Citat:
Ursprungligen postat av
Svensklord
Gäsp....
Det är valår och Aftonbladet gör som husse säger.
Precis som vanligt
I Expressen skriver Heberlein i sin senaste krönika om ”snyftartiklar”, några citat:
” En ung, kristen kvinna utvisas till ett av världens mest patriarkala länder, Egypten, ett land som blivit främmande för henne. I Sverige har hon familj, vänner, sammanhang och en framtid. I Egypten har hon ingenting. Där förekommer tvångsgifte och könsstympning, våld i hemmet och sexuella trakasserier är stora problem.”
” Dit skickas alltså en ensam tjugoettåring som pluggat på Komvux för att kunna utbilda sig till tandläkare medan hennes mamma, som har både uppehållstillstånd och arbete inom vården och hennes bonuspappa, svensk medborgare och taxichaufför, lämnas med sin oro i bostadsrätten i Huddinge. ”
” ”Världen fann inget heligt i den abstrakta nakenheten att vara människa”, skriver Arendt i ”Rätten till rättigheter” 1949, fyra år efter krigsslutet. Den sorgsna slutsatsen ekar i mig när nyhetsrapporteringen om dem, som likt Nardine, drabbas av en inhuman politik avfärdas som ”känsloporr”. ”Snyftartiklar om migration” kallar Pelle Zackrisson det i Kvartal när media lyfter enskilda människoöden. ”
https://www.expressen.se/kronikorer/ann-heberlein/vad-hande-med-att-stoppa-tonarsutvisningarna/
Ja, det ÄR en ung kvinna, men inte en tonåring. Och så som jag förstått det bodde hon i Egypten tills för bara några år sedan? Dock kan jag ändå känna med henne och hennes familj, klart att sånt här inte är kul.
Och Heberlein verkar inte lägga nån större möda på sina krönikor, en stor del av den upptas av Hanna Arendt som hon väl snudd på kan citera i sömnen vid det här laget.
Det är ju Migrationsverket som verkställer detta, är inte det verket rätt infiltrerat?
Finns det nånstans någon längre mer saklig artikel om ”tonårsutvisningar” - som inte ligger bakom betalvägg? Vet inte om Kvartals artikel är intressant:
” Sedan i höstas har statliga SVT och Sveriges Radio publicerat minst 20 emotionellt vinklade artiklar om enskilda utvisningsfall där den utvisade utmålas som offer. Dramaturgin återkommer: Förnamn i rubriken, tårar och protestlistor. Inte en enda artikel har haft ett kritiskt perspektiv på den utvisade personen. Det visar min genomgång.”
https://kvartal.se/pellezackrisson/artiklar/public-service-har-publicerat-20-snyftartiklar-om-migration/cG9zdDo2ODE5OQ
Betalvägg, jag är inte prenumerant .