2026-06-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiltedAnger
Jag hittade en bra laptop här, billigt och bra 7K
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-ideapad-slim-3-15amn8-r5-7520u16gb512-156-barbar-dator/982110?qid=13efc03e249815e9004cda169c8e54b1/
IdeaPad Slim 3
Lenovo är en jävla skitdator av absolut sämsta kvalitet!
Citera
2026-06-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Jag köpte en laptop IDEAPAD, 17 tumsskärm 2020 vars strömadapter abrupt slutade fungera efter cirka ett år
samt att batteriet också pajade på datorn
Asus däremot är riktiga grejer
Sakerna du räknar upp kan ju hända vilka laptops som helst.
Citera
2026-06-04, 09:31
Avstängd
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Lenovo är en jävla skitdator av absolut sämsta kvalitet!

Här har vi en jävla man med vett i huvudet!
En annan herre här tyckte mitt fullkomligt urusla första intryck som jag beskrivit minsann "Kan hända vilken laptop som helst"

eeeh? nej... jag hade en asuslaptop i 10 år utan att adaptern pajade så som Lenovos gjorde och fullständigt fuckade datorn
Lenovo är fan cursed av helvetet
Citera
2026-06-04, 15:41
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Går i tankarna att köpa ny laptop igen har idag en macbook pro 15 2017 med touchbar intel i7 , 32 gb ram och 1 tb hdd och varit sjukt nöjd och är det fortfarande men den börjar ju få sina åldersproblem . tangenter som inte funkar 100% så man måste trycka lite hårdare samt sämre batteri

Varit in till Apple store o kikat och hittade en dator . Macbook pro m5 16" och som jag ville ha den skulle den gå på närmare 80000 kr

Så tänkte kolla vad man kan hitta i windows träsket med

Budget omkring 45000 kr kan väl gå upp ett par tusen

Krav

Minst 4K skärm
Under 2.5 kg
15-16"
Minst 64 gb ram

Och de viktigaste ! hållbarhet minst 8 år

Om du inte har bråttom: Varför inte vänta på Surface Laptop Ultra med RTX Spark-processor?

https://www.windowscentral.com/hardware/surface/surface-laptop-ultra-might-be-the-best-laptop-ever-made
Citera
2026-06-04, 17:48
Medlem
Älskar hur bokstavligen ingen läser TS's "krav".... anyways, om du faktiskt vill ha bra förslag bör du specificera vad det är du ska ha den till mer. Speciellt när du säger att den MÅSTE ha 64gb ram. Det är ju stor skillnad på låt säga programmering, video redigering, gaming, eller bara daglig användning.
Citera
2026-06-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Här har vi en jävla man med vett i huvudet!
En annan herre här tyckte mitt fullkomligt urusla första intryck som jag beskrivit minsann "Kan hända vilken laptop som helst"

eeeh? nej... jag hade en asuslaptop i 10 år utan att adaptern pajade så som Lenovos gjorde och fullständigt fuckade datorn
Lenovo är fan cursed av helvetet
Du tror inte ASUS, HP och andra märken har trasiga adaptrar, paneler, batterier, och annat ?
Finns inte en laptop idag som inte lider av märkesspecifika problem, gå in och läs på forumen.
De enda som hållt bra för min del är DELL och Legion, de övriga har lidit av trasiga och glappa powerjacks, USBportar, vilket har kortslutit moderkort, trasiga gångjärn, tgb som inte svarar, dåliga skärmpaneler.

När det gäller laddare med USB-C så står dessa för flest felutfall.

Lite felstatistik från 2025

Asus: 12 %
Lenovo: 10 %
Dell: 13 %
HP: 11 %
Senast redigerad av peckapecan 2026-06-04 kl. 21:39.
Citera
2026-06-04, 22:40
Avstängd
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Du tror inte ASUS, HP och andra märken har trasiga adaptrar, paneler, batterier, och annat ?
Finns inte en laptop idag som inte lider av märkesspecifika problem, gå in och läs på forumen.
De enda som hållt bra för min del är DELL och Legion, de övriga har lidit av trasiga och glappa powerjacks, USBportar, vilket har kortslutit moderkort, trasiga gångjärn, tgb som inte svarar, dåliga skärmpaneler.

När det gäller laddare med USB-C så står dessa för flest felutfall.

Lite felstatistik från 2025

Asus: 12 %
Lenovo: 10 %
Dell: 13 %
HP: 11 %

Vad ska jag säga?
Jag fick verkligen inget bra första intryck av skiten och Kalle-i-KBA verkar vara på samma linje som mig och bekräftade mitt antagande så...
Citera
2026-06-05, 15:59
Medlem
Aja Bajas avatar
Om man har kvar en dator från 2017 så är man ju uppenbarligen inte så intresserad av topprestanda.
Varför då köpa en så extremt dyr dator. Jag kan förstå att man vill ha det senaste och bästa och då betala för det, men du verkar inte vara den sorten.

Köp en billigare i stället och byt ut den efter några år.
Citera
2026-06-05, 16:50
Medlem
varför köpa dyrare än vad man behöver , köpte en HP för 5 år sen för 6000 kr funkar fint för mig väldigt nöjd
Citera
2026-07-10, 00:25
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiltedAnger
Jag hittade en bra laptop här, billigt och bra 7K
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/lenovo-ideapad-slim-3-15amn8-r5-7520u16gb512-156-barbar-dator/982110?qid=13efc03e249815e9004cda169c8e54b1/
IdeaPad Slim 3

Skärmen är usel på IdeaPad Slim 3.
Citera
2026-07-15, 14:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Skärmen är usel på IdeaPad Slim 3.

Enligt denna test: https://www.pcforalla.se/article/2864086/lenovo-ideapad-slim-3-laptop.html
så är skärmen: Fin qhd oled-skärm

"Högupplöst oled-skärm
Skärmen är också extra tilltalande. Det är inte bara en oled, med perfekt kontrast, och intensiv färg i dci-p3-klass. Den är också högupplöst, på qhd-nivå, fast med 1 600 linjer istället för 1 440 tack vare sin 16:10-bild. Den är slutligen uppfriskande ljusstark, dess cirka 500 cd/m2 kan räcka för utomhusbruk, om inte reflexerna i den blanka ytan blir för störande.

Det är inte proffsklass Färgkorrektheten spretar en hel del, och det finns inget sätt att kontrollera färgprofiler, om du inte sparar undan manuella profiler i Windows från manuell tredjepartskalibrering. Och vem har ork att hålla på med det? Det ser väldigt bra ut för de allra flesta användare om du bara låter allt vara som det är."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in