2026-05-02, 18:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Hur många personer över 60 har du träffat i verkligheten?

Demens bland 60-åringar är extremt ovanligt; ca 1 promille har drabbats av det. Långt ifrån alla dementa drabbas av negativa personlighetsförändringar, och symptom som minnesförlust kommer i princip alltid först.

Så att stöta på en 60-åring med ett aggressivt beteende som beror på en odiagnostiserad demens är inte fullständigt omöjligt, men det måste vara extremt ovanligt. Typ att det finns ett fall i Skandinavien vart tjugonde år eller så.

Ergo: om en person i sextioårsåldern är sur är en odiagnostiserad demens en av de allra minst troliga orsakerna.

Vad just den här tråden anbelangar så tyder det mesta på att problemet ligger hos TS själv. Antingen att han av någon anledning uppfattar människor som sura, särskilt då äldre (han kanske har svårigheter att tolka ansiktsuttryck i allmänhet och hos äldre i synnerhet) eller att han beter sig på ett sådant sätt så att människor verkligen blir sura.

Eller så överdriver han. Det kan vara att han burit sig dumt åt och vid ett par tillfällen har någon äldre person anmärkt på hans beteende. Det har nu vuxit till att ”alla” äldre är ”sura”.

Hur många 60+-åringar har jag träffat på? Många, antagligen fler än de flesta.

Det jag pratar om är begynnande symtom på demens, det vill säga odiagnostiserad. Diagnosen kommer troligast först om 20 år, men de första symtomen (lätt glömska/disträ) debuterar. Den lätta glömskan gör att vardagen inte fungerar som den gjort tidigare vilket resulterar i frustration, irritation och retlighet, det vill säga "sur gubbe".
Citera
2026-05-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
Man undrar som ung man vad problemet och orsakerna kan vara?
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?

Jag jobbar extra på äldreboende sen flera år utöver mitt vanliga jobb. Upplever majoriteten som trevliga och artiga, såklart finns ett par otrevliga patienter precis som i resten av populationen. Men om dom är otrevliga brukar det ofta bero på sjukdomar, smärta, svårigheter med att ta emot hjälp pga stolthet eller ångest/depression.

Dessa saker är väldigt vanliga hos äldre så du för får nog försöka ha mer förståelse eller undvika att interagera med äldre människor.
Citera
2026-05-02, 22:31
Medlem
Dom är deprimerad eller på annat sätt mentalt påverkade.

Som ung förstår du nog inte hur det är att vara gammal.
Många är nog ganska ensamma och trött på livet, kanske bittra för att dom aldrig fick göra det dom ville i livet.
Citera
2026-05-03, 01:41
Medlem
Theoneandonlymes avatar
..har träffat många +60 och många av dem är väldigt kramgoda och trevliga att undgås med :-) är själv +60 och kramgod :-)
Citera
2026-05-03, 08:59
Medlem
Är inte där åldersmässigt riktigt ännu men tror jag kan förklara lite för TS ändå. När man uppnått en lite mognare ålder börjar man inse hur många som bara tänker på sig själva och att de tycker att det är deras "rätt" att ta andra människors tid i anspråk i onödan. Till exempel kan jag bli uppringd av en 25-årig chaufför som tycker att jag ska guida honom till mitt företag, alltså hänga kvar i luren medans jag dirigerar vederbörande på väg mot platsen (kan vara 10 minuter bort). Då tar jag mig rätten att vara otrevlig och fråga vad det är som gör att inte hen kan använda moderna hjälpmedel för att hitta till en plats som alla andra. Människor som genar vid övergångsställen så att jag får bromsa/stanna i onödan för har jag numera inga problem med att tala om för vad jag tycker om uppträdandet. Ja, exempel finns det gott om. Man lackar helt enkelt ur med åren. No more mister nice guy!
Citera
2026-05-03, 12:44
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Om du redan nu utgår från att du kommer bli en tjurig gammal gubbe, då är det nog inte omvärlden som är huvudproblemet. Du är förmodligen en odräglig människa redan nu.

Och då spelar det ingen roll hur verkligheten faktiskt ser ut.
Vilken verklighet?
Citera
2026-05-03, 12:58
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Finns hur många tjuriga gamlingar som helst, men finns ganska många trevliga med.
Jag kommer säkert bli en tjurig gamling för jag måste leva mina sista år i en värld fulla av neger, araber och annat elände samtidigt som ingen runt mig gör något annat än att sitter och glor i mobilen.
Allt i samhället försämras förutom pengarna som används för att serva våra tillresta.
Knappast något att glädjas åt.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Förtydliga?

Har man jobbat ett helt liv och betalt skatt samtidigt som samhället blivit farligare att vistas i, sjukvården går på knäna, brottsligheten är på ett all time high år efter år, media, politiker och kändisars version av Sverige är den rätta, resten=cancel.

Åsikter och ord förbjuds att yppas men samtidigt påtalas gärna vilken bra yttrandefrihet vi har i Sverige. Vi har inte ens åsiktsfrihet längre, tex icke mainstream åsikter om förintelsen.

EU som inte leds av demokratiskt valda ledare har makt över våra institutioner och lagar.
Det senaste, vi betalar nu för EUs elförsörjning med våra skattemedel i och med att avregleringen och de nu färdiga kablarna till EU gör att elbolag som använder svenska resurser som var tänkta att ge hela Sverige säker och bra elförsörjning nu säljer sin el så dyrt i bla Tyskland att staten måste ge folk bidrag för att klara av räkningarna.
Vi har dränerat stadskassan genom att stödja en hopplös kamp i Ukraina som ingen egentligen bryr sig så särskilt mycket om.

Att vara svensk, vit och tycka det är bra är rasist, de som växt upp senaste 30 åren har ingen aning om vad Sverige en gång var, idag är det nog bara kungen som återstår. Sverige var rikt, framgångsrikt och ett föregångsland inom många områden. Idag råder raka motsatsen.

Skattepengarna som går till allt som har med våra tillresta att göra är mer än skolor, försvar och sjukvård tillsammans, så pengar finns, det handlar om prioritet
Citera
2026-05-03, 13:37
Medlem
De har ofta litw standard på hyfaf och uppförande, tex opassande klädsel eller uppförande har de svårt att acceptera.
Citera
2026-05-04, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Hur många 60+-åringar har jag träffat på? Många, antagligen fler än de flesta.

Det jag pratar om är begynnande symtom på demens, det vill säga odiagnostiserad. Diagnosen kommer troligast först om 20 år, men de första symtomen (lätt glömska/disträ) debuterar. Den lätta glömskan gör att vardagen inte fungerar som den gjort tidigare vilket resulterar i frustration, irritation och retlighet, det vill säga "sur gubbe".
Isåfall borde det finnas lika många surkärringar.
Har du träffat på lika många sådana, eller är det bara surgubbar?
Citera
2026-05-04, 06:59
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Isåfall borde det finnas lika många surkärringar.
Har du träffat på lika många sådana, eller är det bara surgubbar?

Surkärringarna är lika vanliga skulle jag säga, men inte lika utåtagerande utan står mer och mumlar än gormar och skriker. En annan kvinlig variant av surgubbe är ju "nervöstant" som går vojne, vojne, vojne hela tiden
Citera
2026-05-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Har man jobbat ett helt liv och betalt skatt samtidigt som samhället blivit farligare att vistas i, sjukvården går på knäna, brottsligheten är på ett all time high år efter år, media, politiker och kändisars version av Sverige är den rätta, resten=cancel.

Åsikter och ord förbjuds att yppas men samtidigt påtalas gärna vilken bra yttrandefrihet vi har i Sverige. Vi har inte ens åsiktsfrihet längre, tex icke mainstream åsikter om förintelsen.

EU som inte leds av demokratiskt valda ledare har makt över våra institutioner och lagar.
Det senaste, vi betalar nu för EUs elförsörjning med våra skattemedel i och med att avregleringen och de nu färdiga kablarna till EU gör att elbolag som använder svenska resurser som var tänkta att ge hela Sverige säker och bra elförsörjning nu säljer sin el så dyrt i bla Tyskland att staten måste ge folk bidrag för att klara av räkningarna.
Vi har dränerat stadskassan genom att stödja en hopplös kamp i Ukraina som ingen egentligen bryr sig så särskilt mycket om.

Att vara svensk, vit och tycka det är bra är rasist, de som växt upp senaste 30 åren har ingen aning om vad Sverige en gång var, idag är det nog bara kungen som återstår. Sverige var rikt, framgångsrikt och ett föregångsland inom många områden. Idag råder raka motsatsen.

Skattepengarna som går till allt som har med våra tillresta att göra är mer än skolor, försvar och sjukvård tillsammans, så pengar finns, det handlar om prioritet

De är väl sura för att det tog trettio år för dessa att inse att världens högsta skatter inte automatiskt ger världens bästa välfärd. Sen kommer de då med patetiska undanflykter som de att själva aldrig har röstat för det här samhället. Därför kommer många av dagens äldre att lämna jordelivet i vredesmod.
Citera
2026-05-04, 12:49
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
De är väl sura för att det tog trettio år för dessa att inse att världens högsta skatter inte automatiskt ger världens bästa välfärd. Sen kommer de då med patetiska undanflykter som de att själva aldrig har röstat för det här samhället. Därför kommer många av dagens äldre att lämna jordelivet i vredesmod.
Vi har långt fr världens högsta skatter, är en seglivad myt.

Men just detta var min poäng med det jag skrev, vi betalar mycket i skatt men går bara mindre och mindre tillbaks.
Det hade inte behövt vara så om politikerna hade prioriterat Sverige och svenskarna.
Sverige är inte fattigt men långt fr den ekonomi som byggdes upp efter andra världskriget.
En ekonomi som än idag hade kunnat vara stark och gett invånarna ett betydligt bättre samhälle om inte Palme hade satt igång och fucka upp allt genom stt tvinga oss att öppna våra hjärta.

Tyskarna har summerat det bra, fritt översatt - Invandrarna behövdes för att rädda pensionerna nu behövs pensionerna för att rädda invandrarna.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in