2026-05-03, 21:16
  #1
Medlem
Jag kopierar rakt av från cornucopia:
https://cornucopia.se/2026/05/borsmanaden-inleds-upp-i-japan-och-australien-rekordkvartal-for-church-of-st-jobs-rusning-i-google-r as-i-facebook-rantehojningar-vantas-i-eu-da-hogre-rantekostnader-ska-losa-energikrisen/


Citat:
För att lösa energikrisen som Operation Epstein Fury sägs utlöst väntas Eurozonens centralbank ECB höja styrräntan i sommar så företag och hushåll får mindre pengar över för investeringar i alternativa energikällor eller elfordon. Detta är tänkt att alltså lösa energikrisen.

Så kallade experter från Nordea och Danske Bank tror enligt EFN på två räntehöjningar från ECB i sommar.

Genialiskt att bekämpa en utbudsdriven energikris genom att göra det dyrare och svårare att investera i alternativen. Helt genialiskt. Bloggen saknar ord. Det fungerade ju skitbra med inflationsbekämpandet när Ryssland drog igång sin fullskaliga invasion av Ukraina och inflationen drog mot 10% trots räntehöjningarna.



Jag håller med till 100%. Om oljan ligger kvar på nuvarande nivåer förstår vem som helst att det mesta kommer att bli dyrare.
På vilket sätt löser höjd ränta detta? Inte alls naturligtvis. Hela idén bygger på det helt absurda antagandet att om vi bara handlar mindre kommer priserna att minska. Helt vansinnigt.
Citera
2026-05-03, 21:21
  #2
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag kopierar rakt av från cornucopia:
https://cornucopia.se/2026/05/borsmanaden-inleds-upp-i-japan-och-australien-rekordkvartal-for-church-of-st-jobs-rusning-i-google-r as-i-facebook-rantehojningar-vantas-i-eu-da-hogre-rantekostnader-ska-losa-energikrisen/





Jag håller med till 100%. Om oljan ligger kvar på nuvarande nivåer förstår vem som helst att det mesta kommer att bli dyrare.
På vilket sätt löser höjd ränta detta? Inte alls naturligtvis. Hela idén bygger på det helt absurda antagandet att om vi bara handlar mindre kommer priserna att minska. Helt vansinnigt.

Höjd ränta kompenserar blamd annat spararna för högre inflation. Ränta och inflation till följd av prishöjningar följs åt.
Citera
2026-05-03, 22:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag kopierar rakt av från cornucopia:
https://cornucopia.se/2026/05/borsmanaden-inleds-upp-i-japan-och-australien-rekordkvartal-for-church-of-st-jobs-rusning-i-google-r as-i-facebook-rantehojningar-vantas-i-eu-da-hogre-rantekostnader-ska-losa-energikrisen/





Jag håller med till 100%. Om oljan ligger kvar på nuvarande nivåer förstår vem som helst att det mesta kommer att bli dyrare.
På vilket sätt löser höjd ränta detta? Inte alls naturligtvis. Hela idén bygger på det helt absurda antagandet att om vi bara handlar mindre kommer priserna att minska. Helt vansinnigt.

Med höjd ränta begränsas konsumenternas köpförmåga, när konsumenternas köpförmåga begränsas handlar de mindre, när de handlar mindre produceras färre produkter, när det produceras färre produkter förbrukas mindre mängd olja för produktion, transporter osv, och då begränsas priset på olja och på så vis får även det en effekt på inflationen.

Vansinningt eller inte kan man tycka vad man vill, det är så det fungerar.
Citera
2026-05-04, 01:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
På vilket sätt löser höjd ränta detta? Inte alls naturligtvis. Hela idén bygger på det helt absurda antagandet att om vi bara handlar mindre kommer priserna att minska. Helt vansinnigt.

Vad är det som är vansinnigt? Om du får säg 10% i ränta på ditt kapital väljer du då en egentligen helt onödig konsumtion eller att ha kvar pengarna på kontot?

Eller ännu värre, låna till 12% ränta för en solsemester på Mallorca?

För mig är valet enkelt.

Visst blir det grupper i samhället som kommer att få lida men någon gång ska lyxbostadsskulden betalas av men det är en annan diskussion.
Citera
2026-05-04, 06:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad är det som är vansinnigt? Om du får säg 10% i ränta på ditt kapital väljer du då en egentligen helt onödig konsumtion eller att ha kvar pengarna på kontot?

Eller ännu värre, låna till 12% ränta för en solsemester på Mallorca?

För mig är valet enkelt.

Visst blir det grupper i samhället som kommer att få lida men någon gång ska lyxbostadsskulden betalas av men det är en annan diskussion.

Jag tycker det är bättre med statligt höjda amorteringskrav.
Citera
2026-05-04, 06:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jag tycker det är bättre med statligt höjda amorteringskrav.

Det ena behöver inte utesluta det andra om det blir en riktig kris. Nu är det ju två skilda beslutsorgan som är inblandade så någon direkt samordning av besluten är inte att vänta.
Citera
2026-05-04, 08:18
  #7
Medlem
Höjd ränta sätter press uppåt på landets valutakurser vilket ger lägre importpriser.

Det pressar även ner konsumtionen vilket gör det svårare för handlare att höja priserna.
Citera
2026-05-04, 08:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag kopierar rakt av från cornucopia:
https://cornucopia.se/2026/05/borsmanaden-inleds-upp-i-japan-och-australien-rekordkvartal-for-church-of-st-jobs-rusning-i-google-r as-i-facebook-rantehojningar-vantas-i-eu-da-hogre-rantekostnader-ska-losa-energikrisen/

Jag håller med till 100%. Om oljan ligger kvar på nuvarande nivåer förstår vem som helst att det mesta kommer att bli dyrare.
På vilket sätt löser höjd ränta detta? Inte alls naturligtvis. Hela idén bygger på det helt absurda antagandet att om vi bara handlar mindre kommer priserna att minska. Helt vansinnigt.
Om vi tar det generella först. Mycket förenklat.
En förändring av ränta leder till förändrade kapitalkostnader för låntagare. Och förändrade ränteinkomster för långivare.

En högre ränta innebär:
* att företag backar på investeringar pga den högre räntan. Vilket leder till minskad efterfrågan.
* att hushåll blir mer villiga att amortera eller avvakta med konsumtion för att dom får högre sparränta. Vilket leder till minskad efterfrågan.

En minskad efterfrågan innebär:
* att kapacitetsutnyttjandet i näringslivet minskar och producentpriser faller, eller stiger mindre.
* att efterfrågan på råvaror inkl energi minskar, och priser faller eller stiger mindre.

Oljeproducenter sitter med långa kontrakt. De förändras inte av nuvarande situation. Det är spotpriser som nämns i media. Och det är en liten del av volymerna. Skulle dagens situation bestå kommer även längre kontrakt så småningom öka i pris.
Men minskar efterfrågan så kommer spotmarknadspriserna att falla. Oljeproducenterna klarar lägre priser, för det hade dom tills nyligen. Men lägre efterfrågan innebär att någon av dom måste minska produktionen, och alla är beredda att sänka pris för att slippa lägre produktion (som garanterat ger lägre inkomster). Man är minst beredd att gå tillbaka till den gamla prisnivån.
Citera
2026-05-04, 08:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Höjd ränta sätter press uppåt på landets valutakurser
Det skulle du få kunna visa giltigheten av.
Citera
2026-05-04, 14:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det skulle du få kunna visa giltigheten av.

Jag är inte din lärare i nationalekonomi, jag föreslår att du googlar för det är i typ första kapitlet i grundkursen.
Citera
2026-05-04, 16:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag är inte din lärare i nationalekonomi, jag föreslår att du googlar för det är i typ första kapitlet i grundkursen.
Du gör ett påstående. Och då är bevisbördan din.

Att du springer och gömmer dig, när man synar, ger ju inget vidare stöd för påståendet. Milt sagt.
Citera
2026-05-04, 19:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du gör ett påstående. Och då är bevisbördan din.

Att du springer och gömmer dig, när man synar, ger ju inget vidare stöd för påståendet. Milt sagt.

Man behöver inte bevisa sånt som är grundläggande och elementärt. Det är bara tramsigt att kräva bevisa på att 1+1 = 2. Men du visar ju vilken nivå du står på.

Dessutom har jag en känsla av att du kommer fortsätta ifrågasätta mig, eller indirekt världens forskare inom ekonomi men eftersom du tydligen inte själv klarar att googla så bjuder jag både på ett citat och en länk där du kan förkovra dig.


Citat:
Huvudsakliga effekter av ränta på valuta:Högre ränta (Appreciering): Ökar attraktionskraften för utländskt kapital, vilket ökar efterfrågan och får valutan att stiga.Lägre ränta (Depreciering): Gör det mindre attraktivt att spara i valutan, vilket leder till minskad efterfrågan och en svagare valutakurs.Ränteskillnader: Det är ofta skillnaden i ränta mellan två länder (räntegapet) som är avgörande, snarare än den absoluta räntenivån.



https://www.google.com/search?q=r%C3%A4ntans+p%C3%A5verkan+p%C3%A5+valuta &sca_esv=c615aacbb620d3c2&sxsrf=ANbL-n47XKLng6Cw7obiWU9zL9kS6pKqyg%3A1777898929429&sour ce=hp&ei=sZX4ae7BFtHmxc8P8ZuImQc&biw=384&bih=756&o q=&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIAKgIIADIHECMYJ xjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxj qAj IHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIH ECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHEC 4YJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMY JxjqAjINECMY8AUYJxjqAhieBjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAj IHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIH ECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHECMYJxjqAjIHEC MYJxjqAjIQEAAYAxi0AhjqAhiPAdgBATIQEC4YAxi0AhjqAhiP AdgBATIQEAAYAxi0AhjqAhiPAdgBATIQEC4YAxi0AhjqAhiPAd gBATIQEAAYAxi0AhjqAhiPAdgBATIQEC4YAxi0AhjqAhiPAdgB ATIQEAAYAxi0AhjqAhiPAdgBATIQEAAYAxi0AhjqAhiPAdgBAT ISEAAYAxi0AhjqAhgKGI8B2AEBMhAQLhgDGLQCGOoCGI8B2AEB MhAQABgDGLQCGOoCGI8B2AEBMhAQLhgDGLQCGOoCGI8B2AEBMh AQABgDGLQCGOoCGI8B2AEBMhAQABgDGLQCGOoCGI8B2AEBMhAQ ABgDGLQCGOoCGI8B2AEBSNkJUABYAHABeACQAQCYAQCgAQCqAQ C4AQHIAQCYAgGgAmCoAi2YA2DxBc9Lv4pxCB9jugYECAEYCpIH ATGgBwCyBwC4BwDCBwM1LTHIB1qACAA&sclient=mobile-gws-wiz-hp#sbfbu=0&pi=r%C3%A4ntans+p%C3%A5verkan+p%C3%A5+v aluta&lfId=ChxjMe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in