Citat:
Ursprungligen postat av
AndreasLa
Men vet inte riktigt om jag är så pepp på faran som kommer med det. Själv tycker man ju det börjar känns lite läskigt att åka cykel i brant nerförsbacke lol
Det finns mycket myter om hur farligt det är att köra MC. Det blir exakt så farligt som du själv gör det. av de 30 som dör varje år på MC har 1/3 inget MC-kort, och av övriga har typ hälften kör så jävla fort att hälften vore nog.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndreasLa
När jag sitter och funderar på att skaffa mig något att rulla runt med så är det väl mestadels att det vore kul att åka runt på något tvåhjuligt på sommaren. Tänker mig att åka till diverse friluftsområden, ta sig en tur längs havskusten samt dra till affären (bor på landet) för att köpa Red Bull. Vettefan om man behöver en MC för det? Går väl att åka runt med en moppe i 50km/h för sådant? Eller borde man skaffa en MC-reggad fyrhjuling istället? Dom är ju lite dyrare av någon anledning, men då måste man ju inte ta något kort.
För det första ska du se till att köpa en moppe nu på en gång. Sommaren har börjat och de där turerna kan du ta nu. Eftersom du inte är 15 och inte behöver imponera på polare eller fjortisbrudar så kommer du inte att vare sig trimma sönder den eller krasha den, och därför kan du sannolikt sälja den senare för ungefär samma pris som du köpte den. (Sköt om oljebyten osv, det är inte så svårt)
Viarelli Scrambler är helt ok. Du kan även leta efter modellerna Romet och Barton på blocket.
En mycket bra moppe av detta slag kommer du att hitta för 20000 utan problem.
Det är steg 1. Vänta inte. Skrid till verket direkt. Du behöver en godkänd hjälm.
MC-reggad fyrhjuling kan du köra, ja, men det är lite mer som att köra traktor. Istället bör du titta på en trehjulig MC. De lutar i kurvorna precis som en tvåhjuling. Vanligaste modellen är Piaggio MP3 som finns i lite olika varianter. En annan är Yamaha Tricity. Nu är vi upp på ca 50000 i inköp, men å andra sidan kommer försäkringen troligen att bli billigare. Bra andrahandvärde på dessa. Får köras på B-behörighet, bra MC-scooterkänsla. Nästan alltid automatväxlade.
Du kan även köra en can-am spyder eller ryker på B-behörighet, eller en Goldwing Trike/Harley Trike, men då är inköpspriserna nästan aldrig under 100000 och ofta uppemot 250000.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndreasLa
Vill väl mestadels ha något att få lite njutning utav. Men det visuella är ju en stark komponent av någon anledning. Blir det en moppe så blir det en Mash Fifty eller Varelli Scrambler. Men ja, vad tycker ni? Är det värt med halvkörd ekonomi att ta MC kort och allt som kommer med det om man enbart vill rulla runt lite på sommaren och sånt? Är inte så värst intresserad av att bli knutte liksom. Ser det som en kul hobby att testa liksom.
Jag vet inte vad "halvkörd ekonomi" betyder. Och jag vet såklart inte hur bra du är på att köra. Men det kommer du att få svar på om du går till en körskola och tar en lektion. Fördelen är att de har allt du behöver (kläder, hjälm, MC). Kommer att kosta dig 1500 - 2000 kr, men därefter vet du exakt vad du ger dig in på. Läraren kommer att kunna berätta hur många lektioner du kommer att behöva.
Men som sagt, börja med att skaffa en moppe direkt, så du har något att rulla på under tiden.