2026-05-02, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Vilka paralleller går det att hitta mellan antikens Rom och USA?

Kommer även USA att utvecklas till en sorts kejsarvälde?

Egentligen inga. Romarriket var stort och mäktigt. MAGA-sekten känns lite mer som Al Pacino i Scarface.
Citera
2026-05-02, 22:49
Medlem
MossadNewss avatar
Dagens USA/Trump börjar väl mer likna leopold II och hur han styrde Kongo för egen vinning, än rom? Men liknelsen mellan trump och Nero är träffande.
Citera
2026-05-03, 02:58
Medlem
Riksreptilens avatar
Då måste Benjamin Netanyahu vår tids version av Herodes den store och kan se fram emot en långsam och rejält äcklig död.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herod_the_Great?wprov=sfla1

" Herod died in Jericho,[18] after an unidentified but excruciatingly painful, putrefying illness, known to posterity as "Herod's Evil".[b][65][66]
Josephus states that the pain of his illness led Herod to attempt suicide by stabbing, and that the attempt was thwarted by his cousin. "
Citera
2026-05-03, 07:53
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Vilka paralleller går det att hitta mellan antikens Rom och USA?

Kommer även USA att utvecklas till en sorts kejsarvälde?

Nej,USA utvecklas inte som ett kejsarvälde som det gamla romerska imperiet. Likheten med Rom är att USA avvecklas som en "unipolär" stormakt så som också skedde med romarriket. "The fall of the roman Empire". Kommer vissa delstater som Californien, Texas eller Alaska att kräva självständighet och gå ur unionen?
Senast redigerad av Comitium 2026-05-03 kl. 08:00.
Citera
2026-05-03, 11:22
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Alla imperier har sin uppgång och sitt fall. Det amerikanska blir ganska kortlivat.

Trump är väl en bra motsvarighet till Caligula? Eller är det månne Commodus?
Tänkte också på Caligula.
Men, USA är fortfarande en demokrati och jag tror att vi blir lättade i November-28.
Citera
2026-05-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, jag har kallat Trump för "President Caligula" ganska många gånger nu, men Nero är förstås också en bra jämförelse. Neros regering utmynnade ju för övrigt i ett blodigt inbördeskrig (det s k fyrkejsaråret) som var en chockartad erfarenhet för den tidens romare eftersom det kyligt demonstrerade att kejsartronen i sista hand vilade på naket våld, kontrollen över trupperna och makten att förvisa eller avrätta sina motståndare, och inte på att imperatorn måste tillhöra den halvt gudomliga kejsarfamilj som härstammade från Julius Caesar och hans adoptivson Augustus.

Showmannen Trump kan sägas köra på "bröd och skådespel" för att hålla sig väl med sina fans., men frågan är hur länge detta fungerar. Och han eldar under motsättningar i samhället på ett sätt som faktiskt kan leda till ett slags nytt inbördeskrig.
Mycket eiktigt. Speviellt om man tänker på de sk barbarerna som bosätte sig inom landets gränser under Biden. Nu täppte Trump till det så USA fortsätter att hålla ihop.

Hade Biden vunnit hade USA fallit vid detta laget.
Citera
2026-05-15, 11:21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej,USA utvecklas inte som ett kejsarvälde som det gamla romerska imperiet. Likheten med Rom är att USA avvecklas som en "unipolär" stormakt så som också skedde med romarriket. "The fall of the roman Empire". Kommer vissa delstater som Californien, Texas eller Alaska att kräva självständighet och gå ur unionen?

Det är nog en mer realistisk gissning. Usa gjorde sig ändå av med slaveriet på slutet av 1800-talet, så befölkningen behöver vara arbetsam. Ett större problem för dem är nog droger och Svart kultur där. Hur som helst så är Caligula och Nero jämförelser inget de är i närheten av. På sin höjd en Claudius.
Citera
2026-05-15, 11:29
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det är nog en mer realistisk gissning. Usa gjorde sig ändå av med slaveriet på slutet av 1800-talet, så befölkningen behöver vara arbetsam. Ett större problem för dem är nog droger och Svart kultur där. Hur som helst så är Caligula och Nero jämförelser inget de är i närheten av. På sin höjd en Claudius.

Precis. Att Trump är nacissist med drag av storhetsvansinne gör inte USA till ett kejsardöme.
Citera
2026-05-19, 18:47
Medlem
Dr Scriptums avatar
USA-som-Rom är en ganska gammal diskurs. Och det är en sanning att alla stormakter till slut förlorar sin status, att civilisationer dör. USA är döende som supermakt. Förfallet är absolut inte fullständigt - de har ett enormt militärt övertag vs resten av världen och är än så länge ett centrum för dagens globala kapitalistiska system - men något är förlorat i den amerikanska själen; mindre patriotism, mindre ekonomiska framsteg med förmåga att gynna den vanliga amerikanen och de politiska konflikterna är alltmer extrema och uppsplittrande.

Jag har en vemodig sympati för USA. Landet väckte tidigt mitt politiska intresse och den amerikanska konstitutionen var ett föredömligt och intressant samhällsprojekt. Och man kan inte förneka de framgångar landet frambringat - i vetenskap, teknologi och populärkultur (jag ser det som mer kollektiva framgångar - när det kommer till litteratur rör det sig nog mer om individuella undantag i begåvning än det resultat av ett samhällssystem som är mer relevant för vetenskap och Hollywood; det är min känsla i alla fall).

Det romerska imperiet hade sin Pax Romana. USA har varit en samma grund för världens liberal-demokratiska kapitalistiska system. Men Trump har avvikit från den policyn. Och hur man än ser på USA så ser man ett förfall. Jag vill dock säga att Kina inte är ett bättre alternativ - min fördom men även intuition är att de kommer driva en amoralisk utrikespolitisk linje driven av vad som är rätt för just Kina. Det bästa vore kanske om EU kunde bli global maktfaktor som värnar vår civilisation och Trumps steg bort från Europa och enheten i motståndet mot rysk militär agenda kan bidra det. Men då måste denna europeiska enhet bygga på vårt etniskt-kulturella arv - det är politiskt centralt, en grund för vår civilisation. För USA har förlorat sin gamla enhet i sådana frågor medan Kina bestämt vaktar sin.

Intressant var anknytningen till gamla romerska republikanska politiker och tänkare som Cato starka i 1700-talets revolutionära USA. Landet var en sympatisk republik, landet blev en global maktfaktor värd viss respekt (jag avviker aldrig från min linje att de var bättre än Sovjet) men nu är detta land ett imperium i förfall vars situation mycket väl kan matcha Romarrikets sista tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in