Citat:
Ursprungligen postat av
Adrastea
Jag gillar tanken på europeiska aktier med månadsutdelning. Jag lade några timmar på att söka fram sådana, men jag hittade inte så många. Stämmer det verkligen att detta är de enda europeiska aktierna med månadsutdelning? De kommer alla från Sverige och Norge. Nog borde det väl finnas månadsutdelare även i andra europeiska länder? Men jag hittade dem inte – är väl kass på att googla. Nån som har koll?
Tingsvalvet PREF (Sverige)
Insig (Sverige)
Cibus (Sverige)
2020 Bulkers (Norge)
Deep Value Driller (Norge)
Himalaya Shipping (Norge)
Noram Drilling (Norge)
(Nej, jag är inte intresserad av amerikanska aktier. Inte heller jag intresserad av ”mattor” – korgar där den första aktien har årsutdelning i januari, den andra i februari och så vidare.)
Kul lista, jag äger flera av bolagen.
Om något så bör man vara väldigt försiktig och verkligen läsa på innan man investerar i samtliga av dessa bolag.
Shipping är klurigt, väldigt cyklisk verksamhet och ofta hårt gearad.
För tillfället ser torrbulk fantastiska rater vilket innebär enorma intäkter och väldigt fina vinster=höga utdelningar. Direktavkastningen kan se väldigt lockande ut i Himalaya tex trots att aktien gått väldigt starkt. Redan iom maj månads utdelning har man slagit ATH gällande utdelning per helår och det ser väldigt bra ut under överskådlig tid framåt.
Däremot känner jag själv att aktiepriset inte erbjuder väldigt mycket uppsida och sitter heller inte på köpknappen här.
2020 Bulkers har levererat sin sista utdelning, iaf tills vidare. Bolaget har sålt alla fartygen och kvar finns bara ett management-skal. Bolaget har väldigt god historik och dessutom fortfarande sin notering på Oslo Börs vilket andra skulle kunna vara intresserade av.
2020 var ett rent asset case med den enda inriktningen att tjäna och distribuera så mycket pengar som möjligt till aktieägarna. Man var tydliga redan vid noteringen att man kommer likvidera bolaget vid rätt tillfälle om det anses ge mest värde till aktieägarna.
Sagt och gjort även om det känns lite oklart om det verkligen var rätt tillfälle? Raterna för torrbulk är som sagt enormt fördelaktiga för tillfället och det finns tydliga kopplingar till Himalaya här med.
Ett tredje bolag, Bruton, som kommer dyka upp med ett antal nybyggda tankers dom kommande åren men även har en del annat intressant i pipen redan befinner sig i samma sfär. Det är ännu ett asset case men det skiljer en del på val av finansieringen mellan 2020, Himalaya och Bruton, detta case gäller som sagt tankers vilket är intressant. Det spekuleras kring att Bruton eller någon annan kan komma att ta över skalet 2020, vem vet?
Noram drilling var väldigt ”billig” för några månader sedan. Idag har dom full täckning för sina riggar i Permian och utdelningen är på topp. Sådant kan dock ändras av olika anledningar, dvs man har full täckning, en bra kontraktsbild med ’ok’ tillförlitlighet. Även här kan yttre faktorer förändra bilden vilket man måste ha med sig. Aktien har även gått väldigt starkt redan så MOSen ser inte alls lika lockande ut längre även om det såklart kan fortsätta uppåt. Precis som Himalaya så känns inte aktien dyr men det är ju bara min bedömning och utefter dagens förutsättningar.
Deep value driller.. känns inte som det saknas kvalitet men till skillnad från Noram sitter man på en enda rigg, dock i god klass och storlek vilket innebär fina rater. Men vad händer då om något börjar krångla med kontrakt och liknande?
Riggen kräver rätt typ av sysselsättning helt enkelt, skulle det saknas så blir det enormt tufft för bolaget. Liknande riggar kräver att man hittar rätt köpare vid en eventuell likvidering. Jag har inte grottat ner mig här, anser att risken är för hög för min smak.
Skulle kunna fortsätta om flera av bolagen men väljer att stanna här, vad jag vill få fram är.. var försiktig med dessa bolag, det krävs tid och intresse för att investera här. Risknivån är hög och marknaderna dom opererar på är minst sagt komplicerade.
Å andra sidan är det väldigt intressant, man lär sig väldigt mycket när man börjar rota och det är såklart jäkligt positivt. Det är däremot inte för alla.