2026-04-29, 08:59
Medlem
wwrs avatar
Ny felaktig varning i tråden om Stegra.

I tråden om Stegra diskuteras olika teorier hur nära ett hundra miljarder kronor kan satsas på grönt stål, något som de flesta är överens om är en död bransch idag.

I vanliga fall brukar man inte i detta underforum för klagomål presentera trådens innehåll. Men jag blir tvungen att göra det eftersom moderatorerna felaktigt klassar min förklaring som "alternativ" och måste skrivas i ett annat underforum för "alternativa" teorier där det skrivs rent tok som att jorden är platt eller att alla flygplan släpper ut gifter som förgör mänskligheten. Jag har rätt att skriva min förklaring till Stegras misslyckande i samma tråd som alla andra.

Andra postare skriver att Stegra ser ut att misslyckas av t.ex. följande orsaker:

- socialdemokratin är korrumperad
- riskkapitalister satsar på gröna projekt för att försöka lura åt sig bidrag
- politiker är inkompetenta/vill skaffa sig gott anseende och beviljar därför felaktigt bidrag till gröna projekt

Jag anser att Stegra inte har avsikten att lyckas. Stegra försöker bara skapa rabalder runt grönt stål för att infrastruktur skall byggas ut. Trots dåliga finanser försökte Stegra investera i Luleå hamn. Malmbanan har drabbats av ovanliga urspårningar. Pressen har på senare tid ofta skrivit om att Malmbanan måste rustas upp. Det pågår dessutom muddring i hamnen. Muddringen är den största i Sverige i modern tid. Malmfartyg kräver större djup. Muddringen kallas dessutom "Malmporten".

Detta har i första hand inte med grönt stål att göra utan Stegra försöker få Sverige att bygga ut järnväg och hamn maximalt för att kunna högexploatera svensk malm. Detta är raka motsatsen till den hållbara industri de gröna projekten berömmer sig för. Man TALAR om grönt stål men bygger bara ut infrastrukturen.

Samtidigt förefaller den ståltillverkning vi har vid SSAB att saboteras inifrån.
- mysktiska sjukdomsfall inträffar
- olönsamma ljusbågsugnar installeras och Luleå förlorar dessutom sin "gratis" fjärrvärme från masugnarna
- företaget har tagit ett lån, nästan lika stort som företagets hela värde, för grön omställning. Detta alltså i en tid när det gröna är på väg ut. Det kan komma att leda till SSAB:s undergång.

Mitt inlägg föranleds av att man i tråden diskuterar regeringens satsning på Malmbanan. Satsningen stöder alltså mitt resonemang att Stegra främst handlar om att bygga ut infrastruktur för malmtransport, inte om grönt stål. Det som i inlägget kallas "Stegras röda jättefallos" är alltså ett 120 meter högt torn som skulle kunna utgöra en del av ståltillverkning. Men uppgifter i tråden antyder att tornet inte ens innehåller nödvändig utrustning.

Jag måste självklart ha rätt att skriva detta i diskussionen om varför det går så trögt för Stegra att producera stål.

Jag erhöll även rader av varningar i tråden om Northvolt. Där visade det sig att jag hade rätt. Företaget var en bluff. De många misslyckade gröna projekten i Norrland visar att vår råvarustarka, norra landsdel attackeras systematiskt med avsiktliga förlustprojekt. Det ger ytterligare stöd för att denna kritik av Stegra är vederhäftig.

Diskussion med moderatorn:
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: H2 Green Steel/Stegra
Citat:
Stegras röda jättefallos är bara ett villospår.

Globala krafter förbereder att högexploatera svensk järnmalm.

Man genomför en enorm muddring i hamnen, kallad Malmporten. Man ökar Malmbanans kapacitet.

[Edit: Detta citat ingick i det ursprungliga inlägget /wwr edit]
//
Historisk upprustning av MALMBANAN: Regeringen går längre än Trafikverket

Redan i dag pågår ett tiotal åtgärder längs banan. Med den nya planen stärks kapaciteten ytterligare genom höjd axellast, förlängda mötesstationer, modernt signalsystem och två helt nya objekt som regeringen tillför utöver Trafikverkets förslag: bangårdsförlängning vid Kalixfors och 3-spårsstation vid Kaisepakte.
//

https://www.dagensinfrastruktur.se/2026/04/27/historisk-upprustning-av-malmbanan-regeringen-gar-langre-an-trafikverket/

Detta handlar bara om hur EU håller på att ställa om Sverige till en råvaruproducerande koloni. Järnmalmen skall exploateras maximalt. Detta är motsatsen till hållbar industri. Det är rovdrift av naturresurser.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Snälla, ser du inte själv att detta inte är inom ämnet? Varning igen, jag hoppas fortfarande på bättring.

Vennlig hilsen

Gutten
Hej,

I tråden ges många förklaringar till varför Stegra gör en stor investering som ser ut att misslyckas.

Min förklaring är att Stegra i själva verket vill skapa ett behov av infrastruktur. Regeringens nya satsning på Malmbanan visar detta.

Stegra vill inte göra stål. Stegra vill bara att järnväg och hamn byggs ut så att Sverige kan tömmas på malm snabbare.

Min förklaring till Stegras tveksamma framgång måste få skrivas i tråden på samma sätt som alla andras. Den handlar givetvis om ämnet.

Vänlig hälsning

wwr

Hej!

Du får publicera dina tankar i en tråd om dina alternativa teorier, i delforumet alternativa teorier. De är hur du än vrider och vänder på det OT där du postade dem.

Vennlig hilsen

Gutten
Senast redigerad av wwr 2026-04-29 kl. 09:48.
Citera
2026-04-29, 19:36
Medlem
negrofobens avatar
Att posta en foliehattsteori i en seriös tråd är givetvis trams och ot. Mod har helt rätt i att ditt inlägg här hemma i konspirationsteorier
Citera
2026-04-30, 05:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Stegra försöker bara skapa rabalder runt grönt stål för att infrastruktur skall byggas ut.

Det där är vad ditt inlägg handlar om och det är en alternativ teori och inget annat. Det hör alltså hemma i KoAT.
Citera
2026-05-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Att posta en foliehattsteori i en seriös tråd är givetvis trams och ot. Mod har helt rätt i att ditt inlägg här hemma i konspirationsteorier
Om moderatorerna var konsekventa, så skulle tråden ha korgats i och med att startinlägget bryter mot regelverket.

Trådstarten är klen och har en länk till SVT samt en omröstning om Stegra kommer att gå i konkurs innan år 2027.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där är vad ditt inlägg handlar om och det är en alternativ teori och inget annat. Det hör alltså hemma i KoAT.
Stegras planerade stålverk i Boden har klassats som strategiskt viktigt av staten och belagts med en hemligstämpel.
Citera
2026-05-03, 14:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Stegras planerade stålverk i Boden har klassats som strategiskt viktigt av staten och belagts med en hemligstämpel.

Vilket inte har ett smack med att göra att den klagande postar en alternativ teori.
Citera
2026-05-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vilket inte har ett smack med att göra att den klagande postar en alternativ teori.
Har du insyn i statliga hemligstämplade affärer?

Innan man börjar anklaga någon för alternativa teorier, så är det bra om det går att fastställa en officiell teori.

Trådstarten är väldigt tunn med en ja eller nej frågeställning om Stegra kommer att gå i konkurs innan 2027.

Användaren wwr kunde ha svarat med ett enkelt ja/nej på frågan och skulle då ha klarat sig undan en varning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in