2026-05-03, 08:27
Avslutad
Hur kommer det sig att Sverige har finaste/skönaste naturen i världen, har det med istiden och vårt klimat att göra? Dvs att vattnet smälte och det blev väldigt bra natur av det sedan, överallt i Sverige.

Vi behöver bevara den natur som vi har idag så att den inte blir torr eller dålig.

Men det krävs nog en del naturregler eller lagar för att kunna göra så, vad anser ni om Sveriges natur?
Citera
2026-05-03, 08:30
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubercool
Hur kommer det sig att Sverige har finaste/skönaste naturen i världen, har det med istiden och vårt klimat att göra? Dvs att vattnet smälte och det blev väldigt bra natur av det sedan, överallt i Sverige.

Vi behöver bevara den natur som vi har idag så att den inte blir torr eller dålig.

Men det krävs nog en del naturregler eller lagar för att kunna göra så, vad anser ni om Sveriges natur?

Norge är bättre. Har du inte varit där?
Även Österrike, Schweiz. Nya Zeeland..

Dvs om man konkurrerar om den klassiska skogsnaturen/fjordnaturen.

Sen har du annan form av natur som havsmiljö, stränder, havskuster. Där är Sverige inte ens topp 150.
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-05-03 kl. 08:39.
Citera
2026-05-03, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubercool

9 av 12 månader är det misär, sen blir du lurad av kontrasten när det äntligen blir några soliga dagar när det blommar.
Citera
2026-05-03, 10:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kan inte hålla med dig. Svensk natur kan vara vacker men den är knappast vackrast i världen eller ens topp tio.
Citera
2026-05-03, 12:34
Medlem
Finns inget som slår Italien skulle jag säga, vackert i princip överallt. Även om mycket fin natur finns i Sverige också, Österlen med sina bokskogar nära havet får man ju aldrig nog av.
Citera
2026-05-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Finns inget som slår Italien skulle jag säga, vackert i princip överallt. Även om mycket fin natur finns i Sverige också, Österlen med sina bokskogar nära havet får man ju aldrig nog av.

Huu så trist! Var där första gången för inte längesen och nej, blev inte imponerad. Simrishamn är dessutom är skittråkig ful stad.
Allt beror på vad man menar med vackert, Norge är ju otroligt vackert, men det är inte precis några badvänliga hällar utan väldigt dramatiskt, lite läskigt landskap. Hela Ex-jug är häftigt. Otroliga skogar i Bosnien bland annat.
Citera
2026-05-03, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Huu så trist! Var där första gången för inte längesen och nej, blev inte imponerad. Simrishamn är dessutom är skittråkig ful stad.
Allt beror på vad man menar med vackert, Norge är ju otroligt vackert, men det är inte precis några badvänliga hällar utan väldigt dramatiskt, lite läskigt landskap. Hela Ex-jug är häftigt. Otroliga skogar i Bosnien bland annat.

Norge vet jag har vacker natur också, men Sverige är inte så dåligt i efterhand. Vi behöver bevara vår natur och hålla den i gott skick så att det går att bo här i norden.
Citera
2026-05-03, 14:48
Medlem
jcockers avatar
Svensk skog är helt underbar, och gammelskog saknas det liksom ord för. Den får gärna bevaras för mig. Sen har vi ju allt annat också, kustnatur och åkerfält och fjäll osv.

Men har du varit i en sydamerikansk djungel? På en klippö nånstans på ett sydostasiatiskt hav? Rest genom Schweiz? Blickat ut över en ändlös öken? Dykt bland koraller och sköldpaddor?

Det finns så mycket häftig och fin natur runt om på Jorden och det blir lite tokigt att ställa dom mot varandra tycker jag, men samtidigt så kan man ju inte sticka under stolen med att hjärtat klappar lite extra för den svenska.
Citera
2026-05-03, 17:28
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Svensk skog är helt underbar, och gammelskog saknas det liksom ord för. Den får gärna bevaras för mig. Sen har vi ju allt annat också, kustnatur och åkerfält och fjäll osv.

Men har du varit i en sydamerikansk djungel? På en klippö nånstans på ett sydostasiatiskt hav? Rest genom Schweiz? Blickat ut över en ändlös öken? Dykt bland koraller och sköldpaddor?

Det finns så mycket häftig och fin natur runt om på Jorden och det blir lite tokigt att ställa dom mot varandra tycker jag, men samtidigt så kan man ju inte sticka under stolen med att hjärtat klappar lite extra för den svenska.
Sveriges skogsmark består totalt sett till 83 procent av barrskog (gran och tall).
JÄTTEunderbart...

Det finns dock några få pärlor under delar av året.
Citera
2026-05-03, 17:32
Medlem
Norrbagg79s avatar
Klimatet gör naturen vacker i Skandinavien, mycket nederbörd gör den frodig och kylan gör att vegatationen inte brer sig upp på kalfjället. Varav vi får mycket variation.
Sen ja, istiden formade dalar och fjäll.
Citera
2026-05-03, 17:36
Medlem
Gillar också Sveriges natur.

- Inga dödligt giftiga djur
- Babbefritt

Tror våra raketforskare helt enkelt är rädda för naturen. Har tillbringat otaliga tillfällen i den och möter jag nån så är det en riktig svensk, så skönt.
Citera
2026-05-03, 17:36
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Sveriges skogsmark består totalt sett till 83 procent av barrskog (gran och tall).
JÄTTEunderbart...

Det finns dock några få pärlor under delar av året.

Hänger inte med. Tänker du på att skogen är odlad? Eller har du något emot barrskog? Du får förtydliga för mig om du vill debattera min högst subjektiva kärlek för den svenska skogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in