2026-05-05, 12:21
Medlem
dude2ks avatar
Hade hellre sett artiklar om svenskar, i en svensk tidning, i landet Sverige.

Ren propaganda.
Citera
2026-05-05, 12:43
Medlem
brianmolkos avatar
De borde utvisa folk som jobbar med saker vi redan har innan, som därmed är onödiga..
Citera
2026-05-05, 12:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Okej, då har vi olika åsikter om vad som är bra journalistik.

Vad var journalistiskt dåligt med artikeln?

Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Lycka till med det sjuka extremt vänsterextrema extremkommunist-blocket.

Obegripligt det du skriver här. Var det bara trams eller?
Citera
2026-05-06, 14:12
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Den ensidiga rapporteringen är rena propagandan - MSM väljer bort asylfusket medvetet.
Citera
2026-05-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad var journalistiskt dåligt med artikeln?

Obegripligt det du skriver här. Var det bara trams eller?

Vad som var dåligt med artikeln kan ju säga vara ämnet för den här tråden. Och jag har redan skrivit om varför jag tycker det är undermålig journalistik.
Men om den bara ska vara en så kallad snyftartikel fyller den sitt syfte. Sedan är det väl i och för sig inte just de här personerna som man i första hand vill komma åt med utvisningar, så det känns ju som att det slår snett. Men är väl Migrationsverket som slår till på de som är enklast att utvisa.

Nej, det var övertydligt ironiserande mot att du hela tiden använder ordet extrem. Jag reagerar på det. Men är det så du känner det så är det väl så det är.
Citera
2026-05-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Gäsp....
Det är valår och Aftonbladet gör som husse säger.
Precis som vanligt

I Expressen skriver Heberlein i sin senaste krönika om ”snyftartiklar”, några citat:

” En ung, kristen kvinna utvisas till ett av världens mest patriarkala länder, Egypten, ett land som blivit främmande för henne. I Sverige har hon familj, vänner, sammanhang och en framtid. I Egypten har hon ingenting. Där förekommer tvångsgifte och könsstympning, våld i hemmet och sexuella trakasserier är stora problem.”

” Dit skickas alltså en ensam tjugoettåring som pluggat på Komvux för att kunna utbilda sig till tandläkare medan hennes mamma, som har både uppehållstillstånd och arbete inom vården och hennes bonuspappa, svensk medborgare och taxichaufför, lämnas med sin oro i bostadsrätten i Huddinge. ”

” ”Världen fann inget heligt i den abstrakta nakenheten att vara människa”, skriver Arendt i ”Rätten till rättigheter” 1949, fyra år efter krigsslutet. Den sorgsna slutsatsen ekar i mig när nyhetsrapporteringen om dem, som likt Nardine, drabbas av en inhuman politik avfärdas som ”känsloporr”. ”Snyftartiklar om migration” kallar Pelle Zackrisson det i Kvartal när media lyfter enskilda människoöden. ”

https://www.expressen.se/kronikorer/ann-heberlein/vad-hande-med-att-stoppa-tonarsutvisningarna/

Ja, det ÄR en ung kvinna, men inte en tonåring. Och så som jag förstått det bodde hon i Egypten tills för bara några år sedan? Dock kan jag ändå känna med henne och hennes familj, klart att sånt här inte är kul.

Och Heberlein verkar inte lägga nån större möda på sina krönikor, en stor del av den upptas av Hanna Arendt som hon väl snudd på kan citera i sömnen vid det här laget.

Det är ju Migrationsverket som verkställer detta, är inte det verket rätt infiltrerat?

Finns det nånstans någon längre mer saklig artikel om ”tonårsutvisningar” - som inte ligger bakom betalvägg? Vet inte om Kvartals artikel är intressant:

” Sedan i höstas har statliga SVT och Sveriges Radio publicerat minst 20 emotionellt vinklade artiklar om enskilda utvisningsfall där den utvisade utmålas som offer. Dramaturgin återkommer: Förnamn i rubriken, tårar och protestlistor. Inte en enda artikel har haft ett kritiskt perspektiv på den utvisade personen. Det visar min genomgång.”

https://kvartal.se/pellezackrisson/artiklar/public-service-har-publicerat-20-snyftartiklar-om-migration/cG9zdDo2ODE5OQ

Betalvägg, jag är inte prenumerant .
Senast redigerad av Eorga 2026-05-12 kl. 14:51.
Citera
2026-05-16, 16:01
Medlem
Fialisans avatar
Så snyftigt, avskedet, mamma gråter, bild på Arlanda, hon ska åka själv till Egypten.

Plot twist, uppföljningen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pGeGr/nardine-21-efter-utvisningen-till-egypten-jag-gommer-mig

"Första dagarna i Egypten var henne mamma Demiana här för att hjälpa Nardine att hitta ett boende."

Verkligen vridet för att framkalla medlidande... Herregud, vid 21 är man väl vuxen och lämnar boet ändå.
Citera
2026-05-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fialisan
Så snyftigt, avskedet, mamma gråter, bild på Arlanda, hon ska åka själv till Egypten.

Plot twist, uppföljningen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pGeGr/nardine-21-efter-utvisningen-till-egypten-jag-gommer-mig

"Första dagarna i Egypten var henne mamma Demiana här för att hjälpa Nardine att hitta ett boende."

Verkligen vridet för att framkalla medlidande... Herregud, vid 21 är man väl vuxen och lämnar boet ändå.

Är ju lite udda att flytta med en 17-årig dotter till ett annat land för att man själv vill gifta sig i ett annat land. När ett barn är i den åldern väntar man väl snarare på att barnet snart ska flytta hemifrån. Kunde inte morsan väntat lite? Hur träffade hon mannen hon gift sig med?

Kan inte hon och maken flytta ner till Egypten där dottern - som alltså inte är deras gemensamma barn och som nu har hunnit fylla 21 - bor om de vill vara tillsammans alla tre.

Har den nu 21-åriga dottern inte kvar några kontakter i Egypten trots att hon verkar ha levt där i sjutton år? Har hon inte en pappa, släktingar och vänner i Egypten?

Ok, det är lite av den typen av frågor - och svar - jag gärna skulle ha sett i en artikel. Men ”Snyftartiklar” har väl inte det syftet… Den här typen av artiklar struntar i följdfrågor och utelämnar en massa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in