2026-05-19, 05:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Min googlar innihelvete mycket, kollar upp allt den är osäker på och är supernoga med att ange källor. Har plus abonnemang och kör 5.5T.

Vet inte hur ni som får dåliga svar bär er åt.
Citera
2026-05-19, 16:25
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Nej. ChatGpt är bara tränad med Wikipedia, böcker, tidningar, forskning och organisationers officiella webbplatser. Och framförallt av mänskliga tränare (experter) som agerar användare och chatbot i simulerade samtal, och av både anställda tränare och vanliga användare som klickar på gillar/gillar inte. Grok däremot är även tränad med sånt amatörer postar online på X. Möjligen kan ChatGpt online-söka i realtid i diskussionsforum om man ber den gå in på en viss sajt, t.ex. Flashback, men det gör den inte i normalfallet.

AI killgissar när uppgifter saknas i träningsdata. Ibland har den rätt ibland fel. Det intressanta är att den är tränad att kunna programmera, beräkna, resonera och lösa komplicerade logiska problem steg för steg som om den förstår - sånt som läroböcker ger exempel på hur man löser. På så sätt kan den ge korrekt svar på många helt nya problem som saknar svar på nätet. Den får bättre resultat på universitetstentor än normalstudenten får i de flesta ämnen. Ingen människa är så bra på språk och så snabb på programmering.

De som tycker att AI är helt opålitlig brukar inte ha testat de bästa modellerna på senaste tiden, eller lärt sig ställa motfrågor och känna igen när den gissar och inte gissar. Har du använt t.ex. Claude eller Chatgpt under det senaste halvåret?

Nej, jag undviker AI i största möjliga mån.
Det var ett exempel i ett annat forum för några dagar sedan då någon frågat hur man elektriskt skulle koppla in någon apparat. Tror det var någon sorts relästyrning till något.
Det kopplingsschemat som chatgpt gissade fram hade kunnat döda någon.

Vi har roat oss med att ifrågasätta svar från chatgpt varvid den blir osäker och börjar gaffla en massa rappakalja
Citera
2026-05-20, 11:25
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Chatgpt har blivit otroligt dåligt! Tunn text med lite information och massor med missförstånd. Jag får rätta den hela tiden numera men den är envis och tror sig ha rätt ändå men efter att ha motbevisat med fem tunga källor har den gett sig.
Citera
2026-05-20, 18:43
Medlem
Jag stör mig på att den hela tiden lägger ord i min mun, alltså påstår saker som jag aldrig sagt. Jag får hela tiden rätta den. Upplever ni samma?
Citera
2026-05-21, 23:48
Medlem
Har chatgpt ändrat rösten de senaste veckorna?

Jag pratade med den för 2-3 veckor sedan och då lät den som den alltid har gjort. Men för ett par dagar sedan lät den helt annorlunda.

Men som en enkel chatbot, mer robotliknande.

Innan var det typ som att prata med en riktigt person. Det är det inte alls längre.

Jag har testat att byta till andra röster men den gamla finns inte kvar
Citera
2026-05-22, 00:16
Medlem
ChatGPT var redan värdelös; antar att den vänstercensurerats MER och det beror på det?

Edit: precis som Flashback. NIGGER-captchan är tillbaka för att admin och moderatorerna är efterblivna (?).

Edit 2:

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
ChatGPT har blivit mer och mer PK, det börjar nästan bli patetiskt löjligt.
Den censurerar bara mer och mer och sin iver att ligga inom de tillåtna värdena, så svarar den mer och mer fel, eller så kommer det upp en röd ruta med röd text som anger att frågan bryter mot användarvillkoren.
Om man t.ex. ställer kritiska frågor om Trumpadministrationen, eller om amerikaner har sämre utbildning eller är lite dummare än omvärlden, eftersom de röstat fram Trumpeten så börjar den genast att censurera.

Som Flashbajs. alltså..
Senast redigerad av knullaradminsmun 2026-05-22 kl. 00:19.
Citera
2026-05-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Nej, jag undviker AI i största möjliga mån.
Det var ett exempel i ett annat forum för några dagar sedan då någon frågat hur man elektriskt skulle koppla in någon apparat. Tror det var någon sorts relästyrning till något.
Det kopplingsschemat som chatgpt gissade fram hade kunnat döda någon.

Vi har roat oss med att ifrågasätta svar från chatgpt varvid den blir osäker och börjar gaffla en massa rappakalja

Det AI har satt fingret på är hur otroligt lågintelligenta en stor del av befolkningen är, hur många riktiga lowlives som finns. Jag genomskådade allt direkt och insåg att det bara är skit, och skiten blir bara värre eftersom felprocenten multipliceras exponentiellt. Mänsklig erfarenhet, som finns i texter skrivna av människor, finns hela tiden ett korrektiv som håller ordning på saker och ting. Det har förstås inte AI, det skenar iväg. Att ge det hela tid, uppmärksamhet och energi är bara ett sätt att göda trollen. Men det större problemet är att Google gå all in på AI och därför kommer man snart inte att kunna googla längre. Jag hoppas på undergången för big 7, tech-bolagen i Bay Area i San Francisco.
Citera
2026-05-23, 00:39
Medlem
Det jag gillar med AI är att man slipper lägga tid på att Googla och sedan söka igenom olika resultat/artiklar efter något specifikt man är ute efter.

T.ex. på mitt jobb inom IT så söker jag ofta efter lösningar på felkoder, powershell kommandon, registerändringar, vart viktiga filer ligger eller allt möjligt inom IT och för det mesta så får jag perfekt svar direkt av Gemini istället för att lägga tid på sökingar.

Ibland blir det inte 100% perfekt, men då fortsätter man "chatten" och förklarar ytterligare så för det mesta får jag det jag behöver på första frågan, men någon gång får jag liksom ge den ytterligare info, men det är fine.

Mycket hjälpsamt inom mitt yrke i alla fall.
Citera
2026-05-23, 00:54
Medlem
zombie-nations avatar
Jag frågade ChatGPT vad som hänt med vita husets östra flygel som rivits. Den sa att det inte var sant. Att byggnaden står kvar. Jag frågade varför den planerade ersättaren var så stor och då sa den att det inte finns en sådan plan.

Jag citerade då Wikipedia och då gick den med på detta och berättade t o m lite om den nya byggnationen.

Jag frågade den varför den ljög, men den ansåg att den visst talat sanning.

Trump är helt off limits.
Citera
2026-05-23, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag frågade ChatGPT vad som hänt med vita husets östra flygel som rivits. Den sa att det inte var sant. Att byggnaden står kvar. Jag frågade varför den planerade ersättaren var så stor och då sa den att det inte finns en sådan plan.

Jag citerade då Wikipedia och då gick den med på detta och berättade t o m lite om den nya byggnationen.

Jag frågade den varför den ljög, men den ansåg att den visst talat sanning.

Trump är helt off limits.

Om du frågar Google Gemini eller Grok vad skillnaden mellan Gemini, Grok och ChatGPT är så får du bland annat svaret att ChatGPT inte har helt aktuell information eftersom den bara har den info som den matats med sedan senaste uppdateringen vilket är riktigt dåligt om du frågar mig.

Både Gemini och Grok har aktuell info där Gemini är vassast eftersom de har tillgång till hela Google och minut-aktull info.

Så den som vill ha up-to-date info bör absolut använda Gemini och på andra plats Grok, men inte ChatGPT.
Citera
2026-05-23, 01:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Om du frågar Google Gemini eller Grok vad skillnaden mellan Gemini, Grok och ChatGPT är så får du bland annat svaret att ChatGPT inte har helt aktuell information eftersom den bara har den info som den matats med sedan senaste uppdateringen vilket är riktigt dåligt om du frågar mig.

Både Gemini och Grok har aktuell info där Gemini är vassast eftersom de har tillgång till hela Google och minut-aktull info.

Så den som vill ha up-to-date info bör absolut använda Gemini och på andra plats Grok, men inte ChatGPT.

Har märkt de har lite olika kvalitet, men ChatGPT söker ju på nätet om man frågar sådant. Och hittar alltså inget?
Citera
2026-05-23, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har märkt de har lite olika kvalitet, men ChatGPT söker ju på nätet om man frågar sådant. Och hittar alltså inget?

Finns ju gott om exempel där man frågar ChatGPT om något som hände för en vecka sedan och den ger fel info.

Som t.ex. när poltiker symbolen Charlie Kirk dog så frågade vissa om mordet på Charlie Kirk flera dagar eller en vecka efteråt och fick till svar att han absolut lever och liknande har man sett om andra personer som dött där ChatGPT hävdar att dom lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in