2026-04-27, 19:00
Medlem
Läste en debattartikel på Aftonbladet som jag tror är viktig på många olika plan. Hur barns rörelsefrihet har begränsats mycket starkt, från 2,6 miljoner kvadratmeter 1955 till bara typ en villtomt 2,6 tusen m2 idag.

Citat:
*Åsa, 7 år 1955, 2 626 748 m2.
*Jonas, 7 år 1976, 472 345 m2.
*Fanny, 7 år 2003, 54 944 m2.
*Frej, 6 år 2025, 2 635 m2.
Det är hisnande siffror.

Barn idag har mindre rörelsefrihet än en ekologisk kossa!
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0pvVVA/ditt-barns-rorelsefrihet-mindre-an-betande-kor

Konsekvenser? Förmågor att möta främmande människor? Förmågor att hantera skit som händer?

Jag är närmare 60, kan konstatera att vi aldrig haft det bättre än idag, men idag är alla rädda.
Citera
2026-04-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Läste en debattartikel på Aftonbladet som jag tror är viktig på många olika plan. Hur barns rörelsefrihet har begränsats mycket starkt, från 2,6 miljoner kvadratmeter 1955 till bara typ en villtomt 2,6 tusen m2 idag.

Barn idag har mindre rörelsefrihet än en ekologisk kossa!
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0pvVVA/ditt-barns-rorelsefrihet-mindre-an-betande-kor

Konsekvenser? Förmågor att möta främmande människor? Förmågor att hantera skit som händer?

Jag är närmare 60, kan konstatera att vi aldrig haft det bättre än idag, men idag är alla rädda.

Jag gissar att de överskattar ytan. Rent spontant tänker jag att man helt enkelt gjort någon slags skattning på hur långt ifrån hemmet man begav sig vilket kanske är en rättvisande siffra, men samtidigt så är det rätt troligt att det rörde sig om tätbebyggt område och då skall ju andras trädgårdar och isht inne i folks bostäder räknas bort. Har de gjort det?

En annan konsekvens är ju rent fysisk aktivitet. Att röra sig över stora ytor betyder ju ofrånkomligen att man rör på sig.

Sen på tal om det så kan ju en relevant fråga vara vem som sätter gränserna här? Du behöver ju inte många kvadratmeter för att sitta och leka med din mobil. Kan alltså vara ren lättja från barnets sida.
Citera
2026-04-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag gissar att de överskattar ytan. Rent spontant tänker jag att man helt enkelt gjort någon slags skattning på hur långt ifrån hemmet man begav sig vilket kanske är en rättvisande siffra, men samtidigt så är det rätt troligt att det rörde sig om tätbebyggt område och då skall ju andras trädgårdar och isht inne i folks bostäder räknas bort. Har de gjort det?

En annan konsekvens är ju rent fysisk aktivitet. Att röra sig över stora ytor betyder ju ofrånkomligen att man rör på sig.

Sen på tal om det så kan ju en relevant fråga vara vem som sätter gränserna här? Du behöver ju inte många kvadratmeter för att sitta och leka med din mobil. Kan alltså vara ren lättja från barnets sida.
Jag tror tvärt om att de underskattar ytan.

Forskar i mitt minne.. När jag var sju år gammal så cyklade jag, rörde mig över många kilometer. Vid ca tio år handlade det om uppemot en mil. Vid 15 och mopeden var det många mil. Vid 18 och körkort och bil, hela landet, från skåne till norrbotten. Är närmare 60 idag. Men fastna bakom skärmar, har bara skett ibland under väldigt vuxen ålder.

Men vad har det lett till, gällande interaktionen med andra människor? Dejting? Osv..
Citera
2026-04-27, 20:29
Medlem
Citat:
Jag tror tvärt om att de underskattar ytan.

Forskar i mitt minne.. När jag var sju år gammal så cyklade jag, rörde mig över många kilometer. Vid ca tio år handlade det om uppemot en mil. Vid 15 och mopeden var det många mil. Vid 18 och körkort och bil, hela landet, från skåne till norrbotten. Är närmare 60 idag. Men fastna bakom skärmar, har bara skett ibland under väldigt vuxen ålder.

Men vad har det lett till, gällande interaktionen med andra människor? Dejting? Osv..

När jag var sju så började jag skolan, men vi talade om sexåringar här. Att du vid 18 år hade körkort och kunde köra hur du ville utan att ha mamma med dig spelar i sammanhanget ringa roll.

Såvitt jag minns så var det mer i skolåldern som man började röra sig över större avstånd.

Men det jag menar är att stor del av det området du rörde dig i ju kan ha varit täckt med tomter som inte ingår i området du rör dig på på egen hand.
Citera
2026-04-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
När jag var sju så började jag skolan, men vi talade om sexåringar här. Att du vid 18 år hade körkort och kunde köra hur du ville utan att ha mamma med dig spelar i sammanhanget ringa roll.

Såvitt jag minns så var det mer i skolåldern som man började röra sig över större avstånd.

Men det jag menar är att stor del av det området du rörde dig i ju kan ha varit täckt med tomter som inte ingår i området du rör dig på på egen hand.
Samma här, men jag cyklade nog en del fritt även som sexåring. Till skolan gick jag, hela grundskolans nio år, utan vuxens sällskap och aldrig skjutsad. På alla ställen jag bodde från norr till söder. Men det är personligt. Jag upplever att artikeln stämmer rätt väl, barn som inte leker utan en inhägnad kommunal lekplats, övervakad av vuxna. Ytan barn rör sig på har minskat riktigt dramatiskt sedan 50-talet. Givetvis får det konsekvenser, särskilt sociala tror jag.
Citera
2026-04-27, 21:32
Medlem
Jag tror att man även måste skilja på stad och landsbygd, tänker nu riktig landsbygd, de uppväxt på aktiv bondgård. De senare har som barn rört sig över enorma ytor och troligen även umgåtts betydligt mer över generationsgränser än de i stan. Uppväxt sätter spår..
Citera
2026-04-27, 21:51
Medlem
zombie-nations avatar
Jag kollade in där vi bodde när jag var 7. Jag tyckte jag rörde mig jättelångt men inser att jag cyklade omkring inte ens 1 km bort, cyklade runt runt i samma område. För mig var det långt. Men vi gick eller cyklade till kompisar och det kunde väl vara 1,5 km max. Skulle man till en kompis längre bort fick man skjuts. Det dröjde nog till jag var 10-11 som jag började ta mycket längre lovar. Iofs hände det att vi barn på 7 år åkte skidor i skogen och då höll vi oss inte på samma sätt på hemmaplan. Men max 3 km bort, men då samtidigt att ingen hade koll på oss alls. Men detta var inte alls lika ofta som runtcyklandet. Men också att man blev satt på bussen när man var 5-6 år, men då fanns det en vuxen som satte en på bussen och en vuxen som hämtade. Man hade noll egetansvar i det, den vuxne som hämtade stod på hållplatsen och sa att jag ska hämta ett barn (ifall man inte själv kände igen sig).
Citera
2026-04-27, 23:05
Medlem
Crabbofixs avatar
tror inte dom räknat in hur mycket man rör sig i super mario och zelda och gta och sånt
Citera
2026-04-27, 23:32
Medlem
Citat:
Samma här, men jag cyklade nog en del fritt även som sexåring. Till skolan gick jag, hela grundskolans nio år, utan vuxens sällskap och aldrig skjutsad. På alla ställen jag bodde från norr till söder. Men det är personligt. Jag upplever att artikeln stämmer rätt väl, barn som inte leker utan en inhägnad kommunal lekplats, övervakad av vuxna. Ytan barn rör sig på har minskat riktigt dramatiskt sedan 50-talet. Givetvis får det konsekvenser, särskilt sociala tror jag.

Jo, skolan var nog lite av en brytpunkt. För mig var där inte mycket "inhägnader" att tala om, det var bara det att innan man började skolan så var det helt enkelt inte lika mycket som lockade en iväg så långt. Här är det förstås också som någon annan nämnt nog skillnad på var man växt upp. Men samtidigt skall man ju inte tro att om man växt upp på bonna-landet så innebär ju stor aktions-radie inte per automatik att det är stora ytor man har att leka på. Trots att du rör dig upp till en km hemmifrån så kan det röra sig om tomten och en grusväg du har att röra dig på.

Med tanke på att de presenterar så upplösta siffror så skulle det vara intressant att veta lite mer precist hur de har kommit fram till just dessa siffror. Min gissning är att de snarare tagit siffror ur luften, kanske baserat på någon uppskattad/gissad aktionsradie i kvadrat gånger pi (aldeles oaktat ifall där inom denna låg hav, inhägnat militärområde, eller något ginnungagap).

Jag har en känsla över att det inte är något successivt som hänt heller. Jag tänker att den där successiva förändringen är rent av uppdiktad. Som sagt där var lite av inhägnader att tala om när jag var liten. Jag kommer inte ihåg om de var uttalade, men "stora vägen" korsade jag nog inte ensam vid den åldern. Jag har en känsla av att det snarare är fler och fler som inskränkt sina barn på ett paranoit sätt.

Samtidigt kan ju fria skolvalet kan ha satt sina käppar i hjulet. När jag växte upp blev man placerad i en skola som låg nära tillhands, men nu kan man ju välja en "bättre finare skola" fyra mil bort och då blir man ju tvungen att skjutsa barnen och kanske då blir detta en norm att man skall skjutsas hit och dit.
Senast redigerad av prostetnic 2026-04-27 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in