2026-05-01, 18:23
Medlem
Hej!

Jag är en ung examinerad jurist som sitter ting på förvaltningsrätt någonstans i vårt avlånga land.

Hur jobbig är arbetsmarknaden just nu om man vill få jobb på en affärsjuridisk byrå som sysslar med skatt alt. offentlig upphandling? Dras mot dessa rättsområden eftersom jag jobbar med detta på förvaltningsrätten, men är såklart öppen för annat också, dock helst inte myndighet.
Citera
2026-05-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristnotarien
Hej!

Jag är en ung examinerad jurist som sitter ting på förvaltningsrätt någonstans i vårt avlånga land.

Hur jobbig är arbetsmarknaden just nu om man vill få jobb på en affärsjuridisk byrå som sysslar med skatt alt. offentlig upphandling? Dras mot dessa rättsområden eftersom jag jobbar med detta på förvaltningsrätten, men är såklart öppen för annat också, dock helst inte myndighet.

Säkert svårt att få ett bra jobb som nyexad. Du konkurrerar med Legora och andra AI-tjänster som i praktiken är bättre och billigare än du. Saker man tidigare lagt på juniora kan man idag lägga på AI.

Därför: Ta det som finns och gör allt för att få erfarenhet. Var inte kräsen.

För specifika tjänster som är mer seniora finns det nog bra med jobb. Vi har haft en tjänst öppen länge.
Citera
2026-05-01, 19:34
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Hej!

De första jobben är alltid svåra som nyexad oavsett studieinriktning. Men juristprogrammet är väl ett av många inflationsprogram som examinerar hundratals varje år från respektive lärosäte?

Men affärsjuristbyråer kräven väl i regel väldigt höga betyg fast du gör ändå notarietjänstgöring så det är väl en styrka visserligen.

Ge inte upp är mitt råd! Prova och ring till HR hos några ledande affärsjuristbyråer och ställ dina frågor.
Citera
2026-05-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Säkert svårt att få ett bra jobb som nyexad. Du konkurrerar med Legora och andra AI-tjänster som i praktiken är bättre och billigare än du. Saker man tidigare lagt på juniora kan man idag lägga på AI.

Därför: Ta det som finns och gör allt för att få erfarenhet. Var inte kräsen.

För specifika tjänster som är mer seniora finns det nog bra med jobb. Vi har haft en tjänst öppen länge.

Det är precis därför jag valde att sitta ting, vilket har varit väldigt lärorikt och givande. Känns dock som ett misstag eftersom jag lämnade Stockholm och nu har svårare att kunna exempelvis nätverka.
Citera
2026-05-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
De första jobben är alltid svåra som nyexad oavsett studieinriktning. Men juristprogrammet är väl ett av många inflationsprogram som examinerar hundratals varje år från respektive lärosäte?

Men affärsjuristbyråer kräven väl i regel väldigt höga betyg fast du gör ändå notarietjänstgöring så det är väl en styrka visserligen.

Ge inte upp är mitt råd! Prova och ring till HR hos några ledande affärsjuristbyråer och ställ dina frågor.

Känner att det är för sent för mig att hamna på någon av de ledande, blir glad om jag får något som inte är en återvändsgränd av medelmåttighet (läs: offentlig sektor.)
Citera
2026-05-01, 22:53
Medlem
Borde bli fler juristjobb för de som har lämplig inriktning att försvara och hjälpa utvisningshotade.

Det kommer bli tusentals utvisningar nu de närmaste åren om Tidögänget får som de vill...
Citera
2026-05-01, 22:59
Medlem
Citat:
Känner att det är för sent för mig att hamna på någon av de ledande, blir glad om jag får något som inte är en återvändsgränd av medelmåttighet (läs: offentlig sektor.)

Offentlig sektor skulle jag inte säga är någon återvändsgränd av medelmåttighet. Visst finns det en del såna tjänster där, det är sant. Dock finns det även riktigt kvalificerade. Några exempel är kronofogde och processjurist på Försäkringskassan.

Jag vet inte vilken bild du har av staten, men det finns många ytterst kompetenta jurister där. Det går att göra en bra karriär inom det offentliga, så varför inte köra på det?
Citera
2026-05-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Jag vet inte vilken bild du har av staten, men det finns många ytterst kompetenta jurister där. Det går att göra en bra karriär inom det offentliga, så varför inte köra på det?

Jag har jobbat på myndighet och vår chefsjurist var åtminstone ett stolpskott som trodde att svenska kyrkan var en myndighet. När jag försökte förklara att det är fel så blev hon arg och vägrade lyssna.

Kanske är de bättre på andra myndigheter (jag hoppas det åtminstone).

Jag kan väl tillägga att jag är inte jurist men jag jobbar nära och med jurister.
Citera
2026-05-02, 01:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Jag har jobbat på myndighet och vår chefsjurist var åtminstone ett stolpskott som trodde att svenska kyrkan var en myndighet. När jag försökte förklara att det är fel så blev hon arg och vägrade lyssna.

Kanske är de bättre på andra myndigheter (jag hoppas det åtminstone).

Jag kan väl tillägga att jag är inte jurist men jag jobbar nära och med jurister.
Delar din erfarenhet och uppfattning, det finns både ytterst kompetenta personer och riktiga klantskallar bland de offentliga juristerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in