2026-05-03, 16:48
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/rederi-nekas-klassning-som-skyddsobjekt-okad-hotbild
Citat:
Walleniusrederierna har ansökt om att få delar av sitt huvudkontor klassat som skyddsobjekt, med hänvisning till att de är ett samhällsviktigt företag för Försvarsmakten.

Länsstyrelsen i Stockholm avslog ansökan eftersom huvudkontor inte omfattas av skyddslagen, som främst gäller platser som hamnar och flygplatser.

Rederiet menar att säkerhetsläget och hotbilden mot civila sjötransporter kräver en modernisering av lagstiftningen.
Rätt beslut? Jag tycker inte det.
Citera
2026-05-03, 17:17
Medlem
VArför skulle ett huvudkontor skyddsklassas? Går att driva den verksamheten var som helst.
Citera
2026-05-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
VArför skulle ett huvudkontor skyddsklassas? Går att driva den verksamheten var som helst.
en datahall, försvarskontrakt kanske?
Är det bara kontorsytor så borde det inte finnas skäl för det, deras egen kontiniutetshantering får hantera alternativa lokaler vid kris
Citera
2026-05-03, 17:38
Medlem
franges avatar
På vilket sätt samarbetar Walleniusrederierna med Försvarsmakten? Skeppar de över materiel och tyngre fordon åt FM?
Citera
2026-05-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/rederi-nekas-klassning-som-skyddsobjekt-okad-hotbild
Rätt beslut? Jag tycker inte det.

Ja, om det nu är så att det inte omfattas av skyddslagen, att skyddslagen inte medger det så kan man ju inte gärna besluta på något annat sätt. Det är inte meningen att myndigheter skall agera på känn baserat på handläggarens dagsform utan efter vad lagen säger.

Om du menar att lagen innebär att det borde bli ett annat beslut så får du nog ta och utveckla. Jag ser inte var du skulle hitta utrymme för att skyddsklassa det.
Citera
2026-05-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, om det nu är så att det inte omfattas av skyddslagen, att skyddslagen inte medger det så kan man ju inte gärna besluta på något annat sätt. Det är inte meningen att myndigheter skall agera på känn baserat på handläggarens dagsform utan efter vad lagen säger.

Om du menar att lagen innebär att det borde bli ett annat beslut så får du nog ta och utveckla. Jag ser inte var du skulle hitta utrymme för att skyddsklassa det.
Jag anser att lagen bör ändras så att vad som klassas som skyddsobjekt utökas om så behövs. Nu är beslutet överklagat till förvaltningsrätten. Om de anser att beslutet är riktigt så är det vara så. Om de tolkat lagen för snävt hos länstyrelsen ändras beslutet.
Om rätten inte ändrar beslutet vill jag se en lagändring.
Senast redigerad av flyzz 2026-05-03 kl. 18:27.
Citera
2026-05-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
På vilket sätt samarbetar Walleniusrederierna med Försvarsmakten? Skeppar de över materiel och tyngre fordon åt FM?

Du besvarade din egen fråga.

Från Dagens Industri september 2025

Citat:

Wallenius väljer svensk flagg för två nyförvärvade biltransportfartyg. Fartygen ska vid behov kunna användas av Försvarsmakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in