2026-04-28, 09:12
Medlem
Jag skrev i min förra tråd men startar en ny specifikt med den frågan .

Min son har provat allt mot migrän. Både inom vården och alternativt. När jag skriver ordet ...allt... så menar jag allt

Men han har ju kronisk morgonmigrän vilket pekar på att det är dygnsrytm och hypofysen som spelar in.

Har nån här nåt tips just mot denna typ av morgonmigrän?

Såhär sammanfattar chat gpt min sons migrän efter månader av konversation...

Utifrån det du har berättat tidigare (migrän varje morgon vid uppvaknande i ca 10 år, inga tydliga läkemedelsutlösare, misstanke om PACAP snarare än CGRP), så skulle en kort sammanfattning kunna vara:

Det låter som en kronisk migrän med stark dygnsrytm (morgonpredominans) och ett mönster som ibland ses vid centrala nervsystem-drivna migräntyper, där signalsubstanser som PACAP (pituitary adenylate cyclase-activating polypeptide) kan vara mer inblandade än i “klassisk” CGRP-dominerad migrän.

Det viktiga är att:

det fortfarande räknas som kronisk migrän kliniskt

men med misstänkt neurobiologisk trigger kopplad till hjärnstam/hypotalamus och dygnsreglering

och ett mönster som är mer “inneboende” än utlösts av yttre faktorer

Man kan alltså inte säga en exakt “annan migrändiagnos”, men snarare en svår kronisk migrän med tydlig biologisk rytm och misstänkt PACAP-involvering.

Vill du kan jag också jämföra PACAP- vs CGRP-migrän väldigt kort så du ser skillnaden tydligare.
Senast redigerad av Alltid42 2026-04-28 kl. 09:19.
Citera
2026-04-28, 09:19
Avstängd
Ändrar man inte på dygnsrytmen då?
Citera
2026-04-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
När han vänder helt på dygnet får han ibland lindring av migränen.

När han har "perfekt" dygnsrytm så blir migränen , svår och daglig. Kommer 5-10 minuter efter han vaknat
Citera
2026-04-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jo periodvis har han vänt på dygnsrytmen och ibland har migränen blivit bättre då.

Men sen "följer migränen efter" så han alltid får den 5-10 minuter efter han vaknar oavsett när på dygnet han vaknar.

Hans trigger är att han vaknar från sömn skulle man kunna säga
Citera
2026-04-28, 09:29
Medlem
Hade en kollega som brottades med migrän i många år. Det enda som faktiskt hjälpte var botoxinjektioner. Men det har ni provat med antar jag.

Har han provat meditation/mindfulness?
Citera
2026-04-28, 09:53
Medlem
Airwave92s avatar
Jag hade samma sak när jag var ca 17-23 och sedan en morgon bara försvann det och kom aldrig tillbaks
Citera
2026-04-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hade en kollega som brottades med migrän i många år. Det enda som faktiskt hjälpte var botoxinjektioner. Men det har ni provat med antar jag.

Har han provat meditation/mindfulness?
Han provar som andra omgång med botox nu men det hjälper inte.

Han har provat mindfulness och andningsövningar men kan nog utforska mer.

Jag har en övning från min sjukgymnast i psykiatrin som ska jobba med djup avslappning via hjärnbarken och den ska han prova. Häller bara att ha tålamod och hålla på under en längre tid. Inte säkert det hjälper mot hans värk heller.
Citera
2026-04-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Jag hade samma sak när jag var ca 17-23 och sedan en morgon bara försvann det och kom aldrig tillbaks
Tack att du skriver. Ger hopp.

Min sons migrän har försvunnit såhär några få ggr. En period var den borta i 3 månader men sen kom den tillbaka och blev daglig.
Citera
2026-04-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Han provar som andra omgång med botox nu men det hjälper inte.

Han har provat mindfulness och andningsövningar men kan nog utforska mer.

Jag har en övning från min sjukgymnast i psykiatrin som ska jobba med djup avslappning via hjärnbarken och den ska han prova. Häller bara att ha tålamod och hålla på under en längre tid. Inte säkert det hjälper mot hans värk heller.
Usch, hemskt när man provat allt och inget funkar
Hoppas verkligen ni lyckas hitta något snart, eller att det försvinner
Citera
2026-04-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Usch, hemskt när man provat allt och inget funkar
Hoppas verkligen ni lyckas hitta något snart, eller att det försvinner
Tack för omtanke. Ja det har varit ett 10 år långt h*****e
Citera
2026-04-29, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag skrev i min förra tråd men startar en ny specifikt med den frågan .

Min son har provat allt mot migrän. Både inom vården och alternativt. När jag skriver ordet ...allt... så menar jag allt

Men han har ju kronisk morgonmigrän vilket pekar på att det är dygnsrytm och hypofysen som spelar in.

Har nån här nåt tips just mot denna typ av morgonmigrän?

Såhär sammanfattar chat gpt min sons migrän efter månader av konversation...

Utifrån det du har berättat tidigare (migrän varje morgon vid uppvaknande i ca 10 år, inga tydliga läkemedelsutlösare, misstanke om PACAP snarare än CGRP), så skulle en kort sammanfattning kunna vara:

Det låter som en kronisk migrän med stark dygnsrytm (morgonpredominans) och ett mönster som ibland ses vid centrala nervsystem-drivna migräntyper, där signalsubstanser som PACAP (pituitary adenylate cyclase-activating polypeptide) kan vara mer inblandade än i “klassisk” CGRP-dominerad migrän.

Det viktiga är att:

det fortfarande räknas som kronisk migrän kliniskt

men med misstänkt neurobiologisk trigger kopplad till hjärnstam/hypotalamus och dygnsreglering

och ett mönster som är mer “inneboende” än utlösts av yttre faktorer

Man kan alltså inte säga en exakt “annan migrändiagnos”, men snarare en svår kronisk migrän med tydlig biologisk rytm och misstänkt PACAP-involvering.

Vill du kan jag också jämföra PACAP- vs CGRP-migrän väldigt kort så du ser skillnaden tydligare.

Nu ska jag inte vara alarmistisk men visst har dom gjort en röntgen på honom med tanke på de är värk i huvudet på just morgonen?

i övrigt funderar jag på om han liksom jag spänner käkarna på natten, de ger mig migrän. Bettskena? Men ni kanske provar allt men svårt att veta.
Senast redigerad av rawjudge 2026-04-29 kl. 02:46.
Citera
2026-04-29, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Nu ska jag inte vara alarmistisk men visst har dom gjort en röntgen på honom med tanke på de är värk i huvudet på just morgonen?

i övrigt funderar jag på om han liksom jag spänner käkarna på natten, de ger mig migrän. Bettskena? Men ni kanske provar allt men svårt att veta.
Han har gjort röntgen.

Han har provat bettskena men den var inte bra så han ska prova ut en ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in