Jag ska fånga en fästing och låta den bita mig.
Har några frågor:
1. Hur länge tar det innan den börjar fyllas med blod? Är det som med en mygga att börjar svälla direkt?
2. Var är bästa vs sämsta stället att sätta den på?
Tänker kanske halsen, är det dåligt ställe?
3. Jag är inte vaccinerad mot TBE eller borrelia, är det en dålig idé då att låta den bita mig?
Jag bor just nu i några mil söder om Göteborg och vet vissa områden har högre risk för smitta än andra.
Beror helt på var den sätter sig. Sitter den idealt sväller den upp inom ett dygn. För att den ska bli så stor som på katt måste den få sitta ifred i flera dagar. Människan hittar den oftast fortare än man gör på katter och man tar bort den. Vill du att den ska suga snabbt ska den sitta på tunn hud.
Vill du bli smittad så kan fästingar smitta direkt, att de måste sitta 24 timmar är en myt.
Ganska stor risk att bli smittad av väldigt jobbiga sjukdomar. Så varför i hela världen utsätta sig för den risken? Vad är anledningen?
Om man kunde testa fästingen och först se att den inte kunde smitta så skulle man kunna göra det. Det finns ju dårar till allt. Det påminner mig om en Youtubekanal som jag brukade titta på för 5-10 år sen om en snubbe som testade att bli stucken och biten av alla möjliga jobbiga flygfän och andra insekter och smådjur.
Helt galen snubbe men visst satt man där och glodde när han vred sig i plågor. Men jag tror inte ens att han skulle ta risken med att bli smittad av en fästing.