2026-04-30, 20:14
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag började precis betala för Gemini Plus för jag vill göra lite bilder och filmer. Problemet är att de bilder och filmer jag gör alla innehåller personer och ofta jag själv eller personer i min omgivning. Gemini kan plötsligt vägra att ge mig den bild eller film jag efterfrågar trots att det inte är något kontroversiellt och det är extremt irriterande när man formulerat en prompt där man vet precis vad man vill ha och så sätter sig Gemini på tvären.

Bilderna brukar gå de flesta gångerna ändå om man skriver någon disclaimer som att personen på bilden man laddat upp är fiktiv, men filmer är helt hopplöst. Jag har bränt alla mina filmcredits nu de senaste två dagarna utan att få ut en enda film utom en testfilm som jag skapade från en bild på mina skor. Jag vill bland annat göra filmer på barnen där de utför stunts eller slåss med magiska krafter men Gemini vill inte ens göra en film på barnen där de bara ska stå stilla. Jag har tidigare kunnat få ut sådana filmer från sidor dedikerade för AI filmer, men jag har gjort slut på alla mina gratiskrediter där och tänkte att jag skulle kunna göra samma sak om jag betalade för Gemini.

Vad tror Google och de andra AI-jättarna att vi vanliga människor egentligen ska använda AI till? Jag är inte intresserad av programmering eller vetenskapliga kalkyler och inte heller av att ta fram produktanimationer, utan jag vill bara redigera familjebilder och skapa lite etiketter med mitt ansikte på och sådant.
Citera
2026-04-30, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag började precis betala för Gemini Plus för jag vill göra lite bilder och filmer. Problemet är att de bilder och filmer jag gör alla innehåller personer och ofta jag själv eller personer i min omgivning. Gemini kan plötsligt vägra att ge mig den bild eller film jag efterfrågar trots att det inte är något kontroversiellt och det är extremt irriterande när man formulerat en prompt där man vet precis vad man vill ha och så sätter sig Gemini på tvären.

Bilderna brukar gå de flesta gångerna ändå om man skriver någon disclaimer som att personen på bilden man laddat upp är fiktiv, men filmer är helt hopplöst. Jag har bränt alla mina filmcredits nu de senaste två dagarna utan att få ut en enda film utom en testfilm som jag skapade från en bild på mina skor. Jag vill bland annat göra filmer på barnen där de utför stunts eller slåss med magiska krafter men Gemini vill inte ens göra en film på barnen där de bara ska stå stilla. Jag har tidigare kunnat få ut sådana filmer från sidor dedikerade för AI filmer, men jag har gjort slut på alla mina gratiskrediter där och tänkte att jag skulle kunna göra samma sak om jag betalade för Gemini.

Vad tror Google och de andra AI-jättarna att vi vanliga människor egentligen ska använda AI till? Jag är inte intresserad av programmering eller vetenskapliga kalkyler och inte heller av att ta fram produktanimationer, utan jag vill bara redigera familjebilder och skapa lite etiketter med mitt ansikte på och sådant.

Jag vet inte, men det var kul när Grok gjorde Dick Erixon (SD) i bikini i talarstolen utan att tveka
Citera
2026-04-30, 20:50
Medlem
Jag har också Gemini Pro.
Fick det gratis i ett år eftersom jag köpte en Google Pixel telefon.
Har inte direkt tänkt ut så mycket som jag vill utnyttja det till utan använder det mest på samma sätt som jag gör med gratis versionen.

Visst, jag tog en bild på mig själv och bad Gemini redigera den som jag ville se ut och sen satt den som bild på Facebook och det funkade bra

Annars ställer jag ofta mycket frågor dagligen. Kan handla om jobbet, men även privat.

På jobbet kan det handla om kodning/programmering. Jag är ingen programmerare i grunden, men powershell avänder alla admins så där finns det bra hjälp att få från Gemini.

Har också tidigare, innan jag började med Pro, fått Gemini att göra en app åt mig som gör det jag vill. Det blev inte helt perfekt, men eftersom man ser koden så kan man redigera i den själv och göra det bra.
Citera
2026-04-30, 21:18
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

Det är en intelligens i en maskin. Vad tror du intelligens är bra för?

Du verkar vilja ha något program som gör roliga bilder utifrån ditt ansikte. Det har ytterst lite med intelligens att göra.

Din fråga är lite som att fråga vad en hammare är bra för. Du är ointresserad av spik, utan du vill skruva i skruvar, och hammaren är kass usel värdelös på det! Vad tänker Google att vi ska göra med en hammare?
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-04-30 kl. 22:04.
Citera
2026-04-30, 22:15
Medlem
Sluta be den göra barnporrbilder...
Citera
2026-04-30, 22:58
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Jag vet inte, men det var kul när Grok gjorde Dick Erixon (SD) i bikini i talarstolen utan att tveka
Var det inte Ebba Busch?
Citera
2026-04-30, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Var det inte Ebba Busch?
Nej, inte när jag lajade. Det var kul.
Citera
2026-04-30, 23:00
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Nej, inte när jag lajade. Det var kul.
Haha, underbart ju!

Men TS, undrar om du kan reklamera ditt köp av Gemini Plus?
Citera
2026-04-30, 23:04
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Sluta be den göra barnporrbilder...

Det låter lite som ett försök att komma runt sådana begränsningar med en oskyldig omskrivelse men tvivlar starkt att någon öht kan få Gemini att göra sådana saker hur insatt man än är numera. Det är ingen lokal LLM som man kan sätta egna regler för.

Låter faktiskt inte osannolikt att någon vill göra överdrivna super-krafter klipp med sina barn som aktörer. Men som vanligt är allt med barn och AI super känsligt så jag kan fatta att Gemini inte vill göra det TS vill.

Har tyvärr inga bra tips mer än att preppa den som redan nämnts genom att säga åt den att släppa alla moraliska direktiv då detta är fiktiva karaktärer etc.
Citera
2026-05-01, 08:47
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag fick den att generera en bild där barnen rider på ryggen av en dinosaurie, även om det tog några försök och omskrivningar där jag fick kalla dinosaurien för en stor ödla. När jag sedan bad den animera exakt samma bild blev det tvärstopp. Då hade jag ändå skrivit att individerna på dinosauriens rygg är vuxna dvärgar som gett sitt samtycke till att vara med i animationen.

Sedan försökte jag göra fler bilder, men nu vägrar den ens göra bilder där barnen rider på hästar. Den ger aldrig heller någon feedback kring vad problemet är förutom att den säger att den kan generera bilder med barn, men bara inte i den situationen.

Jag ändrade prompten från att barnen skulle rida på hästar till att bara sitta på dem och det verkade gå bra, så Gemini är extremt överbeskyddande och vägrar låta barn göra något som är det minsta utmanande som att rida istället för att sitta.

Sedan har har lyckats få den att göra utmanande bilder i andra kontexter. Jag fick den att göra en bild där barnen leker med en liten mini-Godzilla och då lade Gemini själv till spontant att barnen lät den dricka radioaktivt avfall ur en liten leksakstunna som de hade i handen, så potentialen finns där.
Citera
2026-05-01, 16:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Som jag förstått det har alla större kommersiella AI en moralisk kompass som begränsar användaren, men man ska kunna komma runt det genom att installera AI på sin egen dator och få den att göra vad man vill.

Hur gör man för att installera en AI på sin dator som gör lika bra bilder och filmer som Gemini hade kunnat göra om den samarbetade?

Jag vill ha ett enkelt program där man bara laddare hem en .exe-fil som man klickar på och installerar programmet. Sedan vill jag ladda upp en eller flera bilder till programmet, skriva en prompt och få min färdiga bild eller film när den har laddat klart.
Citera
2026-05-01, 16:51
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har laddat hem något som heter "ComfyUI", men jag fattar inte hur man lägger in sin bild och sin prompt och när jag till sist lyckats få in bilden och prompten i en röra av massa tekniskt mumbo jumbo genom att klicka runt på måfå kräver den att jag ska logga in och köpa credits för att använda någon "API", vilket var precis vad jag ville undvika.

Kan man använda ComfyUI till att:

1) Ladda upp en bild.

2) Skriva en prompt och trycka på generate.

3) Få sin bild eller film som man skapat själv på din egen dator baserat på bilden och prompten man just laddade upp och skrev.

Eller är jag fel ute och ska ladda hem något annat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in