2026-05-01, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Min första lägenhet i Stockholm var på 11 kvm. Det hade verkligen kunnat funka, jag kan se det. Det var bara att människan som gjort ritningen fäste osedvanligt stor vikt vid badrummet eftersom badkaret upptog ca halva lägenheten.
Jag hade nog bytt det mot ett lite bättre kök. Exempelvis en ugn. Men allt var golvstående på nittiotalet så vem är jag att komma och komma.

Hade badkaret storleken av 5,5 kvm?
Citera
2026-05-01, 05:47
Medlem
Merwinnas avatar
Beror på hur du lever, hur mycket du är hemma. Om du bara ska sova och äta där, så räcker egentligen en 1:a på 30-40 kvm. Men om man arbetar hemifrån som jag gör, så vill man ha ett separat arbets-/datorrum. När jag går in i sovrummet och stänger dörrarna om mig, så vill jag inte ha något i rummet som drar till sig tankarna, så att jag inte kan somna (som t.ex. en dator eller TV - mobil med internet äger jag inte).
Citera
2026-05-01, 06:27
Medlem
bithaxs avatar
40 per person.
Så minst 80 för två pers som bor tillsammans.
Citera
2026-05-01, 06:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Bodde 11år i en etta på 31 kvm. Tyckte det var lagom för en person att bo i.

+ Var en billig hyra.

- Kunde inte bjuda över familj för att fira något som födelsedagar eller jul. Var helt enkelt för litet för det.

Konstigt. Jag bodde i en välplanerad etta på 36 kvm med ordentligt kök och sovalkov (och pyttebalkong) när jag var ca 25-35. Jag hade födelsedagsfester, parmiddagar, efterfester hemma. Folk får väl stå upp i värsta fall.
Inga problem.
Citera
2026-05-01, 06:33
Medlem
En två på 65kvm.
Citera
2026-05-01, 06:35
Medlem
tyckte 41 kvm var rätt okey som jag hade tidigare men när jag fick chansen till en 2:a på 64 kvm slog jag till direkt känns verkligen härligt, mitt i stan fin utsikt, översta våningen, hiss ock bara 900 kr mer i hyra nu 6072 kr
så är nog inte storleken som är viktigast viktigast av allt är nog grannarna planritningen utsikten mm
har tidigare bott på 28 kvm 2 ggr var ganska okey det med, t o m bott på 17 kvm i en kolonistuga i 7 månader var väldigt mysigt med utsikt mot sjön men problem med att tvätta kläderna var nog det sämsta med den
Citera
2026-05-01, 07:12
Medlem
Borasare1980s avatar
Beror ju på hur mycket möbler och skit man har i rummen. Biljardbord, gigantisk soffgrupp, matsalsbord, king size säng är ju sånt som äter upp massa utrymme, oftast helt i onödan. Jag själv lever ensam på 60 kvadrat och det känns helt ok, men då har jag ju även valt möbler som tar så lite plats som möjligt och är lätta att flytta runt för att skapa ännu mer utrymme vid behov.

Men mindre än 50 hade jag nog inte pallat med, det hade jag i förra bostadsrätten och då var det dessutom snedtak och fönster enbart åt ena hållet. Blev väldigt instängt och varmt och omöjligt att vädra utan att ha öppet dörren till gemensamma trappuppgången vilket inte känns så kul att behöva göra även om jag bodde ensam på det våningsplanet.
Citera
2026-05-01, 07:22
Medlem
Glostrups avatar
Som flera har skrivit så beror det på. Visst går det att leva på väldigt få kvadratmeter, men då måste man kompromissa om en hel del saker som en vuxen individ med ett socialt umgänge kanske inte vill kompromissa om. Dessutom spelar (som också flera har skrivit) bostadens utformning och planlösning stor roll.

Jag tänker så här: för att kunna leva ett socialt och bekvämt liv så behöver man ett fullt utrustat kök för att kunna laga mat, med en matplats där man kan sitta minst 5-6 personer. Men behöver ett vardagsrum med en soffa och sittplatser så att man slipper sitta i/på en säng och umgås eller titta på tv. Man behöver ett separat sovrum, så att gäster slipper se sängen och man kan ha sin egen privata fristad där ingen sätter en fot om man inte vill. Man behöver ett badrum med toalett och rymlig duschhörna/kabin för att slippa koppla duschslangar till handfat (stockholmsdusch) eller alltid ha vatten på golvet, gärna med badkar och tvättmaskin. Man behöver rimlig förvaring. Sen är det trevligt att ha ett arbetsrum, men det är inte nödvändigt.

Allt detta får plats på 70-100 kvadratmeter, så jag skulle säga att det är ungefär vad man behöver för ett normalt vuxenliv. Är man två så behöver man inte nödvändigtvis mer utrymme. För mig går den nedre gränsen för en vuxen singel vid ca 50-60 kvadratmeter, mindre än så skulle jag klassa som ett övernattningsrum snarare än som en funktionell bostad.

Jag har lite svårt att förstå vuxna som väljer att bo i en etta; att komma hem till dem är ju som att hela tiden vistas i deras sovrum. Jag har även svårt att förstå att vissa väljer att bo jättestort och ha en massa outnyttjad yta. Men folk får naturligtvis göra som de vill.
Citera
2026-05-01, 07:27
Medlem
Som ensam > 20 kvm
2 personer >60 kvm
3 personer > 80 kvm
4 personer > 100 kvm
5 personer > hydda
Citera
2026-05-01, 07:32
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skridskorkillen
Som ensam > 20 kvm
2 personer >60 kvm
3 personer > 80 kvm
4 personer > 100 kvm
5 personer > hydda

Som ensamstående 80 kvm. Det har jag och det är perfekt. Större hade bara blivit onödiga städytor. Östermalmsvåning på 180 kvm hade gett torgskräck.
Citera
2026-05-01, 07:34
Avstängd
guderis avatar
Om man ska bo där en längre tid och leva ett normalt socialt liv, 2 rum och kök 60kvm
Citera
2026-05-01, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hade badkaret storleken av 5,5 kvm?
Badrummet måste minst varit och med ett fristående badkar blev det inte mycket över för annat. Detta var långt innan compakt living var påtänkt. Aldrig varit med om så otroligt dålig planering. Men det var vad jag kunde få tag i. Flydde från en lägenhet full med mögel som hängde med jobbet innan. Så det var ändå bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in