Jag tycker det har skenat bortom rimliga gränser.
Hantverkarna blåser hela landet på alla möjliga grejer å blir svinrika, samtidigt som idioter till folk har gjort köket till nån form av utställning av design, färg å form. Nästan som en sportbil. Det ska vara det häftigaste och senaste och bara det man själv vill ha.
De som använder köket mycket tjänar mest på ett väl fungerande kök.
Det behöver inte alls rimma med att det är av senaste design eller hårdvara.
Jag hade satsat på att låta utseende (för klart det ska vara fint och inte fult) och funktion bestämma.
Är du redan där så låt det vara.
För även om ett fint kök ökar värdet på ett boende, kan jag inte tänka mig att du får igen alla de 400k, plus att du väl själv vill använda och slita på det och njuta av det?
Och för det tredje har jag hört flertalet om de som hur köket än ser ut bara river det för de vill ha ett annat när de byter boende. Galenskap.
I min förra lägenhet målade vi luckor, skåp, stänkskydd, bytte golv, vitvaror och bänkskiva (ek, ikea) och plats på lite grejer, samt blandare å diskho, och det blev hur bra som helst, kostade inte ens 5% av dina 400k.
Det funkade säkert lika bra som ett helt nytt kök skulle göra dessutom.
Vi körde dessutom på vita vitvaror, vilka är billigare så temat i köket var vitt, midnattsblå på luckor å skåp, samt ekträ, skitfint, och billigt.
Man måste inte hoppa på kökstrenden om man inte vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xitars
Har ett kök som är funktionellt men som är 15+ år gammalt. Har nu fått offert på nytt kök på i runda slängar 400k kr. Och då är det inget monsterkök vi siktar på utan det är omkring 20kvm och normalutförande med granitbänkskiva från Marbodal.
Skulle ju i princip kunna beställa hem middag varje dag i tre års tid till familjen istället för att renovera köket.
Hur tänker ni kring den här typen av renoveringar. Värt det eller ska man stå ut med same old ett tag till?