2026-05-02, 16:38
Medlem
zebra121s avatar
Det här är jag nog inte ensam om.

När jag kikar på flyg från Norrland till Skåne och södra Sverige (Göteborg och neråt) är ofta paketresorna runt 5000-6000 kr.
Inte aktuellt.
Slår man däremot in Östersund/Sundsvall/Luleå till Arlanda får man upp ett pris på bara 1049 kr.

Nästa steg är att slå in Arlanda till Göteborg /Malmö eller Ängelholm samma dag. Även den resan runt tusenlappen.

Med 65 minuters mellanlandning tjänar man 4000 kr i vissa fall. Jag är medveten att om första flyget försenas så är man körd och får ingen ombokning men om allt går som det ska, vad är problemet med att boka så här?

Finns det Flashbackare som gjort detta eller gör det frekvent?
Jag reser med ENDAST handbagage.
Citera
2026-05-02, 16:42
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121

När jag kikar på flyg från Norrland till Skåne och södra Sverige (Göteborg och neråt) är ofta paketresorna runt 5000-6000 kr.
Inte aktuellt.
Slår man däremot in Östersund/Sundsvall/Luleå till Arlanda får man upp ett pris på bara 1049 kr.

Nästa steg är att slå in Arlanda till Göteborg /Malmö eller Ängelholm samma dag. Även den resan runt tusenlappen.

Med 65 minuters mellanlandning tjänar man 4000 kr i vissa fall. Jag är medveten att om första flyget försenas så är man körd och får ingen ombokning men om allt går som det ska, vad är problemet med att boka så här?

Ser inga problem. Reser själv så jorden runt. Man får vara smart, inte bara ta första bästa paket.
Citera
2026-05-02, 16:48
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ser inga problem. Reser själv så jorden runt. Man får vara smart, inte bara ta första bästa paket.

Intressant. Tack för ditt svar. Finns det någon annan hållhake för dig som reser så jorden runt?
Åker man med incheckat bagage är det väl så att man måste hämta ut och checka in igen?
Senast redigerad av zebra121 2026-05-02 kl. 16:50.
Citera
2026-05-02, 16:49
Medlem
Inga problem förutom längre restid, som gamla greken Sokrates sa "bara idioter gör en paketresa" Du betalar fler personer för samma sak.
Citera
2026-05-02, 16:53
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Intressant. Tack för ditt svar. Finns det någon annan hållhake för dig som reser så jorden runt?
Åker man med incheckat bagage är det väl så att man måste hämta ut och checka in igen?

Jo, jag har ju incheckat. Blir ibland att man får hämta ut. Men jag välkomnar ju några timmar med pilsner och käk innan nästa flyg, hämta ut väskan är inga bekymmer.
Citera
2026-05-02, 16:54
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jo, jag har ju incheckat. Blir ibland att man får hämta ut. Men jag välkomnar ju några timmar med pilsner och käk innan nästa flyg, hämta ut väskan är inga bekymmer.

Hur mycket pengar brukar du spara på detta ressätt? Har du gjort en kalkyl? Har det strulat någon gång?
Citera
2026-05-02, 16:56
Medlem
Citat:

Inte aktuellt.

Du har själv listat nackdelarna. Det blir drygt om planet blir försenat och du måste hämta ut bagaget och checka in den igen (lätt att glömma om man flyger från samma flygplats). Annars är det bara att köra.
Citera
2026-05-02, 16:58
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Du har själv listat nackdelarna. Det blir drygt om planet blir försenat och du måste hämta ut bagaget och checka in den igen (lätt att glömma om man flyger från samma flygplats). Annars är det bara att köra.

Tack. Jag åker bara med handbagage, har inget incheckat. Det är en förutsättning på att resa så här som jag ser det.
Citera
2026-05-02, 17:03
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Hur mycket pengar brukar du spara på detta ressätt? Har du gjort en kalkyl? Har det strulat någon gång?

Oj nää struntar i sånt faktiskt...men ganska solklart oftast, säkert flera tusen varje gång. Själv aldrig haft strul, väljer som sagt med mycket tid emellan så jag kan nyktra till och sedan fyllna till igen lagom till nästa flyg. Nån gång har det varit tight om första flyget var försenat, men har alltid hunnit med nästa på bekostnad av pilsner och mat
Citera
2026-05-02, 17:06
Medlem
zebra121s avatar
Tack för era svar.

Jag ska boka en sådan resa nu och välja sittplats ut mot gången så man vinner lite tid när man ska av planet när man landat på Arlanda.
Citera
2026-05-02, 17:28
Medlem
Fantens avatar
Sparar. Man sparar, i det här fallet, 4K - inte tjänar. Men om man bara reser med handbagage så är det ju sjukt värt.
Citera
2026-05-02, 17:34
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Sparar. Man sparar, i det här fallet, 4K - inte tjänar. Men om man bara reser med handbagage så är det ju sjukt värt.

Intressant. Tack för svar. Det känns definitivt så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in