2026-08-14, 10:15
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Videoredigering i 4k . Skapa fakturor , svara på mail .

Det är vad jag gör på på en dator idag .

Anledningen att jag hellre lägger ner en större summa på en dator är just för dom brukar hålla längre ( mer framtidssäkra )

Har provat lenovos ideapad och dom utlovar bra batteritid ... efter ungefär 1.5-2h så va batteriet slut då var de ändå en för 14000 kr .

Jag är ingen datanörd som måste ha de senaste o spela på . Men välja en för 5-6000 kr ? De misstaget gör jag inte igen .. dom håller inte i längden!

Arbetsdator .. inte sitta och kolla netflix ,youtube och porrsurfa 😅

Du verkar förståndshandikappad. Har inte boendet en dator du kan låna?
Vem fan sitter ett halvår och ältar på fb att man kanske ska köpa ny laptop....
Citera
2026-08-14, 14:51
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Du verkar förståndshandikappad. Har inte boendet en dator du kan låna?
Vem fan sitter ett halvår och ältar på fb att man kanske ska köpa ny laptop....

Har redan köpt ny
Citera
2026-08-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Går i tankarna att köpa ny laptop igen har idag en macbook pro 15 2017 med touchbar intel i7 , 32 gb ram och 1 tb hdd och varit sjukt nöjd och är det fortfarande men den börjar ju få sina åldersproblem . tangenter som inte funkar 100% så man måste trycka lite hårdare samt sämre batteri

Varit in till Apple store o kikat och hittade en dator . Macbook pro m5 16" och som jag ville ha den skulle den gå på närmare 80000 kr

Så tänkte kolla vad man kan hitta i windows träsket med

Budget omkring 45000 kr kan väl gå upp ett par tusen

Krav

Minst 4K skärm
Under 2.5 kg
15-16"
Minst 64 gb ram

Och de viktigaste ! hållbarhet minst 8 år
Att din 2017 börjar ge upp är inte så konstigt, tangentborden på den generationen (butterfly) var ju en ren katastrof från fabrik och efter 8–9 år är batteriet garanterat slut oavsett hur snällt man kört den.

Men du behöver definitivt inte punga ut 80 papp för att få en värdig ersättare, oavsett om du kör Mac eller PC.

Ska en bärbar dator hålla fysiskt i 8 år och fortfarande kännas fräsch måste du skippa allt vad vanliga konsument- och gamingburkar heter (Asus ROG, HP Omen osv). Plasten, kylningen och gångjärnen på såna åldras som mjölk. Det du ska kolla på i Windows-världen är rena professionella arbetsstationer.

För din budget runt 45–50k med 64 GB RAM, under 2.5 kg och toppskärm finns det egentligen två klockrena spår:

Lenovo ThinkPad P1 – Väger under 2 kg, byggd som en stridsvagn i kolfiber/magnesium och har marknadens bästa tangentbord. Går att få med riktigt vass 4K/OLED. Det bästa med P-serien är att du enkelt kan plocka isär den själv, blåsa ur damm och beställa nytt originalbatteri eller fläktar om 5 år utan problem.

Dell Precision (t.ex. 5680/5690) – Dells motsvarighet. Mer lik din Mac i ren finish och aluminiumchassi, väger runt 2.1 kg och har fantastiska 4K-paneler med grym färgåtergivning.

Med det sagt: Trivs du bra i macOS behöver du inte betala 80k. En MacBook Pro 16" med Pro-chip, 64 GB minne och 1 TB disk landar runt 45–50k. Då får du en skärm och en batteritid som kör över precis allt på Windows-sidan, men nackdelen är ju att absolut ingenting går att laga eller byta själv när garantin gått ut.

Vad är det för program du ska köra på maskinen, och hur viktigt är batteritid utan sladd för dig? Blir lättare att pricka exakt rätt konfiguration om man vet arbetsbördan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in