2026-04-28, 21:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Var inte runt 2015-2019 det sämsta av två världar för kontorsjobb?

Tänker att under denna tid så jobbade man på plats 5 dagar i veckan (hemarbete förekom så gott som inte alls med undantag för om typ en unge hemma behövde vårdas eller dylikt), men samtidigt (möjligen lite tidigare än 2015) så var man väldigt "uppkopplad". Ang. det sistnämnda tänker jag att man hade jobbmobilen i fickan även på fritiden och kunde då läsa mejl osv., det förväntades även att man svarade på mejl kvällstid osv. så man bar liksom med sig jobbet även på fritiden och kunde inte koppla av.

Innan smartphones slog igenom så jobbade man ju på plats 5 dagar i veckan, men med betydligt lugnare tempo då tekniken inte var lika utrullad som idag. Tänker typ tidigt 2000-tal och tidigare. Man jobbade ofta med papper och penna istället för datorer, och hade inte tillgång till mejl utanför jobbet. En jobbmobil kunde man ju enbart ringa och smsa på, inte läsa mejl. Väl på plats så gick saker och ting i betydligt långsammare tempo, inte heller var världen lika globaliserad som idag då vissa möten mm. ibland behöver tas utanför arbetstid pga. tidszoner internationellt.

Från 2020 och framåt så slog det ju istället om till att man visserligen är uppkopplad och därmed jobbar med högre krav på sig, men man jobbar mycket hemifrån vilket underlättar på det sättet. Dvs. fokus ligger idag inte lika mycket på arbetstid utan mer på resultat.

Åren innan corona var ju lätt det sämsta av två världar för kontorsjobb, då man som sagt var på plats heltid men samtidigt ställdes inför de krav som digitaliseringen medförde?
Citera
2026-04-28, 21:25
Medlem
Jag är av samma uppfattning. Märkligt att corona behövdes för att inse att man faktiskt kan arbeta hemifrån och vissa gånger mer effektivt
Citera
2026-04-28, 21:35
Medlem
Det är väl därför man införde hemarbetet i skolorna, för att indoktrinera barnen till att det skulle vara normalt att ta med sig jobbet hem. I Frankrike är det tvärtom olagligt för arbetsgivare att kontakta sina anställda angående arbete utanför arbetstid, en fin tradition vi borde införa även här.
Citera
2026-04-28, 21:39
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
” Från 2020 och framåt så slog det ju istället om till att man visserligen är uppkopplad och därmed jobbar med högre krav på sig, men man jobbar mycket hemifrån vilket underlättar på det sättet. Dvs. fokus ligger idag inte lika mycket på arbetstid utan mer på resultat.”

Älskar detta. /rik konsult som jobbar hemma hela tiden
Citera
2026-04-28, 21:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Älskar detta. /rik konsult som jobbar hemma hela tiden

Samma här. Har inget problem med en uppkopplad arbetsvärld med höga krav på en om man själv kan styra sina dagar och jobba var man vill.

Men, med det sagt tror jag inte att 5 dagar i veckan på plats typ år 1990 var särskilt hemskt. Man hade ju även egna arbetsrum, inte öppna kontorslandskap. Skulle man införa 5 dagar i veckan på kontor idag så hade ju det varit en mardröm.
Citera
2026-04-28, 22:10
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Helvetet med aktivitetsbaserade kontorslandskap hade dock inte slagit igenom på mina arbetsplatser.
Citera
2026-04-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Samma här. Har inget problem med en uppkopplad arbetsvärld med höga krav på en om man själv kan styra sina dagar och jobba var man vill.

Men, med det sagt tror jag inte att 5 dagar i veckan på plats typ år 1990 var särskilt hemskt. Man hade ju även egna arbetsrum, inte öppna kontorslandskap. Skulle man införa 5 dagar i veckan på kontor idag så hade ju det varit en mardröm.

På den tiden var det standard med avskärmade ytor som kändes nästan som egna rum för ingenjörer på svenska industriföretag. Belysningen var dämpad och ljudnivån låg. Kaffet var äckligt.

Idag förväntas ingenjörer på de företag som återinfört RTO sitta på långbänk i öppet kontorlandskap med brusreducerande hörlurar. Lysrören i taket bränner på hemskast möjliga ljusspektrum och intensivt. Sätter man sig i ett mötesrum knackar en manager på efter fem minuter och säger: Du , jag måste ha rummet för ett möte.

Och så undrar de varför resultaten inte blir så bra.
Citera
2026-04-29, 10:55
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Var inte runt 2015-2019 det sämsta av två världar för kontorsjobb?

Tänker att under denna tid så jobbade man på plats 5 dagar i veckan (hemarbete förekom så gott som inte alls med undantag för om typ en unge hemma behövde vårdas eller dylikt), men samtidigt (möjligen lite tidigare än 2015) så var man väldigt "uppkopplad". Ang. det sistnämnda tänker jag att man hade jobbmobilen i fickan även på fritiden och kunde då läsa mejl osv., det förväntades även att man svarade på mejl kvällstid osv. så man bar liksom med sig jobbet även på fritiden och kunde inte koppla av.

Innan smartphones slog igenom så jobbade man ju på plats 5 dagar i veckan, men med betydligt lugnare tempo då tekniken inte var lika utrullad som idag. Tänker typ tidigt 2000-tal och tidigare. Man jobbade ofta med papper och penna istället för datorer, och hade inte tillgång till mejl utanför jobbet. En jobbmobil kunde man ju enbart ringa och smsa på, inte läsa mejl. Väl på plats så gick saker och ting i betydligt långsammare tempo, inte heller var världen lika globaliserad som idag då vissa möten mm. ibland behöver tas utanför arbetstid pga. tidszoner internationellt.

Från 2020 och framåt så slog det ju istället om till att man visserligen är uppkopplad och därmed jobbar med högre krav på sig, men man jobbar mycket hemifrån vilket underlättar på det sättet. Dvs. fokus ligger idag inte lika mycket på arbetstid utan mer på resultat.

Åren innan corona var ju lätt det sämsta av två världar för kontorsjobb, då man som sagt var på plats heltid men samtidigt ställdes inför de krav som digitaliseringen medförde?

Jag vet inte var du får dessa antaganden ifrån. Jag började jobba 2003 efter examen och arbetade hemifrån då och då, både vardagar och helger. Papper och penna var inte heller mer utbrett än vad det är nu, det var precis som nu på en laptop man arbetade. Istället för teamsmöten så hade man telefonmöten, både under arbetstid, kvällar och ibland helger.
Citera
2026-04-29, 19:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag vet inte var du får dessa antaganden ifrån. Jag började jobba 2003 efter examen och arbetade hemifrån då och då, både vardagar och helger.

Vad väldigt ovanligt med hemjobb före 2020, om du jobbade hemma kvällar och helger innan dess kan jag förstå men då var det ju utanför arbetstid liksom.

På de ställen jag var innan 2020 så var normen 5 dagar i veckan på plats, det kunde vara ok att vara hemma vid "särskilda skäl", typ att man väntade på hantverkare eller hade sjukt barn hemma. Men att gå på jobbintervju och fråga om det ok att jobba hemma 2-3 dar i veckan hade nog resulterat i ett stort frågetecken.

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Papper och penna var inte heller mer utbrett än vad det är nu, det var precis som nu på en laptop man arbetade. Istället för teamsmöten så hade man telefonmöten, både under arbetstid, kvällar och ibland helger.

Nja, alla hade ju inte laptops och framförallt inte smartphones typ år 2000 och tidigare. Främst smartphones har ju lett till en kultur att alltid vara uppkopplad då man kan läsa mejl i mobilen, tidigare så lämnade man ju faktiskt jobbet på jobbet och gick hem.
Citera
2026-04-29, 23:18
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ingen skillnad på 2005 och 2015 skulle jag säga. Jobbet gjordes med dator och "alla" hade jobbtelefon. Om man är så dum att man svarar på telefon/mail utanför arbetstid så får man skylla sig själv. Hade en arbetsgivare som krävde det och kan säga att jag inte nlev långvarig på den arbetsplatsen.

2015 var inte sämre eller bättre än 2005 och tiden innan mobiltelefonen var värdelöst då det var svårt att få tag på folk och om man inte varit på kontoret på en dag eller två hade man en gedigen hög med papper med noteringar på folk som hade sökt en.
Citera
2026-05-03, 13:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Ingen skillnad på 2005 och 2015 skulle jag säga. Jobbet gjordes med dator och "alla" hade jobbtelefon. Om man är så dum att man svarar på telefon/mail utanför arbetstid så får man skylla sig själv. Hade en arbetsgivare som krävde det och kan säga att jag inte nlev långvarig på den arbetsplatsen.

Stor skillnad i och med att smartphones rullades ut under denna period. År 2005 hade man ju mobiler som man enbart kunde ringa och smsa på. Samtal kunde man i och för sig få utanför arbetstid men mejl kunde enbart läsas på jobbdatorn, så om det inte var något extremt akut så såg man inte ärendet förrän man var där nästa gång. Sen så tog ju inte alla ens med sig jobbmobilerna hem heller.

Smartphone-kulturen med möjlighet att läsa mejl i mobilen är nog den största anledningen till att jobb och fritid har blandats mer nu än förr, tidigare var världen inte lika digitaliserad som idag med följd att saker gick långsammare samt att tillgängligheten inte var lika hög.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
2015 var inte sämre eller bättre än 2005 och tiden innan mobiltelefonen var värdelöst då det var svårt att få tag på folk och om man inte varit på kontoret på en dag eller två hade man en gedigen hög med papper med noteringar på folk som hade sökt en.

Jo fast skillnaden då var ju att man fick en break när man väl gick hem. Dvs. man behövde ju inte gå och tänka på jobbet på fritiden. Plus, tempot var lägre med lägre krav på leverans och framförallt inte samma korta svarstider som idag.
Citera
2026-05-03, 15:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om du förväntas att arbeta gratis så ska du byta jobb.
Citat:
Stor skillnad i och med att smartphones rullades ut under denna period. År 2005 hade man ju mobiler som man enbart kunde ringa och smsa på. Samtal kunde man i och för sig få utanför arbetstid men mejl kunde enbart läsas på jobbdatorn, så om det inte var något extremt akut så såg man inte ärendet förrän man var där nästa gång. Sen så tog ju inte alla ens med sig jobbmobilerna hem heller.

Smartphone-kulturen med möjlighet att läsa mejl i mobilen är nog den största anledningen till att jobb och fritid har blandats mer nu än förr, tidigare var världen inte lika digitaliserad som idag med följd att saker gick långsammare samt att tillgängligheten inte var lika hög.

Jo fast skillnaden då var ju att man fick en break när man väl gick hem. Dvs. man behövde ju inte gå och tänka på jobbet på fritiden. Plus, tempot var lägre med lägre krav på leverans och framförallt inte samma korta svarstider som idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in