2026-04-30, 02:18
Medlem
killawifes avatar
Jag ska kanske köpa en spis och min spis har en grå perilex kontakt. De spisar jag hittat har alla möjliga färger som vit, grå, grön, röd, orange etc. Hur vet man skillnaden mellan dessa och vilka är kompatibla? Och är det helt ofarligt att köpa en spis med samma färg på kontakten eller MÅSTE man kontrollmäta? Och finns det nåt testverktyg man bara pluggar i som det gör för vanliga 230v kontakter så man slipper plocka isär uttaget?
Citera
2026-04-30, 03:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
perilex vad jag känner till är en standard för hur en kontakt ska se ut och hur den ska vara kopplad medans färgen är estetisk.

Kontrollmäta skadar inte, det är inte så ovanligt att perilex bara har 3 faser och jord, funkar utmärkt till spisar som inte kräver nolla men kopplar man in en spis som behöver nolla så kan elektroniken skadas, även om värmeelementen drivs med 400V så vill elektroniken ha 230V.

Tror inte testkontakt finns och om det finns så är det nog inte så billigt, har du en multimeter med vettiga testkablar så kan det gå att komma åt utan att ta isär uttaget.
Citera
2026-04-30, 08:44
Medlem
sommarlovs avatar
Färgerna betyder egentligen ingenting alls.
Bara gul-grön eller förr röd, är viktig att dra rätt.
Att mäta är att veta.
Citera
2026-04-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag ska kanske köpa en spis och min spis har en grå perilex kontakt. De spisar jag hittat har alla möjliga färger som vit, grå, grön, röd, orange etc. Hur vet man skillnaden mellan dessa och vilka är kompatibla? Och är det helt ofarligt att köpa en spis med samma färg på kontakten eller MÅSTE man kontrollmäta? Och finns det nåt testverktyg man bara pluggar i som det gör för vanliga 230v kontakter så man slipper plocka isär uttaget?

Nä passar dom bara ska det inte vara något problem.

Dock kan det vara så att om du bor i ett gammalt hus där elen drogs på 70-80-90-talen är det inte säkert att det har dragits nolla till uttaget. dåtidens spisar behövde inte nolla.
Så det behövs kontrolleras om man inte vill förstöra den nya spisen.
Citera
2026-04-30, 11:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

Alltså, vad är det du frågar egentligen? Undrar du om färgen på själva stickkontakten?

https://www.gastrobutiken.se/images/prod630/perilex.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in