Citat:
Ursprungligen postat av
Goobleyzook
Samma här, men jag cyklade nog en del fritt även som sexåring. Till skolan gick jag, hela grundskolans nio år, utan vuxens sällskap och aldrig skjutsad. På alla ställen jag bodde från norr till söder. Men det är personligt. Jag upplever att artikeln stämmer rätt väl, barn som inte leker utan en inhägnad kommunal lekplats, övervakad av vuxna. Ytan barn rör sig på har minskat riktigt dramatiskt sedan 50-talet. Givetvis får det konsekvenser, särskilt sociala tror jag.
Jo, skolan var nog lite av en brytpunkt. För mig var där inte mycket "inhägnader" att tala om, det var bara det att innan man började skolan så var det helt enkelt inte lika mycket som lockade en iväg så långt. Här är det förstås också som någon annan nämnt nog skillnad på var man växt upp. Men samtidigt skall man ju inte tro att om man växt upp på bonna-landet så innebär ju stor aktions-radie inte per automatik att det är stora ytor man har att leka på. Trots att du rör dig upp till en km hemmifrån så kan det röra sig om tomten och en grusväg du har att röra dig på.
Med tanke på att de presenterar så upplösta siffror så skulle det vara intressant att veta lite mer precist hur de har kommit fram till just dessa siffror. Min gissning är att de snarare tagit siffror ur luften, kanske baserat på någon uppskattad/gissad aktionsradie i kvadrat gånger pi (aldeles oaktat ifall där inom denna låg hav, inhägnat militärområde, eller något ginnungagap).
Jag har en känsla över att det inte är något successivt som hänt heller. Jag tänker att den där successiva förändringen är rent av uppdiktad. Som sagt där var lite av inhägnader att tala om när jag var liten. Jag kommer inte ihåg om de var uttalade, men "stora vägen" korsade jag nog inte ensam vid den åldern. Jag har en känsla av att det snarare är fler och fler som inskränkt sina barn på ett paranoit sätt.
Samtidigt kan ju fria skolvalet kan ha satt sina käppar i hjulet. När jag växte upp blev man placerad i en skola som låg nära tillhands, men nu kan man ju välja en "bättre finare skola" fyra mil bort och då blir man ju tvungen att skjutsa barnen och kanske då blir detta en norm att man skall skjutsas hit och dit.