2026-04-29, 15:38
Medlem
Skrev en tråd förut om varesig det är värt att skaffa moppe innan man skaffar MC. Men har suttit och funderat på vad jag egentligen vill ha utav ett åk. Jag har haft bil sedan jag var arton (är trettio nu) och trivs ganska bra med det. Motorcykel ser för jävla cool ut. Men vet inte riktigt om jag är så pepp på faran som kommer med det. Själv tycker man ju det börjar känns lite läskigt att åka cykel i brant nerförsbacke lol

När jag sitter och funderar på att skaffa mig något att rulla runt med så är det väl mestadels att det vore kul att åka runt på något tvåhjuligt på sommaren. Tänker mig att åka till diverse friluftsområden, ta sig en tur längs havskusten samt dra till affären (bor på landet) för att köpa Red Bull. Vettefan om man behöver en MC för det? Går väl att åka runt med en moppe i 50km/h för sådant? Eller borde man skaffa en MC-reggad fyrhjuling istället? Dom är ju lite dyrare av någon anledning, men då måste man ju inte ta något kort.

Vill väl mestadels ha något att få lite njutning utav. Men det visuella är ju en stark komponent av någon anledning. Blir det en moppe så blir det en Mash Fifty eller Varelli Scrambler. Men ja, vad tycker ni? Är det värt med halvkörd ekonomi att ta MC kort och allt som kommer med det om man enbart vill rulla runt lite på sommaren och sånt? Är inte så värst intresserad av att bli knutte liksom. Ser det som en kul hobby att testa liksom.
Citera
2026-04-29, 15:57
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ta mc-kortet och köp dig en mc-skoter till att börja med, kanske en vespa. Då räcker det med en öppen hjälm och ett ryggskydd, huvudsaken är att skydda huvudsaken och ryggraden, allt annat gör ont men läker.

Med en skoter och inte alltför påpälsad med massa skydd och skit så får du uppleva en frihetskänsla som är svår att förstå innan man suttit där.
Citera
2026-04-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasLa
Skrev en tråd förut om varesig det är värt att skaffa moppe innan man skaffar MC. Men har suttit och funderat på vad jag egentligen vill ha utav ett åk. Jag har haft bil sedan jag var arton (är trettio nu) och trivs ganska bra med det. Motorcykel ser för jävla cool ut. Men vet inte riktigt om jag är så pepp på faran som kommer med det. Själv tycker man ju det börjar känns lite läskigt att åka cykel i brant nerförsbacke lol

När jag sitter och funderar på att skaffa mig något att rulla runt med så är det väl mestadels att det vore kul att åka runt på något tvåhjuligt på sommaren. Tänker mig att åka till diverse friluftsområden, ta sig en tur längs havskusten samt dra till affären (bor på landet) för att köpa Red Bull. Vettefan om man behöver en MC för det? Går väl att åka runt med en moppe i 50km/h för sådant? Eller borde man skaffa en MC-reggad fyrhjuling istället? Dom är ju lite dyrare av någon anledning, men då måste man ju inte ta något kort.

Vill väl mestadels ha något att få lite njutning utav. Men det visuella är ju en stark komponent av någon anledning. Blir det en moppe så blir det en Mash Fifty eller Varelli Scrambler. Men ja, vad tycker ni? Är det värt med halvkörd ekonomi att ta MC kort och allt som kommer med det om man enbart vill rulla runt lite på sommaren och sånt? Är inte så värst intresserad av att bli knutte liksom. Ser det som en kul hobby att testa liksom.

Det beror på vad du är ute efter. Om du väljer att skaffa Mc kort får du först fundera på om det är något du verkligen vill. Det kan vara värt att genomföra en körlektion för att se om detta är något som passar dig. Att åka längst västkusten med en EU moped låter inte så roligt i mina öron. Ska du endast ha ett fordon för att åka till den lokala småhandeln är Mc nog inte rätt för dig.

Bara för att du skaffar Mc blir du inte en knutte. Jag åker själv runt med en naked hoj som jag har extremt roligt med. Inga emblem eller lädervästar här inte.
Citera
2026-04-29, 16:00
Medlem
Ärligt talat är jag tveksam.

Jag hade MC och det var skitnajs när man hade tid och det var bra väder.
Men man saknade ständigt att inte kunna ta med damen, och man får ju ständtigt ha koll på den så ingen jävel tar den. Plus, bra väder har du inte mer än maj-sep och även där kan det vara många tradiga dagar.
Har du redan tveksam ekonomi kommer det inte bli bättre med detta, så köp isåfall en moppe och om du verkligen behöver kunna åka snabbare så kanske du kan se på mc sen.
Men kortet kostar såklart hur mycket som helst och jag körde i 5-6 år sen tröttnade jag.
Hade ingen polare i närheten som körde, ingen som inte hade mc var ett dugg intresserade av att ens kolla på den (avundsjuka?) och sen kör ju folk dåligt som fan så man blir lite rädd ibland, det är dyrt, och när jag hade den på bana med smc en heldag, inte tyckte det var speciellt roligt, och jag också hade gravid sambo, så sålde jag den och har inte ångrat det en sekund. Det är häftigt, men dyrt, rättså oanvändbart i vår del av världen, ouppskattat av andra trafikanter, rätt farligt, ev ensamt.

Skit i det, ta en billig moppe först. På många vägar kan du knappt köra snabbare med en mc ändå

p.s. alla kläder å skydd man borde ha är också ett aber. mc är för en galning som vågar köra utan skydd, boendes i södra italien

Citat:

Senast redigerad av gniknus2 2026-04-29 kl. 16:03.
Citera
2026-04-29, 16:21
Medlem
Varför inte testa Piaggio MP3 eller liknande?

https://www.piaggio.com/en_EN/models/piaggio-mp3/

Då får du en typ av MC-upplevelse men på B-körkort.
Citera
2026-04-29, 18:29
Medlem
Anybodykillers avatar
Även om det är en viss stämpel så är ändå en flakmoped det mest idgaf man kan ha i mc väg.
Annars låter det som att du är inne på någon form av cafe racer.
Citera
2026-04-29, 19:17
Medlem
Om du bor på landet, riktiga, byhålan så behövs väl knappt körkort.

Köp en cross eller en enduro.
Om Polisen försöker stoppa dig kör du bara ner i diket och vidare ut i skogen eller något gärde...

Annars kan du väl köpa en billig begagnad EU moped för några tusenlappar och kännapå om det är kul...
Citera
2026-04-29, 19:29
Moderator
Parongatans avatar
Citat:

Om du har en dröm/längtan efter något tvåhjuligt och inte riktigt kan slå drömmen om ett MC-kort ur hågen, bör du göra slag i saken och skaffa det. Oavsett transportmedel efteråt, är det en skön grej att göra för den egna utvecklingen. Dessutom blir man ofta en ännu bättre bilförare med ett A-kort i ryggen, just för att man blir betydligt mer uppmärksam och alert ute i trafiken.

Man tar förhoppningsvis ett MC-kort en gång, så länge du inte förlorar det. Sedan kan du välja och vraka precis som du önskar. Du får köra allt på två hjul så länge du lever. Så börja där. Ta MC-kortet och få den livsdrömmen realiserad. Sedan kan du i lugn och ro se vad du vill köra. Det kan vara allt från en fräck Scrambler till en automatväxlad scooter.

Har du ett MC-kort är det betydligt roligare att sitta på Blocket och Marketplace och drömma om vilken tvåhjuling som ska adressändra till din hemadress. Och man kan köra en riktigt trevlig motorcykel, trots en begränsad ekonomi. Behöver inte kosta skjortan att köra hoj. Lycka till!
Citera
2026-04-29, 20:48
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Fattar inte vad ni svamlar om.. .mc kort och inte kan ta med kärringen? Jag fick ett handjob samtidigt som jag körde mc.. i ung ålder.. vad fan snackar ni om ens? Ts ber ju om godkännande at köra moped.. så vad är problemet? Låt han få köra sin hen mc.. vem fan orkar bry sig? uppenbarligen är han mer trygg med automat också. Och oavsett vad andra samt jag tycker om det så har ju Eu tänkt att folk inte klarar av något annat än automat i framtiden, så vem säger att han väljer fel? Förutom cc?
Citera
2026-04-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Fattar inte vad ni svamlar om.. .mc kort och inte kan ta med kärringen? Jag fick ett handjob samtidigt som jag körde mc.. i ung ålder.. vad fan snackar ni om ens? Ts ber ju om godkännande at köra moped.. så vad är problemet? Låt han få köra sin hen mc.. vem fan orkar bry sig? uppenbarligen är han mer trygg med automat också. Och oavsett vad andra samt jag tycker om det så har ju Eu tänkt att folk inte klarar av något annat än automat i framtiden, så vem säger att han väljer fel? Förutom cc?
Det va en jädrans massa antaganden här. Visst lutar man lite mot moppe med tanke på mina behov, men är förvirrad vart automat kommer in i bilden? Har kört manuell hela livet, är inte så konstigt. Är det svårt på MC eller varför antar du det? Va det svårt för dig att lära dig?
Citera
2026-05-01, 21:04
Medlem
Citat:
Men vet inte riktigt om jag är så pepp på faran som kommer med det. Själv tycker man ju det börjar känns lite läskigt att åka cykel i brant nerförsbacke lol

Det finns mycket myter om hur farligt det är att köra MC. Det blir exakt så farligt som du själv gör det. av de 30 som dör varje år på MC har 1/3 inget MC-kort, och av övriga har typ hälften kör så jävla fort att hälften vore nog.

Citat:

För det första ska du se till att köpa en moppe nu på en gång. Sommaren har börjat och de där turerna kan du ta nu. Eftersom du inte är 15 och inte behöver imponera på polare eller fjortisbrudar så kommer du inte att vare sig trimma sönder den eller krasha den, och därför kan du sannolikt sälja den senare för ungefär samma pris som du köpte den. (Sköt om oljebyten osv, det är inte så svårt)

Viarelli Scrambler är helt ok. Du kan även leta efter modellerna Romet och Barton på blocket.

En mycket bra moppe av detta slag kommer du att hitta för 20000 utan problem.

Det är steg 1. Vänta inte. Skrid till verket direkt. Du behöver en godkänd hjälm.

MC-reggad fyrhjuling kan du köra, ja, men det är lite mer som att köra traktor. Istället bör du titta på en trehjulig MC. De lutar i kurvorna precis som en tvåhjuling. Vanligaste modellen är Piaggio MP3 som finns i lite olika varianter. En annan är Yamaha Tricity. Nu är vi upp på ca 50000 i inköp, men å andra sidan kommer försäkringen troligen att bli billigare. Bra andrahandvärde på dessa. Får köras på B-behörighet, bra MC-scooterkänsla. Nästan alltid automatväxlade.

Du kan även köra en can-am spyder eller ryker på B-behörighet, eller en Goldwing Trike/Harley Trike, men då är inköpspriserna nästan aldrig under 100000 och ofta uppemot 250000.

Citat:

Jag vet inte vad "halvkörd ekonomi" betyder. Och jag vet såklart inte hur bra du är på att köra. Men det kommer du att få svar på om du går till en körskola och tar en lektion. Fördelen är att de har allt du behöver (kläder, hjälm, MC). Kommer att kosta dig 1500 - 2000 kr, men därefter vet du exakt vad du ger dig in på. Läraren kommer att kunna berätta hur många lektioner du kommer att behöva.

Men som sagt, börja med att skaffa en moppe direkt, så du har något att rulla på under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in