2026-04-30, 12:51
Medlem
Nihennas avatar
Gör min första LIA inom logistik, på en av världens största firmor, och arbetsmiljön och "tänker" är betydligt mer annorlunda än mitt förra jobb som projektledare på en mindre översättningsfirms där vi satt typ 22 stycken på kontoret

Intressant att se skillnaderna i hur företagen fungerar, men vet inte riktigt om så här stora bolag är något för mig. Har svårt att hantera hur styltigt och stelt allt är uppbyggt.

På mindre bolag finns ofta mer utrymme att gå lite utanför ramarna, och man mäts inte lika mycket kring ens prestation med hjälp av hundratals KPIer. Rutinerna är ofta inte heller lika stela.

Samtidigt är jag pragmatisk nog att veta att stora bolag har gott rykte, och att det förmodligen är smart att börja min riktiga karriär på ett stort bolag och kämpa igenom stelheten några år innan man letar sig vidare till något mindre, familjeägt.

Vad föredrar ni att jobba inom? Storbolag som ligger på corproate-nivå, eller mindre?
Citera
2026-04-30, 15:40
Medlem
supremanics avatar
Inom IT: Mindre produktbolag med 20-100 anställda. Det kan vara kul när det är bra tider och stämningen är god och det finns utrymme för att t.ex. fira med ett glas champagne och tårta för personalen eller andra mer eller mindre spontana grejer.
Citera
2026-04-30, 15:47
Medlem
Mindre bolag för mer gemytlighet.

Större bolag för att minimera arbetsinsatsen och kunna smita undan.

Har arbetat på båda och dom har sina för och nackdelar. Nu är jag i slutet på mitt arbetsliv och uppskattar således att ha så lite att göra som möjligt. Ser min nuvarande arbetsgivare som min sista, om dom inte säger upp mig innan jag hinner.
Citera
2026-05-01, 14:42
Medlem
Mindre bolag tycker jag är mer osäkert. Sist in först ut vid arbetsbrist och påverkas man av konjunkturer så märks det nog först hos små bolag.

Stora bolag så smälter man in, blir en i mängden och känns säkrare. Skulle ens anställning försvinna kan de säkert hitta andra arbetsuppgifter tillfälligt.

Men håller med i det du skriver. Finns tydliga rutiner och processer hos storbolag och en anda som är "så här har vi alltid gjort". Medans små bolag kan man ta ut lite i svängarna och få en mer personlig kontakt med både kollegor och kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in