätta mig, eller indirekt världens forskare inom ekonomi men eftersom du tydligen inte själv klarar att googla så bjuder jag både på ett citat och en länk där du kan förkovra dig.
Nu är det väl inte riktigt då som 1+1=2. Då hade jag inte frågat.

Men vad är felet med den här kausala sekvensen då:

1. Realräntan i land A höjs.
2. Näringslivet går sämre. Investeringarna minskar.
3. Lånebehovet minskar. Mängden företagsobligationer minskar.
4. Den minskade lånevolymen gör att sparkapital måste söka sig utomlands och växelkursen faller.

Kan det vara så att den förklaring du gav gäller om allt annat är lika. Men i den bistra verkligheten är inte allt annat lika.
Citera
2026-05-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Kan det vara så att den förklaring du gav gäller om allt annat är lika. Men i den bistra verkligheten är inte allt annat lika.

No shit Sherlook

Om du läser det första inlägget du besvarade en gång till så ser du att jag valde ordet "pressar" dvs andra faktorer kan förstås pressa hårdare i en annan riktning.
Senast redigerad av L.D. 2026-05-04 kl. 21:57.
Citera
2026-05-05, 07:18
Medlem
Tja, högre räntor innebär ju också ökade kostnader för företagen? Vilket hamnar på konsumenterna?
Citera
2026-05-05, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, högre räntor innebär ju också ökade kostnader för företagen? Vilket hamnar på konsumenterna?

Så resonerade Erdogan också och hur det gick sen vet vi ju.
Citera
2026-05-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så resonerade Erdogan också och hur det gick sen vet vi ju.
Är det fel att högre kapitalkostnader innebär högre kostnader för företagen?
Citera
2026-05-05, 08:53
Medlem
Vi den sk 90-talskrisen drog RB upp realräntan för att "försvara" växelkursen.

Det ledde till en hel del företagskonkurser och att BNP krympte rejält i Sverige.

Sedan klarade RB iaf inte av att försvara växelkursen och den släpptes flytande. Och föll då ganska drastiskt trots fortsatt hög realränta.
Fallet lär ha förstärkts av de skador som den höga realräntan orsakade.

Skadar man näringslivet så att negativ tillväxt uppstår så är inte det en ekonomi man vill investera i. Utan tvärtom en ekonomi kapitalet flyr ifrån.

Centralbanker använder en höjd styrränta för att "kyla ned" en ekonomi. Dvs sänka den ekonomiska aktiviteten.
Citera
2026-05-05, 09:37
Medlem
Det gör inte det på riktigt, haha. Därför är centralbanker och moderna ekonomiska teori idioti i grunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in