2026-05-03, 15:41
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men hamnade där självmant. Tyckte liksom det var bra detta att slippa andra människor. Ville helst bara bo i en stuga på vischan. Närmaste granne 1 mil bort. Helt fri från andras skit. Vi har nog alla stunder som det. För det tar ju just upp energi att integrera med andra. Det kräver en uppoffring, att man måste liksom stanna upp för att snacka med andra. Räcker inte med hej. Utan kommer bli en längre konversation.

Plus är ju om man får det. Kan det ju också vara bra. Att man startar att uppskatta det. Man får ju tänka att väldigt många av de som du möter kommer vara exakt som du.

Jag har haft mycket tankar på det. Svårigheterna blir med jobb...
Citera
2026-05-03, 15:50
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Jag lever likadant men ser det inte som något problem. Senast jag var i förhållande var för fem år sedan och det var högljutt, krävande och fyllt av problem så jag är bara tacksam för all isolering jag kan få numera. Bara gilla läget och uppskatta fördelarna.

Jag har aldrig varit sambo så har inget att jämföra med. Men vet att jag inte skulle klara av det. Problemet är inte att jag vill ha en sambo, det är att jag vill klara av att gå utanför dörren och inte leva som en incel.
Citera
2026-05-03, 15:53
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Är i nästan samma sits som dig. 2018-2020 var jag ute och levde rövare varje helg knöt mig nya kontakter och hade noll social ångest. Sen kom pandemin och jag isolerade mig mer och mer och mitt liv gick från att vara väldigt social till noll väldigt snabbt. Nu 6 år senare är jag fast i samma mönster. Mitt liv är i princip att gå till jobbet sen åka hem. Utöver detta har man lagt på sig 11kg och känner en extrem ångest varje gång jag träffar folk ute

Planen är för mig att börja utbilda mig till hösten eventuellt våren 2027 för att faktiskt tvinga mig själv att börja vara social så får väl se hur det kommer att gå. Kanske går det åt skogen men jag försökte iaf

Sen ska tilläggas att den absolut värsta ångesten i det hela är att jag inte har varit med en kvinna på snart 6 år pga denna isolering. Ensamheten dödar mig långsamt liksom..

Jag har väl lite problem åt andra hållet. Eftersom jag inte går utanför dörren så gör jag inte av med någon energi rent kroppsligt, och därför behöver jag inte äta så mycket heller. Så jag är undernärd på typ 40 kilo och ser ut som ett spöke i ansiktet. Kritvit och utmärglad och mörka ringar under ögonen. Riktig jävla glow down från att tidigare sett ut som typ Margot Robbie när hon var ung.
Citera
2026-05-03, 15:56
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag har på 5 års tid gått från att vara social och utåtriktad, glad och sprallig, hittat på en massa roliga saker, haft lätt för att skapa nya kontakter, festat och ah, varit en tjej i sina bästa år helt enkelt…

…till att i princip aldrig gå utanför dörren förutom när jag ska till jobbet, i cirka 2-3 års tid. Mitt dåliga mående, ångest och orkeslöshet gör att det känns som om allt inuti redan tar all energi, och att det då blir övermäktigt att samtidigt hantera socialt umgänge, intryck och att fungera bland andra människor. Därmed har jag tappat alla vänner jag haft. Min hjärna är redan upptagen av oro, ångest, nedstämdhet eller stress så den blir överbelastad om den ska tänka på något annat. När de jobbiga känslorna känns så starka blir sociala situationer omöjliga att hålla ihop. Ljud, människor, samtal och krav känns för mycket. Hemma och ensam känns som det enda sätt där det går att hantera det som pågår inombords.

Sedan har de eskalerat ännu mer. Omvärlden har blivit för stark, för kontrasterande och för smärtsam att möta. När jag mår dåligt (som jag gör konstant) blir andra människors vardag såsom ljud, skratt, rörelse, normalitet outhärdlig. Inte för att jag är avundsjuk på ett enkelt sätt, utan för att det påminner om det jag själv saknar just nu.
Min hjärna har börjat tolka vanliga saker som hotfulla eller överväldigande och grannar kännas som något jag måste undvika, att gå ut genom dörren känns som världens största hinder, ljud och människor bli sensoriskt för mycket om jag går ur på gatan, andra människors glädje känns som ett bevis på mitt eget misslyckande och alla små enkla ärenden känns enorma och livsfarliga.

Är det någon som hamnat i liknande spiral och tagit sig ur? Känns som detta kommer sluta hemskt för mig om jag inte lyckas vända detta ganska snart. Det har redan gått för långt och spiralen verkar aldrig ta slut.

När huvudet säger åt dig att du inte klarar det så gör du det ändå, ända sättet.
Fortsätter du vara isolerad så kommer du förmodligen bara må sämre och sämre.

Små steg, du behöver inte möta folks blickar eller prata med någon, ingen vuxen tycker det är konstigt.
Citera
2026-05-03, 16:22
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Jag har aldrig varit sambo så har inget att jämföra med. Men vet att jag inte skulle klara av det. Problemet är inte att jag vill ha en sambo, det är att jag vill klara av att gå utanför dörren och inte leva som en incel.
Jag går knappt inte utanför dörren jag heller om det är massa folk utanför vilket det alltid är när det är fint väder. Då blir det inte ens att jag sitter på balkongen eftersom det är för mycket insyn. Jag går bara ut när det är mulet och folktomt eller tidigt på morgon. Klarar inte av foksamlingar alls längre.
Citera
2026-05-03, 16:36
Medlem
Citat:
Jag har väl lite problem åt andra hållet. Eftersom jag inte går utanför dörren så gör jag inte av med någon energi rent kroppsligt, och därför behöver jag inte äta så mycket heller. Så jag är undernärd på typ 40 kilo och ser ut som ett spöke i ansiktet. Kritvit och utmärglad och mörka ringar under ögonen. Riktig jävla glow down från att tidigare sett ut som typ Margot Robbie när hon var ung.

Har du ingen släkting som kan hjälpa dig handla mat?
Citera
2026-05-03, 16:42
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattarungen
Har du ingen släkting som kan hjälpa dig handla mat?

Nä bor 4 timmar bort från närmsta familj
Citera
2026-05-03, 16:47
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Jag går knappt inte utanför dörren jag heller om det är massa folk utanför vilket det alltid är när det är fint väder. Då blir det inte ens att jag sitter på balkongen eftersom det är för mycket insyn. Jag går bara ut när det är mulet och folktomt eller tidigt på morgon. Klarar inte av foksamlingar alls längre.

Känner du inte att det begränsar dig i livet?
Citera
2026-05-03, 17:00
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Känner du inte att det begränsar dig i livet?
Alla har begränsningar i sina liv. Att inte slippa undan att behöva vara social är också en begränsning.
Citera
2026-05-03, 17:27
Medlem
Är själv introvert och är i en period nu då jag gärna är inne själv. Träffar väl lite vänner och familj men gillar att vara ensam för det mesta.

Har dock haft perioder då det var en grej att gå till affären. Det enda som funkade var att långsamt exponera mig mot det jobbiga för att dämpa ångesten.

Sedan så har jag alltid uppfattas som annorlunda och har således kommit att hata folk. Så jag hänger som sagt med dom närmaste och resten skiter jag i.

Inga problem för mig nu och har för tillfället en bra balans.
Citera
2026-05-03, 17:57
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Jag tog bort sociala medier för ca 6 år sedan pga hur det fick mig att må. Men nu om jag ska gå och handla exempelvis kan jag må dåligt över alla andra som handlar med sina familjer eller som pratar i telefon med någon kompis och inse hur ensam och olycklig jag är. Eller om jag ska hämta ut ett paket och butiksbiträdet strålar av glädje, så blir jag så avundsjuk för jag vill också vara glad
Hm, åhå, låter som att du verkligen blitt isolerad och tappat gnistan. Du är i ett meta-träsk där interaktionen mellan folk är närmast en kulturkrock.

Vanligtvis tänker man ju vad man skulle prata om när man håller i mobilen än att "jag pratar i mobilen för att jag har så många vänner". Du "vill ha för att ha" så att säga. Det blir ett meta-spel i huvudet där du inte tänker på vad du faktiskt gör. Tex om du går på kurs så har du noll fokus på att göra det som kursen handlar om utan du blir neurotisk över hur de andra ser på dig som är på kurs.

Folk känner (på gott och ont) av detta och det gör att de kan uppfatta dig som märklig och obehaglig. Men något viktigt är = de bryr sig faktiskt inte så mycket om det du (eller det jag gör heller). Även om de bryr sig så är det en millimeter av deras och våra liv.

Som du ser i tråden så är det inte ovanligt alls. Men det är när det blir ett problem som det behöver ses över.

Hade jag varit i din sits så hade jag tagit småsteg för att bli mer bekväm "i rummet". Typ äta en chokladboll på ett fik eller läs en bok på ett bibliotek tills det känns ok. Ta promenader på stan och fönstershoppa eller gå på något mindre event. Gå fram till någon äldre med hund och fråga vad det är för ras. Det handlar om att skapa dissociation mellan din emotionella stress och aktiviter.
Citera
2026-05-03, 19:26
Medlem
jag skriver för första gången faktiskt nu men vill säga jag känner igen mig också att det är en stark oro också hoppas att min är värre konstigt nog. för jag vill inte folk ska tänka må som mig.

jag tycker det låter som en hyfsat lika problem också uppskattar att höra någon annan ha problem haha känner mig inte så weird o ensam med det du sagt.
jag anser typ människor också starka band är problemet också lösningen till mitt.
mitt sätt att fixa är att bara köra försöker varje dag visar jag finns också jag kämpar emot typ andra för mig själv också samtidigt ska hitta min plats.
livet är en kamp men det ska inte vara så förlorande också kännas att alla odds är emot sig.

hoppas höra mer från dig också hoppas kostnaden av detta oro för dig inte är så hög på själen mående också alla olika planers av medvetande.
kan dela med att jag typ känner ibland att jag är all onska också inte typ får njuta av livet sexualitet också allt livet kan ge för det finns någon bredvid som skapar problem.. också det är inte en irriterande kompis eller en kvinnlig livspartner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in