Idag, 13:27
Medlem
Har ett kök som är funktionellt men som är 15+ år gammalt. Har nu fått offert på nytt kök på i runda slängar 400k kr. Och då är det inget monsterkök vi siktar på utan det är omkring 20kvm och normalutförande med granitbänkskiva från Marbodal.

Skulle ju i princip kunna beställa hem middag varje dag i tre års tid till familjen istället för att renovera köket.

Hur tänker ni kring den här typen av renoveringar. Värt det eller ska man stå ut med same old ett tag till?
Citera
Idag, 13:30
Medlem
Jag hoppas du menar 400 000 isländska kronor
Citera
Idag, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Har ett kök som är funktionellt men som är 15+ år gammalt. Har nu fått offert på nytt kök på i runda slängar 400k kr. Och då är det inget monsterkök vi siktar på utan det är omkring 20kvm och normalutförande med granitbänkskiva från Marbodal.

Skulle ju i princip kunna beställa hem middag varje dag i tre års tid till familjen istället för att renovera köket.

Hur tänker ni kring den här typen av renoveringar. Värt det eller ska man stå ut med same old ett tag till?

Ska ni renovera för att öka värde eller bara för att ha ett nytt kök?
Citera
Idag, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag hoppas du menar 400 000 isländska kronor
Då är det ett synnerligen billigt kök får man säga men ja 400k för ett nytt kök för fan besinna dig, vadå är det gamla slitet? Fult?
400k är mycket för ett kök även efter inflationsåren, talar vi om ny kyl och frys samtidigt som du byter golv eller vad sysslar du med och även då är det mycket.
Citera
Idag, 13:42
Medlem
15 år är inte så mycket. Ta in pris på att bara byta luckorna.
Och byta bänkskivorna.
Citera
Idag, 13:49
Medlem
Citat:
Varför vill du renovera köket?
Är det några fel på det nuvarande köket?
Vill du bara ha ett nytt kök för att alla andra har det?
Skäms du för ditt kök när du får besök?
Finns det angelägnare saker att lägga pengarna på?
Kort sagt handla det om ett reellt problem eller vill du bara ha något nytt?
Citera
Idag, 13:50
Medlem
proconsuls avatar
Köpte hus och drog ut det gamla köket, kaklade väggen ovanför spis och diskbänk, alltså inga överskåp, gasolspis, köksö, diskmaskin, kyl&frys, golv, väggar, tak, under 100k.
Inte de dyraste men heller inte de billigaste vitvarorna.

400k låter sinnessjukt.
Citera
Idag, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Och byta bänkskivorna.

Håller med dig.

Det finns exakt noll anledning att byta ett fungerande kök.

Att fixa nya luckor, eller måla om de befintliga kommer ge exakt samma känsla som ett nytt kök ger.

Att det ena går att sälja ett nytt kök för 400K är ett mysterium som jag aldrig har förstått.
Citera
Idag, 13:54
Medlem
AttansNedranss avatar
Bara stenskivan kan gå loss på 50-75000. Och nya vitvaror slutar utan vidare på över 100 000. Så 400 lakan låter rimligt om du inte kör på Ikeastandard
Citera
Idag, 13:55
Medlem
Jag tycker det har skenat bortom rimliga gränser.

Hantverkarna blåser hela landet på alla möjliga grejer å blir svinrika, samtidigt som idioter till folk har gjort köket till nån form av utställning av design, färg å form. Nästan som en sportbil. Det ska vara det häftigaste och senaste och bara det man själv vill ha.

De som använder köket mycket tjänar mest på ett väl fungerande kök.
Det behöver inte alls rimma med att det är av senaste design eller hårdvara.

Jag hade satsat på att låta utseende (för klart det ska vara fint och inte fult) och funktion bestämma.
Är du redan där så låt det vara.

För även om ett fint kök ökar värdet på ett boende, kan jag inte tänka mig att du får igen alla de 400k, plus att du väl själv vill använda och slita på det och njuta av det?

Och för det tredje har jag hört flertalet om de som hur köket än ser ut bara river det för de vill ha ett annat när de byter boende. Galenskap.

I min förra lägenhet målade vi luckor, skåp, stänkskydd, bytte golv, vitvaror och bänkskiva (ek, ikea) och plats på lite grejer, samt blandare å diskho, och det blev hur bra som helst, kostade inte ens 5% av dina 400k.
Det funkade säkert lika bra som ett helt nytt kök skulle göra dessutom.
Vi körde dessutom på vita vitvaror, vilka är billigare så temat i köket var vitt, midnattsblå på luckor å skåp, samt ekträ, skitfint, och billigt.

Man måste inte hoppa på kökstrenden om man inte vill.

Citat:

Senast redigerad av gniknus2 Idag kl. 13:59.
Citera
Idag, 14:05
Medlem
Kan rekommendera att måla luckorna istället (sprejmålade av proffs, men ändå, billigare än nya)

Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Och byta bänkskivorna.
Citera
Idag, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Håller med dig.

Det finns exakt noll anledning att byta ett fungerande kök.

Att fixa nya luckor, eller måla om de befintliga kommer ge exakt samma känsla som ett nytt kök ger.

Att det ena går att sälja ett nytt kök för 400K är ett mysterium som jag aldrig har förstått.
Det är tyvärr dessa priser det handlar om numera.

En bekant bytte kök i sin villa förra året, 600K inkl vitvaror, ja han bytte inte själv utan snickare gjorde bytet.

Brukar vara kvinnan i huset som bestämmer när köket ska bytas, typ var 10-15år eller när någon ny färg trendar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in