2026-05-02, 11:12
Medlem
Somali-Hens avatar
Har ibland gått med tanken att det hade varit kul att prutta folk i ansiktet. Säg att de sitter på en stol, bänk eller liknande. Sedan ställer man sig framför se med röven riktad mot de och så pruttar man. Alltså ca 0,5m ifrån de.

Det hade varit extra kul att prutta brudar i ansiktet. Gärna såna där fisförnäma skitsnygga brudar/blondiner...Deras reaktion hade varit kul..
Eventuellt också prutta någon muslimkärring i slöja i ansiktet..
Jag dricker en hel del proteinpulver och äter mycket. Så jag har mycket gaser i magen.

Min fråga är:

Är det här lagligt eller räknas det som ofredande?
Och även om det räknas som ofredande, är det i praktiken rimligt att det skulle leda till en fällande dom - förutsatt att de ens får tag i en?
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-05-02 kl. 11:15.
Citera
2026-05-02, 11:28
Medlem
ViModeraters avatar
Vi moderater vill öka kännedomen om den svenska lagstiftningen i olika frågor i det svenska samhället. AI-juristens svar i detta ämne är följande:

"Nej, det är inte lagligt att prutta någon i ansiktet. En sådan handling kan klassas som ofredande, vilket enligt Lawline innebär att man fysiskt antastar någon eller utsätter denne för hänsynslöst agerande som kränker personens frid.

Här är de juridiska aspekterna:

Ofredande (4 kap. 7 § Brottsbalken): Att avsiktligt prutta på någon, särskilt i ansiktet, anses vara ett "hänsynslöst agerande". Det kan jämföras med att spotta på någon, vilket Högsta domstolen tidigare har bedömt som ofredande.

Förgripelse mot tjänsteman: Om handlingen riktas mot en person i tjänst, exempelvis en ordningsvakt eller polis, kan det betraktas som ett allvarligare brott.

Sociala regler: Utöver juridiken finns det starka sociala normer kring detta. Webbplatsen Vett och etikett betonar att även om det är mänskligt att prutta, bör det göras med hänsyn till andra.

Straffet för ofredande är vanligtvis böter eller fängelse i högst ett år".
Citera
2026-05-02, 11:30
Avslutad
Vad du verkar tycka är roligt är inte bara olagligt utan kommer förmodligen troligen sluta med att du får näsbenet avslaget, vilket jag i min tur skulle tycka vara roligt.
Citera
2026-05-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Har ibland gått med tanken att det hade varit kul att prutta folk i ansiktet. Säg att de sitter på en stol, bänk eller liknande. Sedan ställer man sig framför se med röven riktad mot de och så pruttar man. Alltså ca 0,5m ifrån de.

Citat:
Man kan ju ställa sig bakom de då tänker jag. Med rumpan riktad mot deras nacke_öra

Du får nog bestämma dig, framför, bakom, mitt i ansiktet, en halvmeter ifrån.

En halvmeter ifrån utomhus lär de ju inte ens märka, så det är lagligt.
Citera
2026-05-02, 12:52
Avslutad
Citat:

Det hade varit extra kul att prutta brudar i ansiktet. Gärna såna där fisförnäma skitsnygga brudar/blondiner...Deras reaktion hade varit kul..
Jag dricker en hel del proteinpulver och äter mycket. Så jag har mycket gaser i magen.

Min fråga är:

Och även om det räknas som ofredande, är det i praktiken rimligt att det skulle leda till en fällande dom - förutsatt att de ens får tag i en?

Det går säkert bra, du kan stå på två meters avstånd, eller bara fisa lite så där i förbifarten så blir det inte ofredande. Föreslår att du sätter igång med din aktivism genast!
Citera
2026-05-02, 14:56
Avstängd
Citat:

Min fråga är:

Förargelseväckande beteende skulle jag tro.
Skulle det vara när dom sitter ner på bänkar då? El kanske på restauranger?
Citera
2026-05-03, 14:35
Medlem
Borasare1980s avatar
Enligt google AI:

Ofredande (4 kap. 7 § Brottsbalken): Att på ett hänsynslöst sätt utsätta någon annan för en kränkande handling. Att medvetet prutta en annan person i ansiktet är en uppenbart kränkande handling som är ägnad att kränka en persons frid på ett kännbart sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in