2026-05-02, 19:19
Medlem
Jag har de senaste veckorna inte sovit längre än fem timmar i streck utan att vakna upp. Jag har tidigare fått Propavan av läkare för att sova men hon rekommenderade inte att jag skulle ta dom för ofta vilket jag inte gjort. Och i ärlighetens namn tar jag bara dessa om jag är ledig från jobbet dagen efter, för det är extremt jobbigt att resa sig upp ur sängen och man är seg som en zombie i flera timmar från att man vaknat upp när man tagit dessa.

Detta beror ju i grunden på en depression som är på väg att bli värre igen. Jag orkar inte städa hemma. Jag orkar knappt laga mat. Jag sover inte en hel natt. Jag blir gubbgrinig om dagarna.

Vad bör jag göra för att kunna sova en hel natt naturligt igen?
Citera
2026-05-02, 19:25
Medlem
Strumppappas avatar
Hur ser det ut med fysisk motion för dig? Kan kännas ganska banalt men att träna och få upp flåset gör under för psyket och ger en extra skjuts till att somna om nätterna.
Senast redigerad av Strumppappa 2026-05-02 kl. 19:34.
Citera
2026-05-02, 19:26
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Släng propavanen, det är gift.

Jag sover också mindre nu men det är för att det blir så ljust tidigt.
Citera
2026-05-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Släng propavanen, det är gift.
Varför då?
Citera
2026-05-02, 19:34
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Jag har de senaste veckorna inte sovit längre än fem timmar i streck utan att vakna upp. Jag har tidigare fått Propavan av läkare för att sova men hon rekommenderade inte att jag skulle ta dom för ofta vilket jag inte gjort. Och i ärlighetens namn tar jag bara dessa om jag är ledig från jobbet dagen efter, för det är extremt jobbigt att resa sig upp ur sängen och man är seg som en zombie i flera timmar från att man vaknat upp när man tagit dessa.

Detta beror ju i grunden på en depression som är på väg att bli värre igen. Jag orkar inte städa hemma. Jag orkar knappt laga mat. Jag sover inte en hel natt. Jag blir gubbgrinig om dagarna.

Vad bör jag göra för att kunna sova en hel natt naturligt igen?

Dricker Du alkohol?
När jag gjort det sover jag uselt; vaknar flera gånger / natt.
Sedan, se till att vara mätt när Du lägger Dig.
Är jag både spiknykter och mätt när jag lägger mig sover jag oftast hela natten utan avbrott.
Citera
2026-05-02, 19:37
Medlem
För det första, hur mycket motionera du per dag?

Kommer du ij säng eller ligger du och surfar?

Arbetar du på dagarna?

sen i ärlighetens namn, vilken småbarnsförälder får sov fem timmar i sträck?
Citera
2026-05-02, 19:38
Medlem
Håll hårt i propavanen om du har några kvar, eftersom de är restnoterade.

Testa ZMA. Finns ganska billigt. Jag köper mina från Polen via Ebay, men de finns i vilken hälsokostaffär som helst.

Det som verkligen gjorde skillnad för mig är muscimol. Då vaknar jag utvilad på riktigt. Nu är dock förra årets skörd slut.

Motion och bra mat givetvis, men det vet du säkert redan.
Citera
2026-05-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumppappa
Hur ser det ut med fysisk motion för dig? Kan kännas ganska banalt men att träna och få upp flåset gör under för psyket och ger en extra skjuts till att somna om nätterna.
Jag promenerar en hel del när jag är ledig, just för jag har ett stillasittande jobb. Sedan började jag gymma för några veckor sedan också men det gör inte heller att jag sover bättre. Det gör att jag bara nu blir ännu tröttare om dagarna eftersom jag blir ännu mer slutkörd efter ett gympass.

Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Dricker Du alkohol?
När jag gjort det sover jag uselt; vaknar flera gånger / natt.
Sedan, se till att vara mätt när Du lägger Dig.
Är jag både spiknykter och mätt när jag lägger mig sover jag oftast hela natten utan avbrott.
Väldigt sällan jag dricker, bara speciella tillfällen. Jag sover ju dåligt varje dag numer.

Citat:
Ursprungligen postat av DuSynsAlltid
För det första, hur mycket motionera du per dag?

Kommer du ij säng eller ligger du och surfar?

Arbetar du på dagarna?
Går normalt 8000 steg en arbetsdag. När jag är ledig ca 15.000 förutom när det regnar.

Jag lägger mig i ett helt mörkt rum utan teknik. Ja jag arbetar hela dagarna, tyvärr har jag ett jobb där jag hoppar mellan morgon, kväll och natt vilket förstör en hel del.
Senast redigerad av Grodde 2026-05-02 kl. 19:43.
Citera
2026-05-02, 19:53
Medlem
kalkryggars avatar
Du löser depressionen genom att ta tag i dig själv.

Sluta ät massa piller å sån skit. Ge fan i allt som påverkar kroppen som alkohol och knark. Börja träna och aktivera dig. Bästa är att träna på gym 2 dagar i veckan och löpa 2 dagar i veckan. De dagarna du inte tränar på så promenerar du en kortare sträcka.

Gå alltid och lägg dig vid kl 22.00 varje kväll som senast. Börja läs böcker. Läs då 15-20 minuter innan du somnar.

Börja med att ta dig dit. Tänk sen på hur du ska jobba med depressionen. Först fullt fokus som en militär på att ta steg ett (som jag beskrev ovan).

Så gör man. Säger någon läkare att du ska knapra piller så säger du aldrig i livet. Såvida du inte har någon slags diagnos. Då kan det finnas anledning. Har du det?
Citera
2026-05-02, 19:55
Medlem
Såg nu att du svarat ovan låter inlägget ligga kvar ändå!

De flesta mobiltelefoner har en stegräknare, kolla hur många steg per dag du går i snitt. För de flesta gäller rekommendationen 6-8000 steg per dag. Sedan börja träna med lågintensiv träning upptill, kan räcka med bara några hundra meter lätt jogging i början. Det finns garanterat fler bitar än detta för ett bra mående. Men detta är oavsett en av de pusselbitar som är lättast att börja med.

Efter ett tag (man ska aldrig gå ut för hårt, takta upp tempot sakta) så kommer det bli skillnad!

Jag är inte läkare, men det behöver man inte vara för att förstå att vi är skapta för rörelse och alltför många har stillasittande jobb!
Senast redigerad av Revolutions 2026-05-02 kl. 20:00. Anledning: Missade att TS gett svar redan
Citera
2026-05-02, 19:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Gå alltid och lägg dig vid kl 22.00 varje kväll som senast. Börja läs böcker. Läs då 15-20 minuter innan du somnar.

Hur somnar man kl 22:15 av sig själv? Utan att man måste gå upp kl 4??
Citera
2026-05-02, 20:02
Medlem
vichy6s avatar
Har du försökt med rutiner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto