2026-04-28, 19:57
Medlem
Min Subaru har börjat dött när det är kallt ute.
Hänt 3 gånger nu på tidiga mornar när det är extra kallt ute, startar den, går bra på tomgång kan stå länge. Men när jag börjar köra så dör den efter typ 50-100 meter, och går då inte starta förens till jag väntat typ 3 minuter. Och efter den starten så går den som den ska..
Är det 8-10 grader ute så går den utan problem?.

Gäller en Subaru Outback 2.5 bensin 2005.
Automatlåda
Inga felkoder finns.
Citera
2026-04-28, 20:23
Medlem
Crabbofixs avatar
nu har vi chansen, google ai mot flashback, vem har rätt?

google ai säger:

Möjliga orsaker och åtgärder:
Bränslesystemet (Fukt/Is): Kallt väder kan frysa kondens i bränsleledningen. Prova att hälla i k-sprit (t.ex. K-Sprit) i tanken för att binda fukten.
Rengöring av MAF-sensor och Spjällhus: En smutsig luftmassamätare (MAF) ger fel värden vid kyla. Rengör med avsedd CRC MAF-rengöring. Rengör även spjällhuset.
Temperaturgivare (ECT): En felaktig motortemperaturgivare kan lura motorstyrningen att tro att motorn är varm, vilket ger för mager blandning vid kallstart, vilket leder till att motorn dör.
Batteri och Jordpunkter: Även om startmotorn går, kan spänningsfall störa elektroniken. Kontrollera batteriets skick och rengör jordpunkter.
Citera
2026-04-28, 20:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det skulle kunna vara bränslepumpen.

Jag hade en legacy som dog ibland när det var kallt, jag hörde att bränslepumpen inte gick, om jag slog av och på tändningen några gånger startade den. Jag bytte pump sedan gick bilen.

Hör du om pumpen går? Den sitter under baksätet till höger, man ska höra hur den surrar när man vrider på tändningen.
Citera
2026-04-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det skulle kunna vara bränslepumpen.

Jag hade en legacy som dog ibland när det var kallt, jag hörde att bränslepumpen inte gick, om jag slog av och på tändningen några gånger startade den. Jag bytte pump sedan gick bilen.

Hör du om pumpen går? Den sitter under baksätet till höger, man ska höra hur den surrar när man vrider på tändningen.
Den startar alltid, och tomgång går den på alltid. De är när jag lägger i driven och börjar köra. Lägger av och sen väntar ja 3 minuter startar och då går den hela tiden. Väldigt skumt
Citera
2026-04-29, 12:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NzzN
Den startar alltid, och tomgång går den på alltid. De är när jag lägger i driven och börjar köra. Lägger av och sen väntar ja 3 minuter startar och då går den hela tiden. Väldigt skumt

Ja, men kan du höra om pumpen går under dessa tre minuter då bilen inte vill starta?
Citera
2026-04-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ja, men kan du höra om pumpen går under dessa tre minuter då bilen inte vill starta?
Mycket riktigt, i morse blev det lika. Pumpen går inte då när detta händer.. tack, men kollade lite snabbt kommer man inte åt den under baksätet som på andra bilar?
Citera
2026-04-29, 17:28
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Mycket riktigt, i morse blev det lika. Pumpen går inte då när detta händer.. tack, men kollade lite snabbt kommer man inte åt den under baksätet som på andra bilar?

Jo, det gör man, men jag vill minnas att man måste öppna en lucka i plåt som sitter med några skruvar för att komma åt tankarmaturen. Det är kanske fem år sedan jag bytte.

Lossar du baksätet får du visshet i frågan.
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Citat:
Jo, det gör man, men jag vill minnas att man måste öppna en lucka i plåt som sitter med några skruvar för att komma åt tankarmaturen. Det är kanske fem år sedan jag bytte.

Lossar du baksätet får du visshet i frågan.
Köpte du en ny pump?
Ja hittar bara begagnat..
Citera
Igår, 17:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Köpte du en ny pump?
Ja hittar bara begagnat..

Jo, jag köpte ny pump. Nu var det iofs minst fem år sedan jag gjorde det, men jag hittade en till din bil på autodoc.

https://www.autodoc.se/rms/22274554#branslepump
Citera
Idag, 21:26
Medlem
Citat:
Jo, jag köpte ny pump. Nu var det iofs minst fem år sedan jag gjorde det, men jag hittade en till din bil på autodoc.

https://www.autodoc.se/rms/22274554#branslepump
Det där är någon universal. Inte den som sitter i tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in