Igår, 15:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Höjt barnbidrag med 500 kronor från i juni och höjt bostadsbidrag.
Det föreslår Vänsterpartiet i sin vårbudgetmotion.

Nu är det hyresgästernas och barnfamiljernas tur, säger partiets ekonomiskpolitiska talesperson Ida Gabrielsson.

Vänsterpartiet lägger 7,3 miljarder kronor i sin vårbudgetmotion på att höja barnbidraget under 2026.

Citat:
Fakta: Stora satsningar i V:s vårbudgetmotion 2026

Höjt barnbidrag (juni–december): 7,3 miljarder kronor (mdr)
Utökat bostadsbidrag och bostadstillägg: 2,4 mdr
Sänkta avgifter i kollektivtrafiken: 4,5 mdr
Bränslekompensation till hushåll (maj–juli): 2,5 mdr
Satsningar på laddinfrastruktur: 1,25 mdr
Elbilspremie: 1,15 mdr

Vänstern vill ha höjda bidrag lite här och där.
Var har de tänkt ta pengarna ifrån?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260428-vansterbudget1-41db5fc4/v-vill-hoja-barnbidraget-med-500-kronor
Citera
Igår, 15:45
Medlem
ransoneras avatar
Många vill innan valdagen, dvs. Valfläsk.
Citera
Igår, 15:45
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vänstern vill ha höjda bidrag lite här och där.
Var har de tänkt ta pengarna ifrån?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260428-vansterbudget1-41db5fc4/v-vill-hoja-barnbidraget-med-500-kronor
Det framgår av artikeln du själv länkar till:

Citat:
Totalt uppgår partiets förslag i vårbudgetmotionen till drygt 15 miljarder kronor. Enligt V går allt att finansiera genom en bankskatt.

Bankerna gör stora övervinster, jag tror att det skulle kunna täckas helt. Annars har vi också minskat rutavdrag i vår budget, om det inte skulle täcka, säger Gabrielsson.
Citera
Igår, 15:47
Medlem
Lätt att lägga en budget som inte går igenom.
Citera
Igår, 15:49
Medlem
zombie-nations avatar
Stockdumt. Ta bort barnbidraget istället.
Citera
Igår, 15:57
Medlem
Riksreptilens avatar
Den utökade bankskatten fungerar fint på Nordea som flydde till Helsingfors med huvudkontoret senast det var aktuellt att hyvla lite på deras vinster?
Citera
Igår, 15:57
Medlem
revodnebs avatar
Så vänstern vill lägga en bankskatt som sen du och jag och även barnfamiljerna får betala genom att bankerna höjer sina avgifter?
Citera
Igår, 15:59
Medlem
NyaHenriksss avatar
Vill höja innebär att dom får igenom hela sin budget, det kommer inte hända.
Många partier flashar med vad dom VILL göra men det hamnar alltid med att dom kohandlar med andra partier.
Så om V får 51% av rösterna, vilket vi alla vet att som inte får… behöver jag utveckla mer?
Citera
Igår, 16:02
Medlem
Ständigt dessa baaarn. Bostadsbidrag går ju till barnfamiljer (och unga) också. Frågan är om de med bostadstillägg menar det som sjukpensionärer i alla åldrar kan få, och/eller det som ålderspensionärer kan få, eller om det finns något mer bostadstillägg som bara är rikttat till baaarnfamiljer (eller unga)?

Alltså, hyrorna har ju ökat så mycket mer än lönerna att det är tufft för många hyresgäster. Men i retoriken låter det som att det bara är baaarnfamiljer som kan ha det ekonomiskt svårt.

Det här vinner ni inte min röst på, Vänsterpartiet!
Citera
Igår, 16:05
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Många förmögna i Sverige, med tiotals och hundratals miljoner i tillgångar, betalar så gott som ingen skatt för sina exklusiva boenden.

Där finns säkerligen massor med miljarder att plocka årligen.

Idag är det vanliga arbetare som betalar mest skatt på sitt boende, och de förmögna i tex Danderyd som betalar minst.
Citera
Igår, 16:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Stockdumt. Ta bort barnbidraget istället.
Det var väl på förslag att barnbidrag bara skulle vara för två barn och det tredje blir inget bidrag för och det anser jag är en väldigt bra idé, frågan är bara vart jag läste det förslaget det är ju ett tag sedan
Citera
Igår, 16:11
Medlem
Bättre de slopar Barnbidraget och fixar Gratis förskola och fritids.

Jag får in 1320 kr eller var det är.. 1300 kr går till Förskola för min dotter.

Pengar in och ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in