2026-04-29, 08:19
Medlem
bithaxs avatar
Jag upplever att ju mindre jag argumenterar och engagerar mig i politik desto bättre mår jag.
Varför ska man bry sig om politik över huvud taget när man ändå inte kan påverka något i praktiken?
Och landet går ju mot kaos ändå på ett eller annat sätt. Det handlar bara om att överleva, förse sig själv, se till att familjen mår bra, gå runt systemet om man kan.

Men det spelar ju absolut ingen roll vad man röstar på eller vad man engagerar sig i för det blir ju ingen märkbar skillnad ändå.

Ta NATO t.ex. Hur hade någon kunnat förhindra det? Alla partier var ju med på det.
Eller under corona när Anders Tegnell blev ståthållare i Sverige.
Varför då? Vem hade valt honom?

Är ni fler som känner lika dant att ingenting spelar någon roll egentligen?
Vi går mot en mörk dystopisk framtid, med ofritt internet och big tech som kontrollerar allting.
Hur kan vi ens stoppa det? Det kan vi inte, för EU och Sverige vill inte stoppa det heller.
Senast redigerad av bithax 2026-04-29 kl. 08:22.
Citera
2026-04-29, 08:32
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag är fortfarande marxist, men har rätt mycket gett upp politik i praktiken. Svårt att känna engagemang för nån procent skatt hit eller dit när de stora besluten blir samma oavsett.
Citera
2026-04-29, 08:34
Avslutad
Så länge man inte röstar på något som flytande demokrati, som t.ex. Direktdemokraterna, så är man väl mest intresserad av skenet av att vilja något och att eventuellt kunna klaga på att någon annan gör något som man själv i princip inte alls önskar ha något inflytande på. Det är ju behändigt så sätt.
Citera
2026-04-29, 08:52
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Varför ska man bry sig om politik över huvud taget när man ändå inte kan påverka något i praktiken?
Männen, kvinnorna och de ickebinära i Skuggorna älskar svensken som "inte bryr sig om poletik".

Att va' "deplo1tiserad", är att ge walkover till Makten. Söndagen den 13:e september kommer de som bryr sig om våra telningars famntid att RÖSTA med valsedel.

Famntid; den tid det ta'r gå längs floden me'ns dom i riksdagen säjer dom famnar dig. Pol'tiken, tänkte jag mig så. Tolkningar, av rader av sedan länge framlidne poet i svart slängkappa & ditto kanna hr Bo Sett3rlind.
Citera
2026-04-29, 08:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag bryr mig inte om att din rubrik är felstavad, nöjd? Varför detta engagemang att man ska bli oengagerad? Det finns krafter som underblåser dem, varför hänga på dem? Idag är det som om vi alla har en ryggsäck av konspirationsteorier, och jag hatar dem. Big tech och Sverige "vill" vad, vad vill du. Fler vill säker som du, om du artikulerar det. Tex vill jag städa upp tidigare dåliga beslut i landet, och att inte moln i Kalifornien har allt om våra liv. Hellre att Sverige kunde ha ett eller flera moln för det. Men då är det förstås nån annan som tycker det är illa också. Varför inte ha en sån diskussion istället fär bara passivitet. Att alltfler illiterata och indoktrinerade har rösträtt är inte orsak nu till att ge upp, tvärtom.
Citera
2026-04-29, 09:20
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag bryr mig inte om att din rubrik är felstavad, nöjd?

För sent att ändra tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Big tech och Sverige "vill" vad, vad vill du.

Det spelar inte någon roll vad jag vill för våra härskare har redan bestämt vägen vi ska vandra. Detta slutar med att du ska logga in med bankid på Flashback. Det kommer ta tid, men det kommer att hända. När alla sociala medier blir som linkedin så upphör helt politisk debatt på nätet, för alla vet vem du är, och du representerar ditt företag överallt, och din chef kan ge dig sparken eller be dig ta bort kommentarer om du skriver fel saker.
Senast redigerad av bithax 2026-04-29 kl. 09:27.
Citera
2026-04-29, 09:35
Medlem
Känner igen mig i beskrivningen av ökat personligt välmående i korrelation med minskat politiskt engagemang.

Var i åratal upprörd och förfärad över bla invandringen. Tog upp mycket tid och energi.

När jag väl resignerade och faktiskt accepterade att det är "kört" och att så få andra verkade bry sig då bara släppte jag detta och fokuserade på mig själv och mina närmaste.

Efter ett år typ så försvann även mitt behov av nyheter. Från att ha varit nyhetsknarkare främst genom radio och TV så konsumerar jag knappt kanske en nyhetssändning i veckan och lite från radion om den råkar stå på i bakgrunden.

Summa summarum så mår jag mycket bättre nu mentalt då jag ej blir presenterad problem och bekymmer dagligen som jag ändå inte kan vare sig lösa eller egentligen inte har att göra med.
Citera
2026-04-29, 09:44
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan bithax

Citat:

Eftersom tråden ligger under Politik: Inrikes så tolkar jag det som att du har inrikesfokus, och inte vill diskutera politik per se, alltså som en mänsklig aktivitet.

Jag delar din inrikespolitiska uppgivenhet och ser den som att de filosofiska och ideoligska förmågorna hos valmanskåren är låga. Politiker saknar utbildning. Politiker saknar bildning. Men även gemene man saknar utbildning, bildning och har ett ointresse för filosofiska aspekter på både sitt liv och hur de vill ha samhällsutvecklingen. Jag uppfattar det som att människor är mer intresserade av konsumera och kolla på politik (och tycka om den) än att analysera och bidra med tänkvärda inspel. Alltså mer passivt än aktivt.

När jag ser inrikespolitikernas utspel just nu handlar det om att ge människor mer bidrag, få behålla mer av sin arbete och lön, och andras aspekter på ekonomiska resurser. Men de diskuterar inte den filosofiska aspekten på vad man ska göra av sitt liv och liknande. Jag tänker också på det när jag ser intervjuprogram i TV med politiker och inga journalister ställer filosofiska frågor. Utan alltid konkreta saker hur mycket vill ni höja/sänka koldioxidskatten, hur mycket vill ni ge i bidrag av de pengar som ni dragit in från människors arbete osv.

Det är en sorglig kader politiker och medborgare vi har. Jag tolkar det som ett resultat av bildningsföraktet som rått i Sverige sedan socialdemokraterna fick makten av medborgarna för 80-90 år sedan. Men också att alla åtta politiska parter och deras företrädare förordar samma socialdemokratiska politik. Inget parti säger att de vill avveckla den socialdemokratiska välfärdspolitiken, ingen vill överlåta till människor att göra vad de förmår av sina liv osv. Ingen politiker går till val med att säga att 10 % av lagarna måste tas bort för att ge människor frihet.

Kanske är det tydligaste exemplet på inrikespolitiskt bildningsförfall att människor tror att samhället och staten är samma sak?
Citera
2026-04-29, 10:22
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan bithax

Eftersom tråden ligger under Politik: Inrikes så tolkar jag det som att du har inrikesfokus, och inte vill diskutera politik per se, alltså som en mänsklig aktivitet.

Vad jag vet finns det ingen möjlighet att skapa generella politik trådar på flashbacks forum, utan de måste antingen handla om inrikes eller utrikes. Så jag kan inte diskutera politik som mänsklig aktivitet här.

Citat:
Jag delar din inrikespolitiska uppgivenhet och ser den som att de filosofiska och ideoligska förmågorna hos valmanskåren är låga. Politiker saknar utbildning. Politiker saknar bildning. Men även gemene man saknar utbildning, bildning och har ett ointresse för filosofiska aspekter på både sitt liv och hur de vill ha samhällsutvecklingen. Jag uppfattar det som att människor är mer intresserade av konsumera och kolla på politik (och tycka om den) än att analysera och bidra med tänkvärda inspel. Alltså mer passivt än aktivt.

När jag ser inrikespolitikernas utspel just nu handlar det om att ge människor mer bidrag, få behålla mer av sin arbete och lön, och andras aspekter på ekonomiska resurser. Men de diskuterar inte den filosofiska aspekten på vad man ska göra av sitt liv och liknande.

Exakt. Vad är meningen med allt ihopa? Att bli rik?
Vad vill sverige att vi som medborgare ska göra, utöver att betala skatt? Ingenting?
Det är en grej som jag också har tänkt på.

Och sen ogillar jag att man hela tiden tittar på svensk kultur och ser det som någonting omodernt.
Det är ändå vår kultur. Det där började man nog med redan på 70 talet när allt skulle vara brutalistiskt och modernt. Bort med det gamla, in med det nya. Inte för att det är bättre utan för förändringens skull.

Citat:
Jag tänker också på det när jag ser intervjuprogram i TV med politiker och inga journalister ställer filosofiska frågor. Utan alltid konkreta saker hur mycket vill ni höja/sänka koldioxidskatten, hur mycket vill ni ge i bidrag av de pengar som ni dragit in från människors arbete osv.

Det är en sorglig kader politiker och medborgare vi har. Jag tolkar det som ett resultat av bildningsföraktet som rått i Sverige sedan socialdemokraterna fick makten av medborgarna för 80-90 år sedan. Men också att alla åtta politiska parter och deras företrädare förordar samma socialdemokratiska politik. Inget parti säger att de vill avveckla den socialdemokratiska välfärdspolitiken, ingen vill överlåta till människor att göra vad de förmår av sina liv osv. Ingen politiker går till val med att säga att 10 % av lagarna måste tas bort för att ge människor frihet.

Nej det staplas hela tiden på mer regleringar och lagar. Men ingen kommer och säger, nu kastar vi all denhär skiten och gör om systemet så att det blir enkelt och lätt att förstå för alla.

T.ex. skatterna. I stället för alla avdrag, varför inte bara sänka skatten då över lag? Nej, det ska vara speciella undantag och avdrag för specifika saker hela tiden. Och systemet blir mer och mer komplicerat och svårare och svårare att navigera om du inte är expert. Vissa experter kan dra väldigt stor nytta av att de kan systemet, vet vilka bidrag man kan söka, vet vilka avdrag man kan göra osv.

Citat:
Kanske är det tydligaste exemplet på inrikespolitiskt bildningsförfall att människor tror att samhället och staten är samma sak?

Det kanske jag också faller för ibland, men landet är ju byggt av lag, och lagar stiftas av staten.
Sen kan man skita i lagarna och bara. Om fler gjorde det kanske de skulle ge upp. Ge upp med sopsortera kläder t.ex. för folk klarar inte av det? Folk skiter i det. Då blir det tandlöst. Man kan inte skicka polisen på alla som slänger en strumpa i soprona lixom.

Och det är lite där jag har landat. Jag följer skenhederligt lagar och förordningar. Men sådant som inte makes sense för mig, det skiter jag i, om jag kommer undan med det.

Och när man väl har landat i den inställningen att det handlar om mig och min famlij, kanske mina grannar, men jag skiter i staten Sverige, då börjar man också tänka att det spelar ingen roll om jag röstar på det ena eller andra. Politiken blir bara något som drabbar en, som en åskväder som man måste hantera.
Senast redigerad av bithax 2026-04-29 kl. 10:26.
Citera
2026-04-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Känner igen mig i beskrivningen av ökat personligt välmående i korrelation med minskat politiskt engagemang.

Var i åratal upprörd och förfärad över bla invandringen. Tog upp mycket tid och energi.

När jag väl resignerade och faktiskt accepterade att det är "kört" och att så få andra verkade bry sig då bara släppte jag detta och fokuserade på mig själv och mina närmaste.

Efter ett år typ så försvann även mitt behov av nyheter. Från att ha varit nyhetsknarkare främst genom radio och TV så konsumerar jag knappt kanske en nyhetssändning i veckan och lite från radion om den råkar stå på i bakgrunden.

Summa summarum så mår jag mycket bättre nu mentalt då jag ej blir presenterad problem och bekymmer dagligen som jag ändå inte kan vare sig lösa eller egentligen inte har att göra med.
ganska lik mig
Citera
2026-04-29, 12:20
Medlem
Citat:
Jag upplever att ju mindre jag argumenterar och engagerar mig i politik desto bättre mår jag.
Och landet går ju mot kaos ändå på ett eller annat sätt. Det handlar bara om att överleva, förse sig själv, se till att familjen mår bra, gå runt systemet om man kan.

Men det spelar ju absolut ingen roll vad man röstar på eller vad man engagerar sig i för det blir ju ingen märkbar skillnad ändå.

Ta NATO t.ex. Hur hade någon kunnat förhindra det? Alla partier var ju med på det.
Eller under corona när Anders Tegnell blev ståthållare i Sverige.
Varför då? Vem hade valt honom?

Är ni fler som känner lika dant att ingenting spelar någon roll egentligen?
Vi går mot en mörk dystopisk framtid, med ofritt internet och big tech som kontrollerar allting.
Hur kan vi ens stoppa det? Det kan vi inte, för EU och Sverige vill inte stoppa det heller.

Jag är intresserad 1 vecka vart 4de år. Sedan är detom du säger, djungelns lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Slocum

Samma, brukade nyhetsknarka mycket förr. Men orkar inte det längre, lägg 1 vecka vart 4de år och rösta. Det är vad man kan förvänta sig.

Fanns något som hette glada nyheter ett tag. Kanske fortfarande finns..
Citera
2026-04-29, 14:02
Medlem
Ilimitados avatar
Jag hade gärna sett att demokratin nedmonteras så att man får bort illusionen av att folket har makten. Först då kan man frigöra sig på riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in