2026-05-03, 21:07
Medlem
Vill gärna ha andras synpunkter och information. Jag blir berörd av skriverierna - som när det är en ung kvinna som inte får stanna hos sin mamma, se nedan - men känner också att det är för lite konkret information i den här typen av artiklar.

Det är väl iofs meningen att det främst ska vädja till folks känslor och påverka folk att rösta vänsterut.

Jag kan inte lagen, men att göra ”allt” är väl inte ”bara” att mamman (som flyttade hit för fyra år sedan med sin då 17-åriga dotter) har uppehållstillstånd.

”Trots att Nardines familj har gjort allt de kan för att stanna i Sverige, inklusive att hennes mamma har uppehållstillstånd och bonuspappa är svensk medborgare, har deras ansträngningar inte räckt.”

Hm, och journalisterna frågar inte varför mamman inte följer med sin dotter om hon inte vill skiljas från henne. Dock är dottern vuxen, 21 år och kom till Sverige först som 17-åring.

”Mamma Demiana kom hit när hon gifte sig med en svensk medborgare för fyra år sedan.”

” Nardine har varken kontakter, vänner eller något nätverk.”

Men hon hade väl bott i sitt hemland i sjutton år innan hon följde med sin mamma till Sverige?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvmzwQ/nu-utvisas-nardine-21-kan-vara-sista-gangen-jag-ser-sverige

Hur ”borde” en sådan här artikel se ut om man skulle få mer fakta?
Citera
2026-05-03, 21:13
Medlem
Artikeln diskuteras just nu på Facebook.
Citera
2026-05-03, 21:14
Medlem
KELLAKEBABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Vill gärna ha andras synpunkter och information. Jag blir berörd av skriverierna - som när det är en ung kvinna som inte får stanna hos sin mamma, se nedan - men känner också att det är för lite konkret information i den här typen av artiklar.

Det är väl iofs meningen att det främst ska vädja till folks känslor och påverka folk att rösta vänsterut.

Jag kan inte lagen, men att göra ”allt” är väl inte ”bara” att mamman (som flyttade hit för fyra år sedan med sin då 17-åriga dotter) har uppehållstillstånd.

”Trots att Nardines familj har gjort allt de kan för att stanna i Sverige, inklusive att hennes mamma har uppehållstillstånd och bonuspappa är svensk medborgare, har deras ansträngningar inte räckt.”

Hm, och journalisterna frågar inte varför mamman inte följer med sin dotter om hon inte vill skiljas från henne. Dock är dottern vuxen, 21 år och kom till Sverige först som 17-åring.

”Mamma Demiana kom hit när hon gifte sig med en svensk medborgare för fyra år sedan.”

” Nardine har varken kontakter, vänner eller något nätverk.”

Men hon hade väl bott i sitt hemland i sjutton år innan hon följde med sin mamma till Sverige?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvmzwQ/nu-utvisas-nardine-21-kan-vara-sista-gangen-jag-ser-sverige

Hur ”borde” en sådan här artikel se ut om man skulle få mer fakta?
Man hade kunnat ändra infallsvinkeln på journalisten bakom som säkert bara bryr sig om att opinionsbilda.
Citera
2026-05-03, 21:32
Medlem
franges avatar
Det är rena propagandaartiklar med enda syftet att du skall rösta rött så det kommer hit ännu fler nya horder av muslimer.

Det är producerat av samma typ av personer - och med samma syfte - som skrev snyfthistorier om afghanska "tolvåriga baaaaarn" med grått skägg som vällde in hit förra decenniet, och som medicinska ålderstester absoluuuuut inte fungerade på för det är ju så syyyynd om dem - och samma personer som skrek att tiggeriet absoluuuuuut iiiiinte var organiserat.

Eller för den delen - att de "apatiska flyktingbarnen" (en företeelse som av någon anledning inte existerade någon annanstans i världen än just i Sverige) - absoluuuuut inte fejkade trots att de blev "friska" samma sekund som PUTet för familjen landade i brevlådan.
Senast redigerad av frange 2026-05-03 kl. 21:37.
Citera
2026-05-03, 23:43
Medlem
triptykens avatar
Det är för att det berör. Jag vill bo i ett land där småflickor som föddes här, kan bara Svenska, inte skickas till dikaturer... Men tydligen är det en radikal åsikt för Svenska dollarmiljardärer numera och tystad ner.

Blir man inte srg för att vi kastar småflickor till vargarna är man inte Svensk enligt mig
Citera
2026-05-04, 02:03
Medlem
kalkryggars avatar
Det är ju en ganska sjuk grej att utvisa henne från Sverige. Om de hade utvisat min dotter på det viset så skulle det bli hämnd på det svenska samhället.

Varför måste de utvisa henne för eller de där iranska tonårstjejerna som ska skickas till Iran nu? Ett land som är ockuperat av islamister. Man måste vara lite extra ond som människa om man kan fatta ett sånt beslut.

Varför inte fokusera på att skicka ut de klankriminella istället? Det skulle räcka långt.
Citera
2026-05-04, 07:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är ju en ganska sjuk grej att utvisa henne från Sverige. Om de hade utvisat min dotter på det viset så skulle det bli hämnd på det svenska samhället.

Varför måste de utvisa henne för eller de där iranska tonårstjejerna som ska skickas till Iran nu? Ett land som är ockuperat av islamister. Man måste vara lite extra ond som människa om man kan fatta ett sånt beslut.

Varför inte fokusera på att skicka ut de klankriminella istället? Det skulle räcka långt.
Precis. Aktivisterna på myndigheterna tycks alltid leta upp de som har svårt att göra motstånd för att verkställa sin kvot. Det är ett sjukligt beteende.
Citera
2026-05-04, 08:07
Medlem
Det har funnits enskilda fall med utvisningar som har varit sorgliga hela tiden, oavsett regering. Frågan är varför media väljer att blåsa upp det så mycket helt plötsligt?
Citera
2026-05-04, 08:12
Medlem
Duvlorts avatar
Nu kan vi inte husera alla i hela världen som vill bo i Sverige men vraför skicka tillbaka söta, snälla tjejer?
Finns väl tusentals aggressiva unga män oftast gängkriminella som hade varit lämpligare att skicka tillbaka.
De här flickorna känns bara mer som lågt hängande frukt för Migrationsverket.
Citera
2026-05-04, 08:32
Medlem
"– Det känns jättesvårt att allt jag har byggt upp här har försvunnit, säger Nardine, en av de tonårsutvisade unga. "

Rubriken skvallrar om att hon är 21 år, alltså ingen tonåring

Nu utvisas Nardine, 21: ”Kan vara sista gången jag ser Sverige”

Vad är "tonårsutvisade" för nytt ord egentligen och hur länge är man tonåring enligt aftonbladet?
Citera
2026-05-04, 09:04
Medlem
Hör upp alla starka systrar och partikamrater, dags att ställa upp för kamp!

Nu måste vi visa alla, det räcker inte längre med att knyta näven i fickan.

Att utvisa en ung kvinna är hjärtlös patriarkal repression som sliter sönder familjer och ignorerar allas mänskliga rättigheter.

Vi alla kräver nu en amnesti och ett stopp för högerns omänskliga murar.

Ingen människa är illegal och solidariteten får aldrig stanna vid gränsen.

Mitt Sverige bygger inga murar!
Upp till kamp alla kvinnor, vi måste klara det!
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-04 kl. 09:11.
Citera
2026-05-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Det har funnits enskilda fall med utvisningar som har varit sorgliga hela tiden, oavsett regering. Frågan är varför media väljer att blåsa upp det så mycket helt plötsligt?

Valår. För att skylla på SD. Aftonbladet vill ju motverka en borgerlig valseger.

Är lite trist bara att det blir så många artiklar utan mer fakta om lagar och regler. Tidningarna får ju ändå en massa bidrag, synd att det inte blir bättre journalistik då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in