2026-05-02, 08:13
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Skapar denna tråd för att veta vad orsakerna kan vara till att gammlingar (60+ oavsett svensk eller nysvensk) är i överlag fruktansvärt otrevliga, älskar att glo, en del även mentalsjuka och bittra till max.
Det är inte enbart i detta land jag stött på detta problem, när jag är i södra Spanien är det samma skit.
Man undrar som ung man vad problemet och orsakerna kan vara?
I här i detta landet tror jag på skatterna, klimatet och kvinnorna när det gäller sura och elaka gubbar, men jag kan ha fel!
Självklart har man stött på dessa avskum på gymmet, universitet men det verkar vara överallt i samhället.
Vad tror ni?
Citera
2026-05-02, 08:19
Medlem
Glostrups avatar
För att parafrasera Raylan Givens: Om man träffar en otrevlig gamling, så har man träffat en otrevlig gamling. Men om man bara träffar otrevliga gamlingar, så är det nog man själv som är problemet.

Min bild av svenska äldre är att de ofta är trevliga, men så är jag ganska trevlig också.
Citera
2026-05-02, 08:21
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
För att parafrasera Raylan Givens: Om man träffar en otrevlig gamling, så har man träffat en otrevlig gamling. Men om man bara träffar otrevliga gamlingar, så är det nog man själv som är problemet.

Min bild av svenska äldre är att de ofta är trevliga, men så är jag ganska trevlig också.
Ja som man bemöter andra blir man oftast själv bemött. TS är nog en ganska vidrig typ?
Citera
2026-05-02, 08:22
Medlem
Vi tror att problemet bottnar hos dig och din personlighet.

Sannolikt har du något hos dig själv, som inte uppskattas av majoriteten.

Du tycks också, lite undermedvetet känna till problemet, eftersom du regelbundet skapar trådar på samma tema. En balanserad människa, med en positiv inställning till livet, människor och omgivningen, får sällan för sig att så ofta fundera kring detta.

Jag möter ytterst sällan någon som är otrevlig, och sätter mig inte heller i situationer där en eventuellt otrevlig situation skulle kunna uppstå.

(FB) Länder man har besökt och där folket var ond eller trevlig!

Och här får du ett tips från en annan tråd som du skapat, där du klagar över varför du aldrig får tjejer.

"Tips: Dålig människosyn, negativ inställning till samhället i allmänhet och fascistiska åsikter är sällan attraktiva för vettiga människor, kvinnor eller män. Bitterhet och hat är alltid en dålig grund för bra relationer."
Senast redigerad av PatricHbg 2026-05-02 kl. 08:24.
Citera
2026-05-02, 08:23
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!
Vad tror ni?
Vi tror att du går runt och skränar och uppför dig som en idiot. Det är vad vi tror.
Citera
2026-05-02, 08:24
Medlem
LKKINGENs avatar
Finns hur många tjuriga gamlingar som helst, men finns ganska många trevliga med.
Jag kommer säkert bli en tjurig gamling för jag måste leva mina sista år i en värld fulla av neger, araber och annat elände samtidigt som ingen runt mig gör något annat än att sitter och glor i mobilen.
Allt i samhället försämras förutom pengarna som används för att serva våra tillresta.
Knappast något att glädjas åt.
Citera
2026-05-02, 08:25
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja, det finns en mycket vettig förklaring varför många över 70 blir helt självcenterarade. För det är det som händer som du fiskar efter men inte kan sätta fingret på. Inte alla men en betydande del blir självcentrerade.

Och någonting händer definitivt med folk när de blir äldre. Men man märker att folk inte uppmärksammat detta. Men folk vet sällan ens vad varorna i affären kostar ens. Varor man köper och konsumerar varje dag. Man vet inte vad man röstar på och för. Man kunde inte peka ut ukraina innan konflikten och man är nu expert på landets geopolitik.

Det blir så när man blir sjuk. Du ser precis samma sak hos en annan grupp. Människor som drabbas av psykisk ohälsa. Dessa blir också helt självcentrerade.

Vi dör inte knall och fall längre i lika stor omfattning. Istället är det ofta en mångårig kamp mot någon skit. Som tar en stor del av energin, fokus....

Det blir även vår uppgift att vara den vuxne med fågelperspektiv...
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-05-02 kl. 08:30.
Citera
2026-05-02, 08:36
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja, det finns en mycket vettig förklaring varför många över 70 blir helt självcenterarade. För det är det som händer som du fiskar efter men inte kan sätta fingret på. Inte alla men en betydande del blir självcentrerade.

Och någonting händer definitivt med folk när de blir äldre. Men man märker att folk inte uppmärksammat detta. Men folk vet sällan ens vad varorna i affären kostar ens. Varor man köper och konsumerar varje dag. Man vet inte vad man röstar på och för. Man kunde inte peka ut ukraina innan konflikten och man är nu expert på landets geopolitik.

Det blir så när man blir sjuk. Du ser precis samma sak hos en annan grupp. Människor som drabbas av psykisk ohälsa. Dessa blir också helt självcentrerade.

Vi dör inte knall och fall längre i lika stor omfattning. Istället är det ofta en mångårig kamp mot någon skit. Som tar en stor del av energin, fokus....

Det blir även vår uppgift att vara den vuxne med fågelperspektiv...

Så du tror för mycket information och intryck leder ofta till ostabilt och illasinnad beteende (inklusive mental sjuka)?
Du får rätt mig, har jag förstått dig till rätt till 100%.
Senast redigerad av swedenistani 2026-05-02 kl. 08:42.
Citera
2026-05-02, 08:38
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Finns hur många tjuriga gamlingar som helst, men finns ganska många trevliga med.
Jag kommer säkert bli en tjurig gamling för jag måste leva mina sista år i en värld fulla av neger, araber och annat elände samtidigt som ingen runt mig gör något annat än att sitter och glor i mobilen.
Allt i samhället försämras förutom pengarna som används för att serva våra tillresta.
Knappast något att glädjas åt.

Förtydliga?
Citera
2026-05-02, 08:42
Medlem
Yaourters avatar
Det är bara att ge dem ett leende så mjuknar de upp. 60% per cent of the time, it works every time.
Citera
2026-05-02, 08:43
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så du tror för mycket infromation leder ofta till ostabilt och illasinnad beteende (inklusive mental sjuka)?
Du får rätt mig, har jag förstått dig till rätt till 100%.
Nej, jag skriver bara att när man blir gammal och sjuk så blir många självcentrerade. Precis som man blir om man får psykisk ohälsa (unga som bryter ett ben brukar inte bry sig lika mycket).

Sedan gör jag mer en reflektion över folks kommentarer kring ts. Att folk själva inte noterat detta (en del är säkert gamla själva med ett behov av att försvara äldre). Men det är inget under då de inte ens vet vad saker kostar i affären man köper dagligen, eller vad de själva röstar för eller på.
Dvs svaren är av låg kvalite från "okunniga"
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-05-02 kl. 08:45.
Citera
2026-05-02, 08:47
Medlem
Merwinnas avatar
Beror ju på vad man menar med otrevlig. Ibland handlar det bara om att folk har försökt behaga andra hela livet: först föräldrar, lärare och skolkamrater, sedan chefer och arbetskamrater och kanske myndighetspersoner. Samt naturligtvis det motsatta könet. När de har sin pension - och intresset för det motsatta könet har gått ner - så behöver de inte behaga någon mer. De har inget att vinna eller förlora mer. Så de kan lika visa vad de känner, säga rakt ut vad de tycker o.s.v.. De behöver inte längre spela med i något falskt socialt spel.

...sedan finns det förstås även gamla människor som är allmänt bittra över att deras liv blev som det blev. Och nu kan det inte ändras mer, det finns inget att hoppas på mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in