2026-04-30, 15:15
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Granskningsnämnden för radio och tv har beslutat att fälla TV4 efter en sändning av ”Idol” den 23 november 2024.

Enligt Dagens Media handlar det om otillbörligt utformad sponsring och olovligt gynnande av kommersiella intressen. Det gäller bland annat sponsringsmeddelanden från Estrella, Lyko, Polly, Läkerol och Swedbank.

Nämnden anser att inslagen haft en utformning som varit mer säljande eller reklaminriktad än vad som varit nödvändigt för att identifiera sponsorerna.

De fälls också för en 45 sekunder lång sekvens där en deltagare bar en keps med tydlig logotyp.

Beslutet grundar sig på att kanalen, enligt Granskningsnämnden, bröt mot flera bestämmelser i radio- och tv-lagen under den aktuella sändningen.

Dagens Media skriver att TV4 framfört att sponsorerna inte betalat ut någon ersättning för exponeringen, att det inte sagt några positiva saker om produkterna i ”Idol”, och att tittarna inte uppmanats att köpa något.
https://www.expressen.se/noje/tv-och-streaming/tv4-falls-riskerar-800-000-kronor-i-boter-efter-missen-i-idol/

Var går gränsen för ”överdriven reklam”? Reagerade du på reklamen, om du såg inslagen? Har någon koll på bestämmelserna i radio- och tv-lagen? Vad tycker Flashback om beslutet?

Citera
2026-04-30, 15:19
Medlem
Riksreptilens avatar
Inget jag tittar på utom när jag är uttråkad och bläddrar förbi i några min ca en gång per år.

Om TV4 "återfaller" kan de få ett än högre bötesbelopp nästa år?
Citera
2026-04-30, 15:24
Medlem
Onanikrems avatar
Trams tycker jag. Ser i princip aldrig på TV4 annat än möjligen Nyhetsmorgon ett par gånger i veckan eller någon dokumentär i månaden kanske.
Citera
2026-04-30, 15:27
Medlem
Förstår inte problemet.
TV4 lever på reklam. De borde väl få visa hur mycket reklam de vill.
De har inget krav på sig att vara oberoende eller opartiska som SVT har.
Citera
2026-04-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.expressen.se/noje/tv-och-streaming/tv4-falls-riskerar-800-000-kronor-i-boter-efter-missen-i-idol/

Var går gränsen för ”överdriven reklam”? Reagerade du på reklamen, om du såg inslagen? Har någon koll på bestämmelserna i radio- och tv-lagen? Vad tycker Flashback om beslutet?

jag tittar inte på tv själv men det de skriver om att utformningen varit mer säljande än vad som vari nödvändig för att identifiera sponsorerna låter som att det handlar om statliga medel i grunden där vinstdrivande faktorer begränsas. Är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in