2026-05-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Jag förstår inte riktigt debatten om vinster i välfärden. Är det egentligen det fria skolvalet man är emot? Som det fungerar idag får föräldrarna fritt välja skola till sina barn. Varför väljer då föräldrar då att sätta sina barn i friskolor? Det borde vara för att de anser att det valet är det bästa för sina barn. Om det är som det låter i debatten skär friskolorna ner på allt från lärare till läromedel för att generera vinst. Men varför väljer få föräldrar dessa skolor? Givetvis för att de anser att det är det bästa valet för sina barn. Säg vilken annan bransch som ett företag som skär ner på service och kvalitet fortfarande attraherar folk att välja dem?

Varför gör vissa skolor vinst? Skolpengen de får ska motsvara kostnaden den kommunala skolan har för varje elev. Man driver helt enkelt verksamheten effektivare än kommunerna och får därmed ett överskott. Det borde inte bli dyrare för skattebetalarna. Politikerna borde hellre fokusera på trögheten och byråkratin inom den kommunala verksamheten. Om en kommunal skola överskrider budgeten tillskjuts skattepengar från övrig verksamhet. Om en friskola missköter ekonomin slutar det i värsta fall med konkurs. Varför inte prata mer om "inga förluster i välfärden"?
Läste om en framstående Socialdemokrat säga att 9 miljarder har de senaste åren tagits ut i utdelning från skolföretagen naivt påstod att dessa pengar istället borde gå till kommunala skolor. Men dessa 9 miljarder hade inte funnits kvar om inga friskolor fanns. Alla miljarder hade ätits upp av den kommunala byråkratin.
Det finns givetvis problem med friskolorna men varför inte fokusera på regeländringar så att det blir på likvärdiga villkor. Vad jag tänker på är bl.a. betygssättning och vad som händer vid nedläggning/ konkurs. Kanske hårdare krav på ekonomiska garantier. Spaltar man upp vilka invändningar det finns med friskolor går det garanterat att reglera det med att strama upp regelverket.
Men som jag ser det är inte vinsterna problemet för oss skattebetalare. Friskolorn gör bara att övriga skolor måste tagga upp och bli bättre och i slutändan gynnar det eleverna.

Sveriges Pisa resultat sjunker. Alltså bidrar dom privata skolorna inte ett dugg till barns utbildning, och i förlängningen inte till Sveriges välmående.

Jag som skattebetalare vill inte betala skatt för att dom pengarna ska försvinna utomlands till skatteparadis. Det är systemfel.

Om en familj vill ha sina barn i privat skola så får dom väl betala det själv. Jag som skattebetalare vill inte vara delaktig i det.
Citera
2026-05-04, 19:10
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Sveriges Pisa resultat sjunker.

Du vet att det till stor del beror på blattarna va?
Citera
2026-05-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du vet att det till stor del beror på blattarna va?
Och SD vill skicka svenska skattepengar till utlänningar utomlands. Vilken ironi va.
Citera
2026-05-04, 19:12
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Och SD vill skicka svenska skattepengar till utlänningar utomlands. Vilken ironi va.

Menar du Ukraina eller?
Citera
2026-05-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Menar du Ukraina eller?
Nej jag menar privatägda skolor. Du kanske glömde bort topic?

Exempelvis:

Academedia hade lovande siffror att visa upp för sina köpare. Som Sveriges största skolkoncern omsatte de förra året två miljarder kronor – och gjorde en vinst efter skatt på 140 miljoner kronor.

Den kommunala skolpengen är det som göder bolaget. För var och en av de runt 20 000 elever som går i bolagets skolor får Academedia i genomsnitt 60 000 kronor i kommunala skattepengar, varje år.

När nu Academedia sålts efter en tuff budgivning står två riskkapitalbolag som nya ägare. Dels amerikanska Providences fond med säte på skatteparadiset Cayman Islands och dels svenska bolaget EQT:s fond som återfinns på ön Guernsey – också det ett skatteparadis.

Trots det höga priset räknar givetvis riskkapitalisterna med att tjäna pengar på det svenska skolpengsystemet.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/svenska-skolor-saljs-till-fonder-i-utlandska-skatteparadis
Citera
2026-05-04, 19:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker man kan dela in det så här, även om det inte är den officiella indelningen. (1) "Privatskola" finns ett fåtal, typ Lundsberg. Sägs idag inte vara särskilt bra, men historiskt har där funnits barn till rika som ändå haft sitt kontaktnät så det har gått bra för dem. (2) Det finns "icke vinstdrivna stiftelser". Det är skolor som är självständiga men inte försnillar statliga skolbidrag till skatteparadis.

(3) Sen har vi "friskolor". Det är där alla de där töntiga Jensen, Academedia, Engelska Skolan och vad de heter huserar. Uppblåst logotyp, larviga värdeord, floskler, börsyra, kvartalsrapporter och underbetalda anställda som fjollar sig för föräldragrupper, och glädjebetyg som ett brev på posten. Det har också Skolinspektionen konstaterat. Skulle nån haft goda erfarenheter av dessa så är det ren slump.

Sist (4) de "kommunala" är märkligt nog de mest stabila. Det hade man inte kunnat tro för decenier sedan, men så har marken sjunkit under dess alternativ idag. Hursomhelst: dra ur kontakten, och starta om. Skolan kommunaliserades på 90-talet. Dessförinnan var den "statlig" kan man säga, eller åtminstone centralt styrd. Det var vettigt.

Bästa vore dessutom om skolsystemet ägnade all sin kraft åt att ge barnen kunskap, skippade betyg och endast förberedde dem för seriösa intagningsprov. Skulle vända helt upp och ned på alla dysfunktionella agendor och drivkrafter i skolan. Då skulle barn, föräldrar och skolor efterfråga reell kunskap. Inte ta kortaste vägen, snickesnacka och fuska. Också ge konkret möjlighet att jämföra skolor, vilket idag inte finns pga heterogen betygsinflation.
Citera
2026-05-05, 12:44
Medlem
Citat:
Sveriges Pisa resultat sjunker. Alltså bidrar dom privata skolorna inte ett dugg till barns utbildning, och i förlängningen inte till Sveriges välmående.

Jag som skattebetalare vill inte betala skatt för att dom pengarna ska försvinna utomlands till skatteparadis. Det är systemfel.

Om en familj vill ha sina barn i privat skola så får dom väl betala det själv. Jag som skattebetalare vill inte vara delaktig i det.
Och jag som skattebetalare vill inte att skattepengar ska skickas in i den kommunala byråkratin. Angående Pisa så kan du väl inte anse att anledningen till nedgången är friskolornas fel.

Jag vet inte om det är det fria skolvalet eller ren avundsjuka som är problemet.
Citera
2026-05-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Och jag som skattebetalare vill inte att skattepengar ska skickas in i den kommunala byråkratin. Angående Pisa så kan du väl inte anse att anledningen till nedgången är friskolornas fel.

Jag vet inte om det är det fria skolvalet eller ren avundsjuka som är problemet.
Men du som skattebetalare vill skicka pengar utomlands till utländska ägare i skatteparadis?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in