2026-04-28, 15:53
Medlem
Hej vänner

Har knåpat ihop en årsredovisning för ett AB och autogenereringen ger -0,5kr i årsomsättning.
Är detta godtagbart? Det borde vara 0 kan jag tycka.

Jag har ett inaktivt företag där det för närvarande är få transaktionershändelser per år och ingen omsättning senaste verksamhetsåret.

Har kontrollerat bokföringen och den stämmer och har använt mig av årsredovisning online för att göra en årsredovisning (vilket jag gjort flertalet gånger tidigare).

Anledningen till omsättningen på -0,5kr (alltså negativ) härleds till någon öresutjämning i bokföringen.
Ska jag rätta detta manuellt till 0kr eller går det att skicka in det som det är?
Gissar risk finns att bolagsverket har synpunkter, men om jag korrigerar i redovisningen kan det bli fel som fortplantar sig...
Några råd?
Citera
2026-04-28, 19:11
Medlem
Sätt det till 0 i årsredovisningen. Rör inte bokföringen om den stämmer, utan justera bara presentationen (alt. klassificera bort det från omsättning till övrigt).

Bolagsverket kommer inte stoppa det, men snyggast är 0 kr.
Citera
2026-04-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Sätt det till 0 i årsredovisningen. Rör inte bokföringen om den stämmer, utan justera bara presentationen (alt. klassificera bort det från omsättning till övrigt).

Bolagsverket kommer inte stoppa det, men snyggast är 0 kr.
Årsredovisningen bygger väl på bokföringen? Är det inte lurendrejeri om han fipplar bort 0,5kr??
Citera
2026-04-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Årsredovisningen bygger väl på bokföringen? Är det inte lurendrejeri om han fipplar bort 0,5kr??
Ja du får väl anmäla detta till Ekobrottsmyndigheten
Citera
2026-04-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ja du får väl anmäla detta till Ekobrottsmyndigheten
De kommer döma mig
Citera
2026-04-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Hej vänner

Har knåpat ihop en årsredovisning för ett AB och autogenereringen ger -0,5kr i årsomsättning.
Är detta godtagbart? Det borde vara 0 kan jag tycka.

Jag har ett inaktivt företag där det för närvarande är få transaktionershändelser per år och ingen omsättning senaste verksamhetsåret.

Har kontrollerat bokföringen och den stämmer och har använt mig av årsredovisning online för att göra en årsredovisning (vilket jag gjort flertalet gånger tidigare).

Anledningen till omsättningen på -0,5kr (alltså negativ) härleds till någon öresutjämning i bokföringen.
Ska jag rätta detta manuellt till 0kr eller går det att skicka in det som det är?
Gissar risk finns att bolagsverket har synpunkter, men om jag korrigerar i redovisningen kan det bli fel som fortplantar sig...
Några råd?
Om jag inte missminner mig skall summor i skattesammanhang trunkeras, alltså inte avrundas. Därmed blir det just 0 kronor.
Citera
2026-04-30, 14:59
Medlem
laxsills avatar
Om du inte har någon omsättning men en öresavrunding på 50 öre så flytta avrundningen antingen till ett kostnadskonto eller koppla bara om 3740 till kostnadssidan i bokslutsprogrammet.
Citera
2026-05-01, 13:51
Medlem
Tack för tipsen allihop, jag ska kolla på att "snygga till det" enligt några av era förslag och se om det fungerar
Citera
2026-05-01, 15:46
Medlem
Citat:
Tack för tipsen allihop, jag ska kolla på att "snygga till det" enligt några av era förslag och se om det fungerar
Skatteunderlag anges städse i hela kronor. Detta då med trunkering.
Citera
2026-05-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skatteunderlag anges städse i hela kronor. Detta då med trunkering.

Ja, jag tyckte också det var konstigt att Årsredovisning Online "gjorde som det gjorde"...

Du menar med kommentaren ovan alltså att föreslå att jag avrundar omsättningen i årsredovisningen från "-0,5kr" (alltså negativ omsättning) till +-0kr rakt av?

Alternativet är ju som någon sa ovan att lägga in en inkomst på 0,5kr som öres- och kronutjämning dvs lägga in en intäkt på +0,5 kronor, och sedan läsa in bokföringen igen, men risken är ju att autogenereringen av balansräkning etc nästa verksamhetsår blir fel... vilket man ju kan lösa med en öres- och kronutjämning i bokföringen året därpå igen för att få balansräkningen på öret rätt?
Citera
2026-05-02, 00:23
Medlem
Citat:
Ja, jag tyckte också det var konstigt att Årsredovisning Online "gjorde som det gjorde"...

Du menar med kommentaren ovan alltså att föreslå att jag avrundar omsättningen i årsredovisningen från "-0,5kr" (alltså negativ omsättning) till +-0kr rakt av?

Alternativet är ju som någon sa ovan att lägga in en inkomst på 0,5kr som öres- och kronutjämning dvs lägga in en intäkt på +0,5 kronor, och sedan läsa in bokföringen igen, men risken är ju att autogenereringen av balansräkning etc nästa verksamhetsår blir fel... vilket man ju kan lösa med en öres- och kronutjämning i bokföringen året därpå igen för att få balansräkningen på öret rätt?
Som sagt, ingenstans i skatteredovisningar eller deklarationer anges ören. Absolut enklast trunkera beloppet till noll.
Citera
2026-05-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som sagt, ingenstans i skatteredovisningar eller deklarationer anges ören. Absolut enklast trunkera beloppet till noll.

Tack för engagemanget, ska sätta mig, göra detta, och kontrollräkna allt en gång till ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in